Omvormer berekening

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Omvormer berekening

Hoe kan ik nu berekenen hoeveel vermogen ik beschikbaar heb?

Ik heb een accu 12 Volt 230 Amp/uur. Wanneer ik nu de omvormer aansluit om van 12 volt weer 230 volt te maken hoeveel vermogen heb ik dan beschikbaar aan de 230 volt zijde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Omvormer berekening

dat vermogen blijft gelijk afgezien van energieverliezen (warmte) in de omvormer.

Tikje minder dus. Geen idee wat een omvormer "gebruikt".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omvormer berekening

Ik heb een accu 12 Volt 230 Amp/uur.
Schrijf dat eerst eens als Ah.

Er is een levensgroot verschil tussen ampere maal uur en ampere gedeeld door uur.

Die 230Ah is de capaciteit van de accu, dat is niet hetzelfde als het vermogen.

Je kunt 230Ah zo lezen: als ik er 230A uit trek houdt hij dat 1 uur vol.

Maar dit kan ook: als ik er 23A uit trek houdt hij dat 10 uur vol.

Of: als ik er 2,3A uit trek houdt hij dat 100 uur vol.

Dus hoeveel vermogen een accu kan leveren hangt er vanaf hoeveel vermogen je vraagt. Maar hoe groter het vermogen, hoe sneller hij leeg is.

Berichten: 388

Re: Omvormer berekening

Ik lees waarschijnlijk zijn vraag te letterlijk, maar het vermogen wordt bepaald door de component die het minste vermogen kan leveren, hetzij de omvormer, hetzij de accu. Je omvormer heeft een maximaal vermogen en je accu heeft een maximale stroom die hij kan leveren, deze twee factoren beperken het vermogen aan de secundaire zijde van de omvormer.

Jullie twee beantwoorden gewoon de vraag "hoeveel energie heb ik aan secundaire zijde van de omvormer".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Omvormer berekening

High-Voltage schreef:Ik lees waarschijnlijk zijn vraag te letterlijk, maar het vermogen wordt bepaald door de component die het minste vermogen kan leveren, hetzij de omvormer, hetzij de accu. Je omvormer heeft een maximaal vermogen en je accu heeft een maximale stroom die hij kan leveren, deze twee factoren beperken het vermogen aan de secundaire zijde van de omvormer.

Jullie twee beantwoorden gewoon de vraag "hoeveel energie heb ik aan secundaire zijde van de omvormer".
Je hebt voor een deel gelijk over dat vermogen en die stroom van de batterij maar volgens mij sluiten de vorige antwoorden correct aan op de vraag van Antonvs0758.
dat vermogen blijft gelijk afgezien van energieverliezen (warmte) in de omvormer.

Tikje minder dus. Geen idee wat een omvormer "gebruikt".
Dit klopt toch wat Jan zegt !!

Re: Omvormer berekening

Hallo jongens,

Ik ben jullie allemaal dankbaar voor het antwoord wat is gegeven.

hiermee is het voor mij duidelijk wat ik met het vermogen kan doen.

En eh, sorry dat ik Amp/uur schreef en niet ah.

Voor jullie info. De accu en omvormer ( 2000 Watt nominaal en 4000 Watt piek ) gebruik ik voor in de camper.

En zoals jullie stellen kan ik wanneer deze accu vol is wel een week zonder externe stroombron.

Nogmaals bedankt

Antonvs0758

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Omvormer berekening

En zoals jullie stellen kan ik wanneer deze accu vol is wel een week zonder externe stroombron.
nou, dan gebruik je ook niet veel

230 Ah x 12 V = 2760 VAh = 2670 Wh = 2,67 kWh.

met een koelkast van 200 W is dat op 12 uur tijd dus een eind bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Omvormer berekening

Om maar even in te haken op dit onderwerp;

(ik heb er geen verstand van en ben een vrouw pi.gif )

Ik heb een lamp van 24V deze wil ik graag aansluiten op de netwerkspanning 230V.

Ik heb wel gezocht hoe & wat via google maar kan alleen maar dure omvormers vinden...

Kan iemand me vertellen hoe dit moet, of dit kan?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Omvormer berekening

*gast_marieke_* schreef:Om maar even in te haken op dit onderwerp;

(ik heb er geen verstand van en ben een vrouw pi.gif )

Ik heb een lamp van 24V deze wil ik graag aansluiten op de netwerkspanning 230V.

Ik heb wel gezocht hoe & wat via google maar kan alleen maar dure omvormers vinden...

Kan iemand me vertellen hoe dit moet, of dit kan?

Alvast bedankt!
Dit kan je doen met behulp van een transformator,de grootte en dus ook de prijs van deze transformator hangt af van het vermogen dat hij met omvormen.

Je moet dus weten hoeveel lampen je aan de secundaire (24V) zijde wil aansluiten van je transfo + het vemogen van deze lampen.

Het is ook handig om te weten of het gloeilampen of TL-lampen zijn. (De TL-lampen hebben een lagere cosφ die we dan moeten inbrengen in de berekening).

Re: Omvormer berekening

Ruben01 schreef:Dit kan je doen met behulp van een transformator,de grootte en dus ook de prijs van deze transformator hangt af van het vermogen dat hij met omvormen.

Je moet dus weten hoeveel lampen je aan de secundaire (24V) zijde wil aansluiten van je transfo + het vemogen van deze lampen.

Het is ook handig om te weten of het gloeilampen of TL-lampen zijn. (De TL-lampen hebben een lagere cosφ die we dan moeten inbrengen in de berekening).
Dankjewel voor de heldere uitleg!!

Ik heb het voor elkaar met een AC adapter met 24V en 0,55A.

Aangezien het slechts om 2 buisjes gaat maak ik me over het blind vermogen niet zoveel zorgen.

Mvg, Marieke.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Omvormer berekening

(ik heb er geen verstand van en ben een vrouw 8-) )
Szooo, dat eerste deel, OK, maar waarop slaat dat tweede deel? Ik ken mannen zat die nog geen lamp in een fitting kunnen draaien...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Omvormer berekening

Szooo, dat eerste deel, OK, maar waarop slaat dat tweede deel? Ik ken mannen zat die nog geen lamp in een fitting kunnen draaien...... :D
Voordat ik te horen krijg.. vrouwen 8-) ....(die kunnen dr helemaal niets van, dat soort gedoe)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Omvormer berekening

Voordat ik te horen krijg.. vrouwen 8-) ....(die kunnen dr helemaal niets van, dat soort gedoe)


Zo zijn we hier op WSF niet (dat denk ik toch) :D .

Re: Omvormer berekening

Zo zijn we hier op WSF niet (dat denk ik toch) pi.gif .
Haha oke dat is fijn 8-)

Reageer