Melatonine

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 199

Melatonine

Zouden jullie even met mij mee willen denken?

Ik las laatst een vraag van een moeder die haar slecht slapende zoontje (hoge doses) melatonine wilde geven, en of daar bijwerkingen aan zaten. (de vraag en mijn antwoorden daarop vind je hier.)

Wat ik me vooral afvraag is of het volgende inderdaad op deze manier zou (kunnen) werken:
Zojuist heb ik geleerd dat melatonine niet alleen een rol speelt bij het dag/nachtritme, maar ook (bij kinderen voor de puberteit) de vorming van gonadotrope hormonen remt. Met andere woorden, het zorgt ervoor dat de geslachtsorganen zich tot de puberteit nog niet ontwikkelen.

MAAR voor zover ik weet produceert ieder kind in een gezonde situatie wél een heel klein beetje gonadotrope hormonen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dit een rol speelt bij het zeg maar 'klaar maken voor de rijping', een voorproces dus.

Mijn theorie is dat als je kinderen hoge doses melatonine gaat voeren, je hen dan deze 'voor-rijping' onthoudt met alle mogelijke gevolgen vandien. Lijkt me dus geen goed idee.
Bij "alle mogelijke gevolgen" denk ik dan bijvoorbeeld aan een te late geslachtsrijping of misschien zelfs onvruchtbaarheid? En wellicht ook het dusdanis ontregelen van de eigen melatonine-aanmaak dat deze stopgezet wordt... ik weet dat het voor ouderen wel als min of meer veilig beschouwd wordt, dus die laatste ben ik niet zeker van... maar ouderen hoeven geen gonadotrope hormonen meer aan te maken dus of het dat remt maakt ook niet veel uit; voor kinderen ligt dat natuurlijk dan toch anders.

als iemand meer weet over de epifyse en melatonine, graag! Want mijn boek wilde er niet meer over loslaten...

Berichten: 3.165

Re: Melatonine

Er is al een topic over melatonine. Ik heb daarom klintersaas zijn reactie naar daar verplaatst.

Op dit topic doe ik nu een -slotje- .
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gesloten