Probleem met lijnvolger (robot)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Probleem met lijnvolger (robot)

Hallo,

Ik ben samen met 2 medestudenten aan het werken aan een lijnvolger. Dus een robot die volledig autonoom een witte lijn volgt op een zwarte achtergrond. Nu zitten we met een probleem dat een inventieve oplossing vereist.

De robot gaat namelijk te snel. In de opdracht die we kregen staat dat de robot 10 km/h moet kunnen halen. Dit is nu blijkt zo goed als onmogelijk. Het probleem is dat de robot volledig gemonteerd is en er dus niets meer aan verandert kan worden. Nu is mijn vraag: hoe kan ik de robot langzamer laten rijden?

Ik heb al een paar oplossingen bedacht maar die blijken niet zo goed te werken. In eerste instantie dacht ik eraan om met PWM de motoren op half vermogen te laten draaien. Maar dan geraakt de robot niet meer vooruit. Als ik de PWM zo afstel dat de robot in beweging komt gaat hij te snel. Dus hiermee is het niet mogelijk. Een ander idee was om met gewichten de robot zwaarder te maken. Dit werkt goed tot de robot een bocht moet nemen. Een laatste idee wat ook al niet mogelijk was is om de wielen kleiner te kiezen. Het chassis hangt met de oorspronkelijke wielen 3 millimeter van de grond, dus kleinere wielen zijn uit den boze.

Kan er iemand iets bedenken?

Alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Probleem met lijnvolger (robot)

Iets met remblokjes?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Probleem met lijnvolger (robot)

Ja, dat is misschien wel een oplossing. Maar dan zou dat systeem toch regelbaar moeten zijn, niet? Bij het opstarten moet de remkracht klein zijn, en als de robot op bedrijfstoeren is moet de remkracht groter zijn. Moet ik eens over nadenken. Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Probleem met lijnvolger (robot)