[Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 416

[Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Ik heb een vraag hoe je de treksterkte van een materiaal berekent aan de hand van de elasticiteitsmodules. Stel ijzer, dat heeft een elasticiteitsmodule van 220e9Pa (N/m2) of 220.000N/mm2 en een treksterkte van 370N/mm2 (in dit geval st37). Maar hoe bereken je de treksterkte van een metaal als je alleen de elasticiteitsmodule van het metaal weet? Of kun je zoiets niet zomaar berekenen? Stel ik wil de treksterkte van Wolfraam weten, maar ik weet alleen dat de elasticiteitsmodule(E) 360e9Pa is. Hoe bereken ik hier de treksterkte van in N/mm2??

En...wat is dat eigenlijk, de elasticiteitsmodule van een metaal? Het zal wel iets anders zijn dan de treksterkte, vandaar mijn vraag? Treksterkte weet ik wel, dat is de hoeveelheid kracht in N die een bepaald soort metaal kan hebben van een bepaalde dikte (mm2).

Berichten: 718

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Uit de elasticiteitsmodules van een materiaal kun je de treksterkte niet bepalen. Alle staalsoorten hebben ongeveer de zelfde elasticiteitsmodulus maar heel verschillende sterktes (varierend van pisbakkenstaal tot hoogwaardig verenstaal).

De elasticteitsmodulus geeft aan welke kracht je per oppervlakte eenheid moet uitoefen om een rek van 100% te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Misschien maakt dit het allemaal duidelijker:

Afbeelding

De steilheid van het elastische deformatie deel is de Elasticiteitsmoduls.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 416

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Bart schreef:Misschien maakt dit het allemaal duidelijker:

Afbeelding

De steilheid van het elastische deformatie deel is de Elasticiteitsmoduls.
Wat is strain en wat voor eenheid is dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Strain is de verhouding tussen de uitrekking en de lengte van een voorwerp. Het is dus dimensieloos.

Stel ik heb een balk met lengte L waar ik een kracht op zet. De balk rekt uit tot een lengte L + dL

De strain is dan dl / L
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 416

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

Bert schreef:Uit de elasticiteitsmodules van een materiaal kun je de treksterkte niet bepalen. Alle staalsoorten hebben ongeveer de zelfde elasticiteitsmodulus maar heel verschillende sterktes (varierend van pisbakkenstaal tot hoogwaardig verenstaal).

De elasticteitsmodulus geeft aan welke kracht je per oppervlakte eenheid moet uitoefen om een rek van 100% te krijgen.


Ik heb nog een vraagje over de elasticiteitsmodules.

Jij zegt dat alle staalsoorten (of het nu st37 of st52 is) ongeveer dezelfde elasticiteitsmodules hebben. Okee, tot zover snap ik het. Dus als ik op staal 37 een bepaalde kracht uitoefen om het tot 100% rek te krijgen is hetzelfde dan als ik dat bij staal52 doe. Maar st52 vervormd moeilijker dan st37 en waar licht dat dan aan, ook al zijn de E-waarden hetzelfde. Kan het betekenen dat st52 bij een bepaalde % aan rek makkelijker in de oorspronkelijke lengte terugkeert dan st37, dat het daardoor een hogere treksterkte heeft?

Berichten: 65

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

bats schreef:Ik heb nog een vraagje over de elasticiteitsmodules.

Jij zegt dat alle staalsoorten (of het nu st37 of st52 is) ongeveer dezelfde elasticiteitsmodules hebben. Okee, tot zover snap ik het. Dus als ik op staal 37 een bepaalde kracht uitoefen om het tot 100% rek te krijgen is hetzelfde dan als ik dat bij staal52 doe. Maar st52 vervormd moeilijker dan st37 en waar licht dat dan aan, ook al zijn de E-waarden hetzelfde. Kan het betekenen dat st52 bij een bepaalde % aan rek makkelijker in de oorspronkelijke lengte terugkeert dan st37, dat het daardoor een hogere treksterkte heeft?
Even ter verduidelijking (hoop ik): De Emodulus geeft de spanning die het materiaal bij 100% elastische rek zou hebben. Echter je zult nooit 100% elastische rek kunnen bereiken in staal (en ook niet in alle andere materialen, m.u.v. rubbers). De vloeigrens (yield point in het eerder getoonde plaatje) geeft aan waar de elastische deformatie overgaat in plastische deformatie. Plastische deformatie is permanent, die krijg je dus niet terug. Waar die overgang plaatsvindt is van vele factoren afhankelijk, maar vindt typisch al plaats bij enkel tienden van een % rek (tot een maximum van ~2%).

De treksterkte is dus gerelateerd aan de plastische eigenschappen van het staal, en heeft met de elasticiteitmodulus daarom (bijna) niets van doen. En om je volgende vraag te beantwoorden, de plastische eigenschappen en daarmee de treksterkte van een materiaal worden door teveel zaken beinvloedt om daar op voorhand zomaar uitspraken over te kunnen. Daar kun je volumes over volschrijven. Legeringselementen, precipitaten, voorversteviging, warmtebehandelingen. Het is niet voor niets dat er 1000en staalsoorten zijn, met treksterktes varierend met een factor 10.

Berichten: 866

Re: [Materiaalkunde] relatie elasticiteitsmodules en treksterkte

@ bats

je schreef : Maar st52 vervormt moeilijker dan st37.

Volgens mij is dat niet het geval, tenminste niet in het elastische gebied. Daar de Emodulus gelijk is vervormt het juist wel even gemakkelijk ( of even moeilijk). Alleen is het zo dat st52 langer(dus onder hogere spanning) elastisch zal vervormen eer het plastisch wordt, dan st37 maar in het elastische gebied vervormen ze wel even gemakkelijk.

Dat het st52 het langer uithoudt doet ons zeggen dat st52 sterker is. In het gebied waar st 52 nog elastisch is en st37 niet meer, vervormt st37 idd gemakkelijker. Maar nog eens: in het gebied waar beide staalsoorten (nog) elastisch zijn, vervormen ze echt even gemakkelijk.

Reageer