Derdegraadsvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Derdegraadsvergelijkingen

Hallo,

ik vroeg me af hoe je derdegraadsvergelijkingen oplost en toen vond ik dit op Wikipedia hoe ik het oplos. Maar daarbij staat dan ook bij X2 en bij X3 een i, maar dat is toch de wortel van -1?

En m.b.v. grafisch nummeriek oplossen van de derdegraadsfuncties zie ik helemaal geen i erin... dus kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet oplossen?

Bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Een derdegraadsvergelijking heeft altijd een reeel nulpunt, maar er zijn in het totaal drie nulpunten. Het kan zijn dat je maar 1 snijpunt vindt (grafisch), dan zijn de andere twee nulpunten (toegevoegd) complex, vandaar de i. Vergelijk het met eem kwadratische vergelijking waarvan de discriminant negatief is, daar heb je ook twee toegevoegd complexe nulpunten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Als er drie snijpunten zijn die niet complex zijn en ik vul ze in die formule van wikipedia, vind ik voor X2 en X3 ondanks ze een i hebben toch een niet complex x?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Als er na toepassing van de formule nog een i staat, dan is die ofwel nog weg te werken door te vereenvoudigen, ofwel heb je een foutje gemaakt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Kan de TI-84+ met complexe getallen werken? Nee toch?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Volgens mij wel, staat er nergens een symbool i?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Derdegraadsvergelijkingen

jawel, maar hij kan geen wortel(negatief) uitrekenen... dus heb ik daar vrij weinig aan of niet?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Derdegraadsvergelijkingen

jawel, maar hij kan geen wortel(negatief) uitrekenen... dus heb ik daar vrij weinig aan of niet?


Voordat hij met complexe getallen kan werken moet je eerst je toestel bij MODE van Real naar a+bi zetten.

Normaal zou het in deze stand wel moeten lukken.

Veel succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Derdegraadsvergelijkingen

ah, bedankt =)! Kan iemand een voorbeeld geven van hoe je een derdegraadsvergelijking uitrekent? Want met die formule lukt het me niet echt. Ik kom op veel te grote komma waardes uit die niet kloppen met mijn grafische nummerieke waarde.

Heel erg bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Wat heb je geprobeerd? Is er geen Solve-functie of zoiets? Misschien werkt die niet complex...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Solve werkt niet men complexe getallen dacht ik
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Derdegraadsvergelijkingen

Je kan een complex nulpunt laten uitrekenen, maar je zal altijd maar max 1 gegeven krijgen, de rest moet je zoiezo zelf weten te bepalen. Maar vraag me niet meer hoe het ging, ben ik al lang vergeten sinds ik geen rekenmachines meer gebruik :D

Reageer