Superstringtheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Superstringtheorie

hallo

ik heb een vraagje over superstringtheorie. Bij de spectra van bijvoorbeeld de gesloten snaar starten we van de grondtoestand, gedefinieerd als de toestand waarbij geen enkele oscillator actief is. Vervolgens laten we operatoren inwerken om tot aangeslagen toestanden te komen. Tot hier geen probleem maar vervolgens na toepassing van de GSO-projectie, blijkt dat bij de gesloten snaar in de NS-NS-sector deze toestanden ontbinden of gerepresenteerd worden door:
\(\begin{equation}\boldsymbol{8_v}\otimes\boldsymbol{8_v}=\Phi \oplus B_{\mu\nu} \oplus G_{\mu\nu}=\boldsymbol{1}\oplus\boldsymbol{28}\oplus\boldsymbol{35}\end{equation}\)
ik denk dat ik inzie hoe men aan die 8 komt, ik denk we starten van 10 dimensies maar slechts de 8 transversale hebben fysische betekenis. Ik zie ook dat 35+28+1=64=8*8 en dat een 8*8 anti-symmetrische tensor 28 "onbekenden" heeft. Maar hoe weet men dat het graviton 35 componenten heeft, en belangrijker dat het het graviton is. Ik bedoel waarom is het niet ?
\(\begin{equation}\boldsymbol{8_v}\otimes\boldsymbol{8_v}=\boldsymbol{16}\oplus\boldsymbol{16}\oplus\boldsymbol{16}\oplus\boldsymbol{16}\end{equation}\)
idem voor het dilaton...

ik vermoed dat het iets te doen heeft met groepentheorie, maar zou iemand me het een beetje kunnen uitleggen alsjeblieft

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Superstringtheorie

Ik vermoed dat het antwoord op je vraag te maken heeft met het ontbinden van een 64-dimensionale representatie in een directe som van irreducibele representaties.

Maar weet het fijne er niet vanaf
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer