Springen naar inhoud

Navier-stokes

• Log in om te kunnen reageren

Nikolle

Nikolle

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 14:41

Heyz

Zou iemand van jullie mij (in normaal nederlands) kunnen uitleggen wat nu precies de Navier-Stokes vergelijking is. Op internet staan vaak opgaven die uitgewerkt worden met deze vergelijking. Maar waar staat het nu voor etc? Ik heb dat wel proberen op te zoeken maar helaas staan daar vaak termen in die mij niet veel zeggen. :sad:

Vandaar de vraag of iemand van jullie dat relatief simpel kan vertellen aan me.

Alvast bedankt

Mzzl,
IJsbrand

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2007 - 14:50

Het is in feite gewoon de tweede wet van Newton toegepast op een vloeistof- of gasdeeltje. Ze zijn te gebruiken om bewegingen van vloeistoffen en gassen te beschrijven. Helaas is er nog geen analytische oplossing voor deze vergelijkingen. Voor een aantal vereenvoudigde situaties zijn ze wel te gebruiken.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 27 mei 2007 - 14:52

De Navier-Stokes vergelijkingen worden gebruikt om de stroming te beschrijven van gassen en vloeistoffen. Anders dan andere soorten stromingsvergelijkingen (Bernouilli, Euler) kunnen de Navier-Stokes vergelijkingen ook gebruikt worden om zaken als viscositeit en warmtetransport mee te modelleren in de oplossing: het zijn in dat opzicht de meest complete en algemeen toepasbare stromingsvergelijkingen.

Simpel gezegd zijn de N-S vergelijkingen gebaseerd op de wetten van behoud van impuls, behoud van massa en behoud van energie (kijk ook op: http://en.wikipedia....ions/Derivation ). Ze beschrijven het gedrag van een infinitesimaal elementje van een vloeistof/gas als functie van de lokale toestandsgrootheden (bijv. druk) en het verloop ervan (bijvoorbeeld verloop van de druk met de x-coordinaat). In sommige vereenvoudigde gevallen kunnen de N-S vergelijkingen gebruikt worden om in een keer analytisch de oplossing te vinden van een stromingsvraagstuk, maar meestal (in de overgrote meerderheid van de gevallen) worden de N-S vergelijkingen in computersimulaties gebruikt om numeriek een stroming door te rekenen: een analytische oplossing vinden is dan veel te moeilijk of gewoon onmogelijk.

Nikolle

Nikolle

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 15:54

Oke, thanx

dv
p ----- = - nabla * P + f
dt

p is dan de dichtheid
v is de snelheid
nabla is de nabla-operator (kon zosnel geen nabla figuur in de formule plaatsen)
P is tensor voor de druk, factor voor de viscositeit en een maat voor de afschuifkracht
f is de krachtvector per volume

Is dat de correcte formule?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2007 - 16:35

De meest algemene is:
LaTeX

Als ik je een advies mag geven: als je de navier-stokes vergelijking ziet, ren snel weg en kijk niet om.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures