schermbeveiliging

Moderators: jkien, Xilvo

schermbeveiliging

hoi..

ons natuurkunde hoofdstuk gaat over televisieschermen, elektronen, magnetische en elektrische velden...

ik vraag me af: waarom een computerscherm een schermbeveiliging heeft en de normale tv niet?!..

Berichten: 284

Re: schermbeveiliging

De mythe gaat dat een vast patroon in het scherm "inbrandt" als het beeld gedurende langere tijd niet verandert. Bij een TV is de kans hierop erg klein - enkel bij testbeeld.

Ik weet niet of iemand ooit al eens zo een ingebrand patroon heeft gezien. Dat komt natuurlijk door de schermbeveiliging die tijdig aanfloept ...

Zo is er het verhaal van een man die de inkomhall van een appartementsgebouw in hevig paars aan het schilderen is. Op de vraag van één van de bewoners, waarom hij nu net die afschuwelijke kleur heeft gekozen, antwoordt hij dat het de gespikkelde krokodillen afschrikt. "Maar hier zijn toch helemaal geen gespikkelde krokodillen", merkt de bewoner op. "Zie je wel dat het helpt", antwoordt de schilder.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: schermbeveiliging

Volgens mij is het geen mythe. Als je een monitor een paar uur op het zelfde scherm laat staan dan zul je al een klein beetje dat beeld nog kunnen zien daarna, doe je het langer dan zal het beeld steeds meer inbranden. Een LCD/TFT monitor/scherm heeft dit probleem niet, alleen CRT.

Bij een televisie gebeurt het idd bijna nooit dat het beeld de hele tijd hetzelfde blijft.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 226

Re: schermbeveiliging

Vooral bij oude typen CRT monitoren was inbranden wel degelijk mogelijk.

De modernere typen hebben er nauwelijks last van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: schermbeveiliging

Bij mij springt de schermbeveiliging nooit op, scherm schakelt automatisch uit na 15 minuten wat een energie besparing oplevert :wink:

Re: schermbeveiliging

Natuurlijk is dat geen mythe, je moet maar eens kijken naar de monitors van bv een bank (dus om ged af te halen, niet om op te zitten). Daar blijft ook heel lang hetzelfde beeld opstaan, zonder schermbeveilging, en je kan heel duidelijk zien dat dat beeld mooi in het scherm is ingebrand. maar om iets te laten inbranden, mag dat beeld wel bijna 24uur niet veranderen, ofzo. dus eigenlijk is de kans dat er een beeld inbrand op uw pc-beeldscherm ook niet zo groot. maarja, veiligheid boven alles :shock:

Berichten: 718

Re: schermbeveiliging

Ik heb begrepen dat ook moderne CRT schermen hier geen last meer van hebben, maar het verschijnsel bestaat wel degelijk. Mijn eerste computer had na verloop van tijd een ingebrand (zwart-wit) beeldscherm en dat stond echt geen 24 uur per dag aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: schermbeveiliging

Ik heb begrepen dat ook moderne CRT schermen hier geen last meer van hebben, maar het verschijnsel bestaat wel degelijk. Mijn eerste computer had na verloop van tijd een ingebrand (zwart-wit)  beeldscherm en dat stond echt geen 24 uur per dag aan.


Sommige nieuwe televisies (weet ff niet welke technologie) hebben last van bijv. het RTL4 logo dat er na een tijdje vast in komt te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: schermbeveiliging

Sommige nieuwe televisies (weet ff niet welke technologie) hebben last van bijv. het RTL4 logo dat er na een tijdje vast in komt te staan.


Dat zijn de platte LCD / TFT schermen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: schermbeveiliging

Dat zijn de platte LCD / TFT schermen.


Weet je dat zeker? Ik meen me namelijk te herinneren dat de plasmadisplays veel meer last van inbranden hebben dat LCDs en TFTs. Gezien de technologie (VUV straling) zou ik dat ook eerder bij een plasmadisplay verwachten.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: schermbeveiliging

Weet je dat zeker? Ik meen me namelijk te herinneren dat de plasmadisplays veel meer last van inbranden hebben dat LCDs en TFTs. Gezien de technologie (VUV straling) zou ik dat ook eerder bij een plasmadisplay verwachten.


Dat klopt, maar volgens mij hadden LCD en TFT schermen er ook nog wel last van.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: schermbeveiliging

"Casa" schreef:hoi..

ons natuurkunde hoofdstuk gaat over televisieschermen, elektronen, magnetische en elektrische velden...

ik vraag me af: waarom een computerscherm een schermbeveiliging heeft en de normale tv niet?!..
Ondanks het feit dat inbranding van beeldschermen kan voorkomen, denk ik dat het door de "Nederlands afgestudeerde" vertaalafdeling van de dames en heren van 's-werelds-meest-gebruikers-onvriendelijke-computer-software-leverancier ... (die ja) veroorzaakt wordt, en daardoor een irreële bezorgdheid teweegbrengt.

Bijvoorbeeld: de gehanteerde grammatica is om helemaal dol van te worden, dat is bij iedereen bekend, en toch wordt het niet verbeterd.

Neem nou het woordje "gratis" , hiermee bedoelen ze dat er nog ruimte op de CDr over is.

Screensaver hebben ze maar vertaald naar schermbeveiliging, terwijl ze toch echt scherm(energie)besparing bedoelden.

[/u][/i]

Berichten: 226

Re: schermbeveiliging

Screensaver hebben ze maar vertaald naar schermbeveiliging, terwijl ze toch echt scherm(energie)besparing bedoelden.
Screensaver betekent wel degelijk schermbeveiliging (tegen vroegtijdig defect reaken). Er wordt geen energie mee bespaard, want de monitor toont gewoon een plaatje.

De monitor bespaart alleen energie in stand-by mode. De grafische kaart stuurt hem niet meer aan en als reactie hierop schakelt hij enkele essentiële functies uit.
ik vraag me af: waarom een computerscherm een schermbeveiliging heeft en de normale tv niet?
Cumputers worden het meest op het werk gebruikt. Daar staan ze veelal 40 uur per week aan en worden ze maar weinig echt gebruikt. De TV zet je meestal uit als je uitgekeken bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: schermbeveiliging

Een ander nut van een screensaver is het beveiligen van je computer tegen ongewenst gebruik: als je wegloopt van je computer kan iemand anders erachter gaan zitten en dingen doen die je misschien niet wilt. Als er na 3 minuten een screensaver aanspringt waarvoor je een password nodig hebt om weer verder te kunnen werken (is een standaard screensaver optie in windows) ben je hier enigszins tegen beveiligd.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 48

Re: schermbeveiliging

als ik wegloop druk ik altijd 'Windowskey + L'

^^
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Reageer