Pijn bij breuk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

Pijn bij breuk

Afgelopen zaterdag ben ik uitgegleden, en vol op mijn schouder terecht gekomen. Later bleek dat ik mijn sleutelbeen gebroken had. Het gekke was, dat ik de eerste paar seconden helemaal niets van pijn voelde, alleen wel de botten die langs elkaar gingen (of zoiets dergelijks) gaven een gek gevoel. Dit zal wel een of ander overlevingsmechanisme zijn, maar ik vroeg me toch af, hoe zoiets werkt?

Berichten: 206

Re: Pijn bij breuk

Afgelopen zaterdag ben ik uitgegleden, en vol op mijn schouder terecht gekomen. Later bleek dat ik mijn sleutelbeen gebroken had. Het gekke was, dat ik de eerste paar seconden helemaal niets van pijn voelde, alleen wel de botten die langs elkaar gingen (of zoiets dergelijks) gaven een gek gevoel. Dit zal wel een of ander overlevingsmechanisme zijn, maar ik vroeg me toch af, hoe zoiets werkt?
Dit heeft te maken met onze verschillende hersendelen. De hersendelen die wij van onze voorouders hebben overgehouden, worden gezamenlijk de oude hersenen genoemd. De rest wordt gevormd door de nieuwe hersenen. In de oude hersenen liggen de circuits die de instincten en reflexen bevatten. De zintuigcentra liggen daar ook allemaal in.

De nieuwe hersenen bevatten ons bewustzijn, en de functie daarvan is het oplossen van problemen, waarvoor de oplossingen niet in circuits van de oude hersenen liggen gecodeerd. De nieuwe hersenen hebben zelf echter geen verbindingen met de buitenwereld, en trouwens ook geen contacten met de wereld binnen in ons. Alle gegevens, die de nieuwe hersenen binnenkomen, worden daaraan doorgegeven door de oude hersenen. Bovendien bevatten de oude hersenen circuits, die in staat zijn om vele problemen op te lossen. Dus komt het vaak voor dat, wanneer er een boodschap bij de oude hersenen binnenkomt die een bepaalde handeling vereist, de oude hersenen de noodzakelijke handeling zullen regelen en alle kennis daaromtrent aan de nieuwe hersenen zullen onthouden.

De oude hersenen houden zich bezig met de routinematige onderhoudsproblemen, die verband houden met het instandhouden van ons lichaam. Het is niet nodig dat het bewustzijn weet wat er aan de gang is en daarom weet het dat ook niet. De oude hersenen bevatten ook circuits, die optreden als oplossingen voor externe problemen. De oude hersenen geven in deze gevallen soms een beperkte hoeveelheid gegevens door aan de nieuwe hersenen, maar soms ook niet.

Als je wilt, kun je alle zintuigcentra beschouwen als telefooncentrales. Bij elke telefooncentrale zit een trouwe, toegewijde secretaresse, die alle boodschappen ontvangt die binnenkomen. Zoals alle secretaressen is zij heel goed in staat om veel van de binnenkomende berichten zelf af te handelen. Dat doet zij dan ook. Wanneer wij per ongeluk iets heets aanraken, drukt zij op een knopje, waardoor wij snel onze hand terugtrekken, en tegelijkertijd laat zij de pijnsensatie doorgaan naar het bewustzijn.

Dit gaat allemaal zoals het hoort. Maar wij hebben allemaal wel eens gelezen over mensen, die in ernstige moeilijkheden zaten, misschien in een gevecht, en die ernstig verwond waren, maar daar niets van voelden totdat het gevecht afgelopen was. Nou, een paar miljoen jaar geleden hadden onze voorouders nog geen sterk ontwikkeld bewustzijn. Alle gevechten waren toen ook serieus, en als zij tijdens die gevechten pijn gevoeld hadden, zou dat een afleiding gevormd hebben, mogelijk een fatale. Het zou ook nutteloos geweest zijn om tijdens het gevecht pijn te voelen, want er kon op dat moment toch niets aan de verwonding gedaan worden. Daarom werd het gevoel van pijn onderdrukt, totdat er tijd was om de wonden te likken.

Dit illustreert hoe het onderbewustzijn gegevens censureert, die anders onmiddellijk naar het bewustzijn doorgegaan waren. Het onderbewustzijn heeft regels om te bepalen welke gegevens gecensureerd moeten worden, en deze regels zijn ook al miljoenen jaren oud. Weinigen van ons zijn tegenwoordig betrokken bij ernstige vechtpartijen, waarbij ons onderbewustzijn gevoelens onderdrukt totdat wij tijd hebben om iets aan onze verwondingen te doen, maar wat jij hebt meegemaakt is hiermee vergelijkbaar.
Wat niet kan bestaat niet.

Berichten: 34

Re: Pijn bij breuk

Ok, bedankt voor de uitleg :-D

Reageer