Triglyceriden/alcohol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Triglyceriden/alcohol

1)trigylceriden zijn onoplosbaar in water maar als ze in water komen kunnen ze wel ontbinden --> in vetzuur en glycerol

Niet-hydrolyseerbare lipiden zijn ook niet oplosbaar in water, maar kunnen zijn dan niet ontbinden of toch?

2) een primair mono-alchohol

die mono staat dat voor 1 OH groep?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Triglyceriden/alcohol

dumery schreef:1)trigylceriden zijn onoplosbaar in water maar als ze in water komen kunnen ze wel ontbinden --> in vetzuur en glycerol

Niet-hydrolyseerbare lipiden zijn ook niet oplosbaar in water, maar kunnen zijn dan niet ontbinden of toch?
Ze kunnen nog ontbinden, ook al zijn ze niet oplosbaar. Glycerol en vetzuurketens zijn op hun beurt ook niet oplosbaar in water.
dumery schreef:2) een primair mono-alchohol

die mono staat dat voor 1 OH groep?
Jep :D

Berichten: 321

Re: Triglyceriden/alcohol

is dat dat dan niet raar dat niet-hydrolyseerbare lipiden kunnen hydrolyseren?( als je naar de naam kijkt dus)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Triglyceriden/alcohol

is dat dat dan niet raar dat niet-hydrolyseerbare lipiden kunnen hydrolyseren?( als je naar de naam kijkt dus)


Ik was precies niet goed aan het opletten dat de 2de regel de vraag was. Daar kan ik niet zo direct een antwoord op geven, ik vermoed wel dat ze splitsbaar zijn, maar dan niet met behulp van water.

Berichten: 11

Re: Triglyceriden/alcohol

Hoi,

niet hydrolyseerbare lipiden zijn waarschijnlijk niet triglyceriden maar steroiden bijv. Deze kunnen idd niet gehydrolyseerd worden omdat ze geen ester of amide groepen bevatten.

Reageer