Springen naar inhoud

(speciale) relativiteitstheorie uitleggen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Boulemans

    Boulemans


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 19:35

[hopelijk staat het hier beter dan bij het huiswerkenforum, het is immers geen huiswerk maar een zelfopgelegde taak]

Omdat we een les fysica op overschot hebben dit jaar mocht ik van de leerkracht eens proberen om de relativiteitstheorie uit te leggen aan m'n klasgenootjes. Echter: dit moet gebeuren op een lesuur tijd, en liefst met de nadruk op reeds geziene leerstof. Het gaat dus voor lln op het einde van het zesde jaar. Kan er iemand mij mss kort wat puntjes neerschrijven waarover ik zeker moet spreken?
Don't try the above at home!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2007 - 19:54

Ik heb volgens mij iets wat voor jou ideaal is:
een pdf-je met Speciale Relativiteitstheorie uitgelegd voor VWO-ers.
Je kunt hier een deel uit halen:

Bijlage  RELATIVITEITvoor_VWO.pdf   838,77K   603 maal gedownload
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 mei 2007 - 20:31

En beperk je voor dat uurtje tot dat paragraafje over tijddilatatie. Zodra ze het principe snappen niet meer wiskundig afleiden (geen tijd voor), formule geven en eens uitrekenen wqt dat betekent voor een airbuspiloot die een jaar lang met 300 m/s vliegt
Dan kun je dat eens uitrekenen voor een ruimtereis naar pluto aan verschillende (zeer hoge) snelheden, bijv 0,2c en 0,8c
met deze applet.
http://perso.orange....0Dilatation.htm
kun je je antwoorden dan controleren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 mei 2007 - 20:52

http://casa.colorado...mevbig_gif.html
Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 11:22

En beperk je voor dat uurtje tot dat paragraafje over tijddilatatie. Zodra ze het principe snappen niet meer wiskundig afleiden (geen tijd voor), formule geven en eens uitrekenen

Dat wiskundig afleiden moet toch wel lukken in een uurtje?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2007 - 14:38

1 lesuur is netto (binnenkomen, buitengaan, voordat iedereen er is ťn erbij is, etc,) vaak niet meer dan 40 minuten.
Stukje geschiedenis: 5 minuten
probleem stellen en verduidelijken: minstens 10 minuten.
vragen beantwoorden: 5 minuten (met geluk)
enkele practische gevolgen bespreken en narekenen: 3 x 5 minuten
conclusie, nabespreking: al bijna geen tijd meer.
Meestal ben ik sterk optimistisch bij mijn lesvoorbereidingen, waardoor ik niet zelden mijn planning niet haal tenzij ik vooraf, mezelf kennende, al wat gesneden heb.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 17:49

Hmm, jij zult (oneindig veel) meer ervaring hebben in tijdsplanning :D
Maar ik vind het altijd fijn als je weet waar formules vandaan komen, in plaats van dat ze uit de lucht komen vallen en je ze maar moet aannemen. Dat vermakkelijkt het begrip.

wat is trouwens "een les fysica op overschot"?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2007 - 18:19

wat is trouwens "een les fysica op overschot"?

Het verplichte programma is afgewerkt, en het schooljaar is nog niet klaar. :-D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

gast004

    gast004


  • >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 18:56

Maar ik vind het altijd fijn als je weet waar formules vandaan komen, in plaats van dat ze uit de lucht komen vallen en je ze maar moet aannemen. Dat vermakkelijkt het begrip.


Ja, omdat jij geÔnteresseerd bent in fysica. In onze klas moest je niet te veel met afleidingen afkomen :D ("hoe minder, hoe beter")

#10

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 20:47

Het verplichte programma is afgewerkt, en het schooljaar is nog niet klaar. :-D

Ah, nu kan ik het woord 'overschot' in de context plaatsen: er is eigenlijk een overschot aan (een) les(sen).
De combinatie met het voorzetsel 'op' vind ik vreemd; ik denk dat het Belgisch is? Volgens mij is alleen de combinatie 'een overschot aan' mogelijk. Eigenlijk meer voor het taalforum dit 8-)
(Van Dale zegt nog: (in BelgiŽ) overschot van gelijk hebben = volkomen gelijk hebben , maar niets hierover).

Ja, omdat jij geÔnteresseerd bent in fysica. In onze klas moest je niet te veel met afleidingen afkomen :D ("hoe minder, hoe beter")

Aan de ene kant heb je zeker gelijk. De meeste mensen, met weinig interesse ervoor, hebben het liefst zo weinig mogelijk theorie; als ze de opgave maar kunnen maken (bij wijze van spreke).
Aan de andere kant: ik vind het ůůk puur voor mijn begrip handig. Al zou ik totaal niets aan fysica vinden, dan nog zouden afleidingen en achtergrond me helpen om de theorie te begrijpen.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:10

off-topic

De combinatie met het voorzetsel 'op' vind ik vreemd; ik denk dat het Belgisch is?

google "op overschot" geeft inderdaad veel belgische hits. Zal wel gezien mijn steenworp tot de grens zijn dat ik dit zonder meer gewoon taalgebruik vond.

on-topic: wiskundige fysica moet je ook nog leuk vinden. Compromis: wijs aan waar de basis ligt die via de afleiding tot die γ factor leidt: in de driehoekige baan die het foton aflegt. Maar ga niet hťťl die omwerking op het bord kalken, en gooi hem zelfs niet op een sheet, tenzij je er een hoofdkrabbende Albert E. naast afbeeldt en het zuiver als een 5-secondenplaatje gebruikt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2007 - 16:53

Dat lijkt me een goed advies: maak het wel aannemelijk, maar gebruik geen ellenlange afleiding.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#13

Math-E-Mad-X

    Math-E-Mad-X


  • >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2007 - 17:46

Nog een tip: noem je klasgenoten alsjeblieft geen klasgenooTJES. Daar zou ik me nogal aan ergeren als ik bij jou in de klas zat.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

#14

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2007 - 00:23

Ik denk dat je ze sowieso niet hoeft te benoemen pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#15

Math-E-Mad-X

    Math-E-Mad-X


  • >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 21:45

Ik denk dat je ze sowieso niet hoeft te benoemen pi.gif

Nee das waar, maar ik kon het gewoon niet laten om er even een opmerking over te maken. Het lijkt net alsof hij het over basisschool kinderen heeft.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures