Batterij

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Batterij

ik had een vraag over het opladen van batterijen

Hoe kan een batterij smelten in een oplader?

is het omdat het verkeerd angesloten wordt of omdat een niet oplaadbare batterij in de lader wordt gestopt?

ik heb namelijk van iemand gehoord dat een batterij van hem was gesmolten

maar hij wist niet of dit kwam door de eerste of tweede reden en daar headden we een discussie over

Ik dacht aan tweede geval, want moet een batterij niet ontploffen als je het verkeerd aansluit?

nog verder bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Batterij

Een batterij die smelt in een oplader betekent dat je het er een te hoge temperatuur ontstond in de batterij, dit kan vele oorzaken hebben.

Het kan zijn de de batterij is kortgesloten en dat ze daarom opwarmt tot ze smelt, het kan zijn dat de laadstroom te groot was. Een te hoge stroom zorgt voor een verhoogde temperatuur.
is het omdat het verkeerd angesloten wordt of omdat een niet oplaadbare batterij in de lader wordt gestopt
Dat kan natuurlijk ook, de laatste tijd moet je ook opletten voor welk type batterijen jelader geschikt is, er is namelijk een verschil tussen NiCd en NiMH, ten eerste liggen de spanningen anders (1,5V en 1,2V).

Zoals je ziet hangt het van veel verschillende factoren af !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Batterij

....., er is namelijk een verschil tussen NiCd en NiMH, ten eerste liggen de spanningen anders (1,5V en 1,2V).
Dat is niet juist. Zowel NiCd als NiMH zijn 1,2 volt.

Je vindt tegenwoordig dan ook vaak laders die voor beide geschikt zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Batterij

klazon schreef:Dat is niet juist. Zowel NiCd als NiMH zijn 1,2 volt.

Je vindt tegenwoordig dan ook vaak laders die voor beide geschikt zijn.


Sorry ik heb mij vergist ik bedoelde een 1,5V alkaline t.o.v. van NiMH.

Dat van die laders heb je gelijk in !! Maar de vraag is of scoop zo'n lader heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Batterij

Zou je zekering normaal gezien niet moeten doorslaan voor de batterij kan smelten? Volgens mij spreken we hier toch van enorme amperages die normaal gezien brand moeten veroorzaken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Batterij

Zou je zekering normaal gezien niet moeten doorslaan voor de batterij kan smelten? Volgens mij spreken we hier toch van enorme amperages die normaal gezien brand moeten veroorzaken?


Je zal inderdaad te maken hebben met een hoge stroom, deze stroom is wel bij een spanning van ongerveer 1,5V. De adapter op 220V gaat dus een beperkte stroom trekken uit het elektriciteitsnet en de zekering gaat niet springen.

Berichten: 388

Re: Batterij

Hier wil ik toch nog even iets aan toevoegen:

Als je batterij smelt door een laadstroom, dan is er toch iets grondig mis met de lader. Dan moet ten eerste de spanning al serieus boven de nominale laadspanning uitreiken, maar ten tweede dan moet de adapter al serieus overgedimensioneerd zijn. Die adaptertjes van commerciële toestellen zijn meestal maar zeer juist gedimensioneerd. Deze gaan dus veel eerder uitroken dan dat je batterij gaat smelten!

Reageer