Springen naar inhoud

Alfa-linoleenzuur

• Log in om te kunnen reageren

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 19:23

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het uitpluizen van de essentiŽle en niet-essentiŽle vetzuren.
Nu lees ik op de site van het Voedingscentrum:

Vooral lijnzaadolie bevat heel veel alfa-linoleenzuur: ca. 55 gram per 100 gram. Daardoor wordt lijnzaadolie bij verhitting snel ranzig. Het is dus minder geschikt om in te bakken en te braden. Het kan wel koud worden gebruikt. Eet er liever niet te veel van: hooguit ťťn eetlepel per dag. Er zijn namelijk aanwijzingen dat te veel alfa-linoleenzuur schadelijk is voor de gezondheid.

Terwijl het laatste wat ik erover leerde is dat juist alfa-linoleenzuur (Omega 3 toch?) de enige is met een anti-inflammatoire werking, die ůůk geen 'sideways' naar inflammatoire werking kent (zoals linolzuur>gamma-linoleenzuur>(-5-desaturase)>vrij arachidonzuur etc., dat wel heeft)...

Dus kan iemand mij misschien uitleggen wat die aanwijzingen, dat alfa-linoleenzuur schadelijk is voor de gezondheid, precies zouden inhouden?
Niet dat ik het Voedingscentrum nu zo hoog inschat, maar toch...

En als er misschien een lesje duidelijkheid in de vetzuren tussen past ben ik daar helemaal gelukkig mee; en dan met name de dubbele namen (zoals: is Omega3 nu gelijk aan alfa-linoleenzuur of wordt het ťťn uit het ander gevormd; en wat is DHA, EPA, DLA.... pi.gif??: )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2007 - 16:15

Ik vind het ook vreemd gesteld, zeker zonder verdere toelichting waarom het ongezond zou zijn.

En als er misschien een lesje duidelijkheid in de vetzuren tussen past ben ik daar helemaal gelukkig mee; en dan met name de dubbele namen (zoals: is Omega3 nu gelijk aan alfa-linoleenzuur of wordt het ťťn uit het ander gevormd;

Die omega-terminologie is een beetje popular science denk ik, eigenlijk betekent het alleen de positie van de eerste dubbele binding vanaf het einde van de vetzuurketen. Zowel arachidonzuur, gamma-linoleenzuur als linolzuur zijn omega-6, maar wel verschillende vetzuren, met verschillende aantallen dubbele bindingen.

Ik denk dat het gebruik van die omega-terminogie vooral populair is geworden omdat het een onderscheid maakt tussen 2 groepen vetzuren. Alle vetzuren binnen die groepen kunnen door de mens in elkaar worden omgezet, maar tussen de groepen niet.

Als je een specifiek vetzuur bedoelt zou ik nooit de omega-notering hanteren, maar altijd de specifieke naam die slechts 1 vetzuur betekent.
Victory through technology

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 mei 2007 - 17:14

Tot de groep van de omega-3-vetzuren behoren o.a. alfa-linoleenzuur (ALA; 18:3, n-3), eicosapentaeenzuur (EPA; 20:5, n-3) en docosahexaeenzuur (DHA; 22:6, n-3). ALA is dus niet gelijk aan omega-3, maar behoort er wel toe.
Achter de afkorting heb ik ook nog de wetenschappelijke structuur gezet. Het getal voor het dubbelpunt staat voor het aantal koolstofatomen, het getal achter het dubbelpunt staat voor het aantal dubbele bindingen en n-3 is het symbool voor omega-3.

De naam omega-3 komt van het feit dat de eerste dubbele binding in de (meervoudig) verzadigde vetzuurketen bij de - vanaf het einde (LaTeX ) gezien - 3[super]de[/super] C-C-binding ligt.

ALA is het enige essentiŽle omega-3-vetzuur voor de mens, d.w.z. dat we het niet kunnen aanmaken en dat we het uit onze voeding moeten opnemen. Door reacties tussen ALA en diverse enzymen, kan het lichaam EPA en DHA zelf aanmaken, al gebeurt dit niet optimaal. Daarom is het noodzakelijk dat we ook EPA en DHA uit onze voeding opnemen.

ALA heeft als functie het aanmaken van EPA en DHA, die belangrijke bouwstenen zijn van membranen in o.a. de hersenen en het netvlies.

ALA is dus totaal niet schadelijk voor de gezondheid, maar eerder broodnodig. Waarschijnlijk heeft het Voedingscentrum alfa-linoleenzuur verward met linolzuur (een omega-6-vetzuur). Door het hoge gehalte aan linolzuur in de voeding van de meeste mensen kan de omzetting van ALA naar DHA met maar liefst 50 % verminderen, wat nadelig is voor hersenen, ogen en gehoor.

(zoals: is Omega3 nu gelijk aan alfa-linoleenzuur of wordt het ťťn uit het ander gevormd; en wat is DHA, EPA, DLA.... )

Ik denk dat ik wel verklaard heb wat ALA, DHA en EPA zijn (als je meer informatie wil kan je dat altijd vragen), maar DLA ken ik niet.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 19:16

Waarschijnlijk heeft het Voedingscentrum alfa-linoleenzuur verward met linolzuur (een omega-6-vetzuur).

Dat vermoeden had ik zelf ook al.
Ik vond bij de tweede keer lezen dat Wikipedia het eigenlijk ook wel duidelijk uitlegde. Ik ben er geloof ik nog niet helemaal, maar tot nog toe heb ik het wel, als ik nog meer tegenkom ben ik zeker zo weer terug ;-)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2007 - 01:09

Waarschijnlijk heeft het Voedingscentrum alfa-linoleenzuur verward met linolzuur (een omega-6-vetzuur). Door het hoge gehalte aan linolzuur in de voeding van de meeste mensen kan de omzetting van ALA naar DHA met maar liefst 50 % verminderen, wat nadelig is voor hersenen, ogen en gehoor.

Dat zou inderdaad wel eens kunnen, het is ieder geval plausibel dat teveel linolzuur die omzetting overbelast waardoor te weinig activiteit overblijft voor andere verzuren.

ALA is het enige essentiŽle omega-3-vetzuur voor de mens, d.w.z. dat we het niet kunnen aanmaken en dat we het uit onze voeding moeten opnemen. Door reacties tussen ALA en diverse enzymen, kan het lichaam EPA en DHA zelf aanmaken, al gebeurt dit niet optimaal. Daarom is het noodzakelijk dat we ook EPA en DHA uit onze voeding opnemen.

Daarover is wel wat discussie geweest bij het bepalen van wat nou precies essentiele vetzuren voor de mens zijn. Volgens mij is de consensus dat consumptie van tenminste w-3 en w-6 vetzuren noodzakelijk is, maar dat het niet essentieel is daar een specifiek vetzuur van in te nemen.
Victory through technology

jean-jacques

jean-jacques

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 11:15

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het uitpluizen van de essentiŽle en niet-essentiŽle vetzuren.
Nu lees ik op de site van het Voedingscentrum:
Terwijl het laatste wat ik erover leerde is dat juist alfa-linoleenzuur (Omega 3 toch?) de enige is met een anti-inflammatoire werking, die ůůk geen 'sideways' naar inflammatoire werking kent (zoals linolzuur>gamma-linoleenzuur>(-5-desaturase)>vrij arachidonzuur etc., dat wel heeft)...

Dus kan iemand mij misschien uitleggen wat die aanwijzingen, dat alfa-linoleenzuur schadelijk is voor de gezondheid, precies zouden inhouden?
Niet dat ik het Voedingscentrum nu zo hoog inschat, maar toch...

En als er misschien een lesje duidelijkheid in de vetzuren tussen past ben ik daar helemaal gelukkig mee; en dan met name de dubbele namen (zoals: is Omega3 nu gelijk aan alfa-linoleenzuur of wordt het ťťn uit het ander gevormd; en wat is DHA, EPA, DLA.... :D??: )

wetenschappelijke, duidelijke, gedetailleerde en goed leesbare informatie over alle verschillende vetzuren lees je in het naslagwerk van Dr. M.G.Enig:"Feiten over vetten"(ISBN90-806706-18)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures