uitleg ionen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

uitleg ionen

Laatst heb ik een docent van techniek weer iets bijgeleerd over straling en daar had ik het woord ioon in verwerkt.

Maar ik begin te twijfelen of het wel goed was of niet.

Dus ik vraag jullie om mijn over het algemeen uit te leggen wat ionen zijn.

Berichten: 96

Re: uitleg ionen

Een ion (1 O) is een deeltje (atoom/mulecuul) met een lading. Bijv. NatriumChloride (keukenzout) bestaat uit: Na+ en Cl-

Deze deeltjes kunnen zich heel sterk met elkaar binden en daarom is keukenzout zo moeilijk te smelten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: uitleg ionen

Ionen zijn geladen atomen. Dat wil zeggen atomen die electronen te veel of te weinig hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 284

Re: uitleg ionen

Ionen zijn geladen atomen. Dat wil zeggen atomen die electronen te veel of te weinig hebben.


Er zijn ook polyatomische ionen : molecuulstructuren met elektronen te veel of te weinig, zodat ze een lading dragen

Re: uitleg ionen

en ionen zitten allemaal aan elkaar vast, en zijn niet zoals moleculen allemaal los.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: uitleg ionen

en ionen zitten allemaal aan elkaar vast, en zijn niet zoals moleculen allemaal los.
Ionen horen als regel wel bij elkaar, maar kunnen ook los voorkomen.

ion: Na+

Ergens in een oplossing zwevend ion dat nergens aan zit

Ter compensatie zal ergens in die oplossing ook wel een bijvoorbeeld Cl- ion zweven.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: uitleg ionen

JanMeut schreef:Ionen horen als regel wel bij elkaar, maar kunnen ook los voorkomen.

ion: Na+

Ergens in een oplossing zwevend ion dat nergens aan zit

Ter compensatie zal ergens in die oplossing ook wel een bijvoorbeeld Cl- ion zweven.
Als ionen bij elkaar komen heet het volgens mij altijd een zout.

ionen hoeven niet per see in een oplossing voor te komen. Als gasvorm bestaan ze ook. Denk aan plasma.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: uitleg ionen

Bart schreef:Als ionen bij elkaar komen heet het volgens mij altijd een zout.

ionen hoeven niet per see in een oplossing voor te komen. Als gasvorm bestaan ze ook. Denk aan plasma.
ionen heten pas een zout als een metaal aan een niet-metaal bind. Er was een uitzondering op deze regel alleen ik weet niet meer welke dit was. als iemand deze even kan zeggen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: uitleg ionen

een ion is een los deeltje met lading... that's it

Is het een gas --> plasma

zit het in water --> ionen

leuke vraag is een elekron ook een ion?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: uitleg ionen

Als een electron een ion is dan is dat dus ook het geval met een proton, dan zijn alle atomen zouten. (opgeboud uit positieve en negatieve deeltjes)

Aangezien een zout bestaat uit een metaal en een niet-metaal is dit dus niet het geval. :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: uitleg ionen

of een atoom is gewoon geen zout... een proton is een ion.. waterstof ion H+ maar een electron... nee is niet baryonisch
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: uitleg ionen

Wouter_masselink schreef:
ionen heten pas een zout als een metaal aan een niet-metaal bind. Er was een uitzondering op deze regel alleen ik weet niet meer welke dit was. als iemand deze even kan zeggen?
NH4+
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: uitleg ionen

Als je deze begrijpt ben je er:

'Lopen twee atomen over straat

/ Then one says to the other: Crap! I think I lost an elektron!

- Are you sure?

/ Yeah, I'm positive
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: uitleg ionen

/ Then one says to the other: Crap! I think I lost an elektron!

- Are you sure?

/ Yeah, I'm positive


Deze is zo grappig he...dit wordt echt de mop van de week bij ons op school :shock:
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: uitleg ionen

Bart schreef:Ionen zijn geladen atomen. Dat wil zeggen atomen die electronen te veel of te weinig hebben.
Er zijn ook polyatomische ionen : molecuulstructuren met elektronen te veel of te weinig, zodat ze een lading dragen
Dat noem je cationen en anionen, het cation is positief en het anion is negatief.

Ionen kunnen ook zonder zijn tegenligger aanwezig zijn, zoals in een plasma, een plasma is overigens niet een verzameling gasvormige ionen.

Het plasma kan ze wel bevatten.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer