Springen naar inhoud

Stamboom myceense koningshuis

• Log in om te kunnen reageren

Qobix

Qobix

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 16:10

Ik moet voor KCV voor morgen een aantal opdrachten afhebben, en ik heb ze allemaal op deze na:
Maak een stamboom van het Myceense koningshuis.
Ik heb al overal op internet gezocht, maar niets gevonden.

Weet iemand hier het? Of kan iemand mij verder helpen.

Het enige wat ik tot nu toe heb uitgevonden is dat Electra de dochter is van Agamemnon en Clytaemnestra. En dat Aegisthus de minnaar is van Clytaemnestra.
Maar zitten zij ook echt bij het Myceense koningshuis?

Alvast bedankt. :-D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2007 - 17:58

Een uitgebreide privťdatabank die ik enkele jaren geleden heb aangelegd, toen mijn interesse in de Griekse mythen nog groter was dan vandaag, vertelt het volgende:

Mycene werd gesticht door de held Perseus, zoon van Zeus en DanaŽ, die ook de eerste koning was.

Bij Andromeda werd Perseus vader van Electryon en Sthenelus. Die eerste volgde zijn vader op, maar nadat hij per ongeluk gedood werd door zijn neef Amphitryon (ik treed niet in details over het hoe en waarom), ging het koningsschap over naar zijn broer.

Sthenelus en zijn vrouw Nicippe kregen drie kinderen: Alcyone, Medusa (nŪťt de Gorgoon) en Eurystheus. Aangezien vroeger steeds de man de troonopvolger was, werd Eurystheus (bekend van de twaalf grote werken die hij Hercules oplegde) de volgende Myceense koning.

Toen Eurystheus na Hercules' dood diens afstammelingen die naar Athene waren gevlucht bestreed (ook hier laat ik de details achterwege) werd hij verslagen en hij en zijn zonen werden gedood.

Na Eurystheus' dood kwam de macht in handen van de tweelingbroers Atreus en Thyestes, zonen van Pelops en Hippodamia. Zij waren verbannen door hun vader vanwege het vermoorden van hun halfbroer, Chrysippus. Ze zochten hun toevlucht in Mycene, waar ze de macht overnamen na de dood van Eurystheus. Om precies te zijn was eigenlijk alleen Atreus koning, maar Thyestes stal de gouden lamshuid die in het bezit was van zijn broer en die de bezitter het koningsschap gaf. Hierdoor werd hij koning.

Wanneer Thyestes stierf werd Atreus' zoon Agamemnon koning van Mycene. Hij is waarschijnlijk veruit de bekendste Myceense koning, vooral omdat hij legeraanvoerder was van het Griekse leger tijdens de Trojaanse oorlog, die gevoerd werd voor Agamemnons broer Menelaus.

Nadat Agamemnon na zijn terugkeer van de Trojaanse oorlog vermoord werd door zijn vrouw Clytaemnestra en haar minnaar Aegistheus (voor de derde keer: geen details), ging de troon naar Aegistheus' zoon Aletes.

Agamemnons zoon Orestes nam echter wraak en vermoordde zijn moeder, haar minnaar en zijn zoon en werd zelf koning.

Toen Orestes door een slangenbeet stierf volgde zijn zoon Tisamenus. Hij was de laatste van de AtreÔden (de afstammelingen van Atreus) en werd vermoord door de Heracleidae (de afstammelingen van Hercules) bij hun terugkeer naar de Peloponnesus.

Vervolgens gingen de talrijke steden, gesticht door Perseus over in handen van de Heracleidae.

Dus, even herhalen:

Perseus - Electryon - Sthenelus - Eurystheus - Atreus - Thyestes - Agamemnon - Aletes - Orestes - Tisamenus

Dit is een redelijk eenvoudige stamboom van het Myceense koningshuis. Als je ook nog alle niet-behandelde ouders, echtgenotes en kinderen van de koningen wilt weten, vraag dan maar raak en ik zal proberen je te helpen. Om nog verder te gaan en ook de stambomen van de echtgenoten van die kinderen, enz. te geven is echter bijna een onmogelijke opgave en uiteindelijk kom je dan uit op de totale stamboom van alle goden, halfgoden, helden, nimfen,... uit de Griekse mythologie.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures