Springen naar inhoud

Bufferoplossing maken

• Log in om te kunnen reageren

TheVirus

TheVirus

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 12:58

Ik heb de volgende opdracht in mijn examenbundel staan:

Men lost 2,0 mol ammoniumchloride in water op tot 1,0 liter.
Vraag: Hoeveel liter ammoniakgas van p=p0 en T=298K moet men in deze oplossing inleiden om pH op 9,2 te brengen? Het molaire volume van gassen vind je in Binas tabel 7.

antwoord:
In de oplossing heb je het volgende evenwicht:
NH4+(aq) + H2O(l) <-> NH3(aq) + H3O+

Dan zeggen ze in het antwoord: gegeven is [NH4+] = 2,0 mol/liter. Is dat wel waar? Want er stelt zich dus een evenwicht in en dan wordt die 2 mol natuurlijk minder, leek mij.

Daarna schrijven ze de Kz om, om zo [NH3(aq)] te berekenen en daar komt dan 2 mol/liter uit. Maar ook hier vraag ik mij af: je hebt toch al NH3(aq) van het evenwicht?

Ik ben geen scheikundeman (bak er weinig van :D) dus ik hoop dat jullie me het kunnen uitleggen. BVD.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 mei 2007 - 16:18

Voor een zwak zuur als NH4+ geldt dat de afgesplitste H+ en de daardoor ontstane NH3 verwaarloosbaar zijn t.o.v. de totale hoeveelheid opgelost zuur.
Vandaar dat men stelt dat [NH4+] gelijk is aan die 2 mol NH4Cl per liter.

Wanneer men NH3 toevoegd tot pH = 9,2 geldt dat [H+] = ...... (zelf uitrekenen)

Bovendien geldt het evenwicht: Kz = [H+] * [NH3] / [NH4+]

De Kz waarde voor NH4+ bereken je uit de Kb voor ammonia en de Kw voor water.

Oftewel: [NH3] = Kz * [NH4+] / [H+]

Omdat NH4+ een heel zwak zuur is mag je aannemen dat zijn concentratie gelijk is aan de concentratie van ammoniumchloride waar je mee begon (die 2 mol/liter)

En omdat NH3 een zwakke base is mag je aannemen dat dit allemaal afkomstig is van de de totale hoeveelheid toegevoegd ammoniakgas.
Hydrogen economy is a Hype.

TheVirus

TheVirus

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 09:58

Hartelijk dank! Een ding snap ik echter nog niet:

De Kz waarde voor NH4+ bereken je uit de Kb voor ammonia en de Kw voor water.

Wat kan ik me hierbij voorstellen? Zou je dit voor mij willen uitschrijven? Dus Kz(NH4+) =

Ik denk dat ik het dan wel snap. Want dat van die waterconstante Kw is echt helemaal weggezakt. Ik neem aan dat je die vanwege de kleine waarde 10-7 ook mag verwaarlozen of...? En wanneer gebruik je hem wel?

Excuus voor de waarschijnlijk voor jou zo simpele vragen, we hebben gewoon geen goede leraar (ben niet de enige die niets van zijn lessen snapt :D).

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 mei 2007 - 11:19

Tjah, dat is nou dat nieuwe leren. Maar jouw leraar heeft waarschijnlijk ook nooit goed onderwijs gehad, dus heb medelijden met de stakker, dan heeft hij het misschien ook met jullie.
http://www.foksuk.nl...m...ek=41&dag=2

De Kz van het zuur NH4+ = Kw gedeeld door de Kb van de base NH3
Je zei zelf: "Daarna schrijven ze de Kz om..." dus vandaar dat ik de oplossing ook via die route beschreef, maar het kan eventueel ook op een andere manier zonder gebruik van Kz.

Kw = [H+] x [OH-] = 10-14

Kz(NH4+) = Kw / Kb(NH3)
Hydrogen economy is a Hype.

TheVirus

TheVirus

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 20:47

Tjah, dat is nou dat nieuwe leren. Maar jouw leraar heeft waarschijnlijk ook nooit goed onderwijs gehad, dus heb medelijden met de stakker, dan heeft hij het misschien ook met jullie.
http://www.foksuk.nl...m...ek=41&dag=2

De Kz van het zuur NH4+ = Kw gedeeld door de Kb van de base NH3
Je zei zelf: "Daarna schrijven ze de Kz om..." dus vandaar dat ik de oplossing ook via die route beschreef, maar het kan eventueel ook op een andere manier zonder gebruik van Kz.

Kw = [H+] x [OH-] = 10-14

Kz(NH4+) = Kw / Kb(NH3)

Hartelijk dank, ik denk dat die examens nog wel goedkomen, het is allemaal niet zo moeilijk als dat de leraar uitlegt. En het komt niet door het nieuwe leren, eerder integendeel, daar is ie veel te oud(erwets) voor. Hij kan gewoon geen vragen beantwoorden, (bijv :D) 1+1 kun je al niet duidelijk uitgelegd krijgen zonder uit te wijden over irreŽle getallen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures