Springen naar inhoud

[klussen] maximum aantal schroeven

• Log in om te kunnen reageren

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 06 maart 2003 - 14:29

Ik ga binnenkort een meubeltje fixen op mijn kamer, waarbij ik ergens een plank tegen een muur wil opleggen. Oplossing is natuurlijk simpel: boor wat gaten in de muur, schroef een balkje tegen de muur en voila, hier kan je mooi een blad op leggen (en poten aan de andere kant)

Maar hoeveel schroeven kan je maximaal gebruiken? Op een gegeven moment heb je immers teveel gaten waardoor de sterkte van het hout afneemt, en iedere extra schroef het maximale draagvermogen alleen maar reduceert.

Er is vast een formule / vuistregel die de minimale afstand relateert aan de dikte van de balk... (dat lijkt me de meest logische variabele)

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 maart 2003 - 14:00

Ik denk dat een eventuele formule bijzonder lastig gaat worden. Niet alleen het dikte van het hout is een variabele maar ook:

- soort hout
- dikte schoef
- lengte schroef
- materiaal schroef
- materiaal waar het hout hem op schoeft

En vast wel nog meer.

Ik denk dat je het vaak wel aanvoeld hoeveel schroeven je nodig hebt. En als je bang bent dat de construktie het niet gaat houden door te weinig of te veel schroeven, dan kan je beter een andere construktie bedenken.

merlijn

merlijn

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2003 - 12:07

ik denkdat ook een belangrijke faktor is... de gene die daadwerkelijk boort en schroeft! :shock:
ofwel: een ander laten doen, krijgt die de schuld als het mis gaat! ;)
It's just an illusion !

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2003 - 23:28

Om een plank op te hangen kun je best van die haken gebruiken die daar speciaal voor gemaakt zijn, die zijn van ijzer en zitten de gaten al van voorgeboort. (nou bedoel ik niet van die ronde haken ofzo maar van die rechthoekige 20cm bij 20cm rechtehoek, ach je weet wel, die zie je overal, ik heb alleen geen idee hoe ze heten.)

Bij het ophangen van een plank moet je niet echt denken aan wat zo'n haak allemaal kan houden, want dat is best veel, maar meer aan doorbuiging van de plank die je er op legt.
Elke plank hangt wat door, hoe dik hij ook is. Probeer dan ook haken op een afstand van 50 tot 70 centimeter op te hangen zodat het doorhangen niet te veel opvalt.

De haken houden die boeken echt wel.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2004 - 23:26

Is het gelukt met je klusje, Miels?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

arjesara

arjesara

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2004 - 11:48

Echte vuistregels zijn er niet maar je zou dit in Ansys kunnen benaderen. Maar ik denk dat dit lastig gaat worden omdat de voorgenoemde criteria niet opgegeven zijn en hout nog een lange tijd zijn sterkte behoudt.

• Gast

Geplaatst op 06 maart 2004 - 21:49

volgens mij staat dat gewoon in de houtnorm, alleen die heb ik dus hier niet bij de hand.

om ff een voorbeeld te geven, bij staal is het zo dat de h.o.h. afstand van de gaten 3 x de nominale diameter van het gat moet zijn, anders mag je niet de volledige sterkte berekenen (voor oa. stuik)

voor hout zal er een soortgelijke norm/regel zijn, kijk eens in een polytechnisch zakboekje of een (europese/nederlandse) houtnorm

• Gast

Geplaatst op 08 maart 2004 - 20:06

Gebruik montage -kit, heb je totaal geen last schroefgaten!!!!

:?: :shock:

• Gast

Geplaatst op 08 maart 2004 - 20:39

Gebruik montage -kit, heb je totaal geen last schroefgaten!!!!

Maar zelfs dan...heb je rekening te houden met het uitstrijkvlak van de/het (<?) lijm.
1 drupje zal niet echt werken,als je boeken op deze plank wil plaatsen :shock:

Het is IDD afhankelijk van welk materiaal gebruikt word...maar voor een plank van ong. 1 meter is het makkelijkst om 1 op 20 aan te houden dus 5 schroeven.....

succes

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2004 - 23:00

Nou Miels, na ťťn jaar moet je boekenschapje toch wel klaar zijn. :shock:

We wachten met spanning je verslag af. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

• Gast

Geplaatst op 24 mei 2004 - 10:11

gewoon dat ding insmeren met superkit en dikke schroeven de muur in jetsen!! (vuistregel: afstand tussen de schroeven = 10 keer de dikte v/d schroven)

succes

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2004 - 20:37

Zoiets bijvoorbeeld
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
doe je om de 50cm. Dat is voor een boekenplank voldoende.. daar moet je maar uit afleiden wat je nodig hebt. Hetzelfde geldt voor soortgelijke constructies (bijvoorbeels zonder 'rails' aan de muur)

Edit:
tien keer de dikte van de schroeven is niet zo veel :shock: Stel je neemt 6 mm dikke schroeven, wat een gangbare maat is, dan zit je op een schroef om de 6 cm. Da's echt te veel.. daar verzwak je je muur ook erg mee.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures