Autootje op brandstofcel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Autootje op brandstofcel

Voor mijn profielwerkstuk heb ik het idee om een auto'tje op een brandstofcel te maken. Om de benodigde waterstof te krijgen heb ik dan het idee om op het wagentje een toestel van hofman te maken die energie krijgt van een zonnepaneeltje.

Is dit idee haalbaar. En weet iemand hoe duur onderdelen hiervoor zullen zijn? Want het is maar een profielwerkstuk dus ben er niet van plan honderden euro's aan uit te geven. Het mag wel iets kosten maar niet teveel.

Maar ik heb verder ook geen idee in welke winkel ze een brandstofcel zullen verkopen die geschikt is voor een klein autootje. En dan bedoel ik een auto'tje van ongeveer 20 bij 15 cm.

Berichten: 654

Re: Autootje op brandstofcel

Om genoeg energie te krijgen om je auto te laten verplaatsen zal je een flink zonnepaneel moeten hebben en ook veel water. En daarbij, zowel zonnecellen als een beetje goede brandstofcel zijn flink duur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Autootje op brandstofcel

Misschien ook wel leuk in dit verband: zonnecellen kun je zelf maken. Laatst nog eens iets over gelezen. Ik weet niet of ik het terug zal kunnen vinden.

zoiets was het.

http://www.solideas.com/solrcell/dutch.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Autootje op brandstofcel

Voor mijn profielwerkstuk heb ik het idee om een auto'tje op een brandstofcel te maken. Om de benodigde waterstof te krijgen heb ik dan het idee om op het wagentje een toestel van hofman te maken die energie krijgt van een zonnepaneeltje.
Dit klinkt wat onlogisch.. je gaat eerst stroom maken, daarmee waterstof, met die waterstof weer stroom, en dan het wagentje laten rijden. Het zou logischer zijn meteen het zonnepaneeltje aan een electromotor te koppelen en daarmee te rijden. Dat is overigens voor een klein karretje dat niet idioot hard hoeft te rijden best haalbaar.

Als het je vooral om het brandstofcel gedeelte van doen is, zou ik eens uitkijken naar een cel die werkt met methanol... al weet ik niet of die al betaalbaar op de markt zijn.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Autootje op brandstofcel

Er zijn zelfbouwpakketjes te verkrijgen voor het maken van zowel zonnepaneeltjes als waterstofautootjes. Misschien daar eens naar op zoek gaan?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Autootje op brandstofcel

Ik wil geen reclame maken voor een bepaalde site maar ik was een tijdje geleden een website tegen gekomen waar je misschien eens op kunt kijken. Zoals al eerder gezegd in deze topic zijn deze spullen niet goedkoop.

miniHYDROGEN

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Autootje op brandstofcel

Ik heb nog effe een beetje verder gezocht omdat de link in mijn vorige post nogal prijzig materiaal was.
Als het je vooral om het brandstofcel gedeelte van doen is, zou ik eens uitkijken naar een cel die werkt met methanol... al weet ik niet of die al betaalbaar op de markt zijn.
Om niet eerst je waterstof te moeten produceren en direct energie te produceren uit methanol kan je de volgende beschrijving volgen. Het moeilijkste om te vinden (dit zal je moeten kopen) zal het membraan zijn, waarschijnlijk is dit ook het duurste onderdeel. Zoals je kan zien onderaan de website kan men uit 1 cel 0,53V halen.

Het vermogen van deze cel is onbekend, ik weet dus niet of het genoeg gaat zijn voor het aandrijven van een motortje, je zal in ieder geval enkele cellen in serie moeten schakelen voor de spanning op te drijven en eventueel de in serie geschakelde celpakketen parallel voor de stroom omhaag te krijgen.

Let wel op, hoe meer cellen je maakt des te hoger de prijs.

Re: Autootje op brandstofcel

Het wordt wel erg duur zie ik al. Ik heb af besloten een anders onderwerp te nemen voor het profielwerkstuk.

Reageer