Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Er waren tijden dat het me niet interesseerde of er gewoon geen besef van had dat in veel dingen die we eten, schadelijke stoffen zitten! En het mag dan misschien wel waar zijn dat in bijna alle voedingswaren stoffen zitten die schadelijk zijn, maar er zijn er toch zeker een aantal die eigenlijk verboden zouden moeten worden!

Ik weet eigenlijk nog maar vrij weinig van de stoffen die ik binnen krijg via voedsel, maar ik weet wel dat er stoffen zijn als aspartaan, die bij al een relatief lage hoeveelheid schade kan aanrichten! En zelfs hersentumoren kan veroorzaken!

Hoeveel weten jullie over stoffen die we binnenkunnen krijgen door goedgekeurd voedsel en toch schadelijk (kunnen) zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Aspartaam is nu net zo'n stof waarvan het buitengewoon onwaarschijnlijk is dat je er kanker van kan krijgen of dat er andere schadelijke effecten kunnen optreden.

Deze stof is namelijk vreselijk goed onderzocht en wordt heel veel gebruikt. Uit onderzoek, noch uit gebruik blijkt enig risico.

Bij sommige smaakstoffen ligt dat anders. Veel stoffen worden al heel lang gebruikt in het voedsel en hebben daardoor de zogenaamde GRAS status (Generaly Regarded As Safe). Maar sommige stoffen zijn nooit goed onderzocht en andere zouden niet meer toegestaan zijn.

Voorbeelden hiervan zijn kruiden en specerijen als basilicum, anijs, kaneel en nootmuskaat. Deze bevatten stoffen die bij onderzoek op dieren schadelijk zijn gebleken. Deze stoffen zijn als zuivere stof niet (meer) in levensmiddelen toegestaan, maar als ze voorkomen in een kruid of specerij mag het wel!

Aan de andere kant krijg je maar heel weinig van dergelijke stoffen binnen, de risico's zijn dan ook waarschijnlijk erg laag.

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

aha, ok... Ik had ergens gelezen dat aspartaam al bij een kleine hoeveelheid schade aan kan doen!

Maar als ik het goed begrijp komt het er dus gewoon op neer dat je bijna alles wel gewoon kan eten als je dat maar niet teveel doet!

Ik kan best geloven dat wanneer iemand elke dag een fles cola light leegdfrinkt hij daar schade door kan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Een fles cola per dag kan onder normale omstandigheden geen schade doen. Stel dat iemand erg gevoelig is voor bijvoorbeeld de gember of het citroensap in de cola, dan zou het wel schadelijk kunnen zijn.

Enkele uitzonderingen daargelaten zijn er maar weinig levensmiddelen die bij kleine dosis schadelijk zijn. In die gevallen dat dat zo is wordt die schade zelden veroorzaakt door de smaakstoffen. Uitzondering zijn o.a. de genoemde kruiden, maar er zullen maar weinig mensen zijn die dagelijks een eetlepel nootmuskaat eten.

De schade die door aspartaam veroorzaakt zou worden is waarschijnlijk veroorzaakt door de waarschuwing die meestal op producten met aspartaam staat:

"Bevat een bron van fenylalanine"

Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat alle mensen dagelijks in voldoende mate moeten innemen om hun behoefte aan bouwstoffen te kunnen bevredigen. Echter is er een kleine groep mensen die niet meer fenylalanine kan verwerken dan noodzakelijk is. Meer dan dat kan bij hen schade veroorzaken. Deze mensen moeten pijnlijk nauwkeurig bijhouden hoeveel zij van deze stof binnen krijgen, bijvoorbeeld uit peulvruchten, plantaardige olie, vis e.d.

Voor deze mensen is het noodzakelijk te weten dat ze ook uit bijvoorbeeld frisdranken fenylalanine kunnen binnenkrijgen. Voor mensen die deze stoornis niet hebben is dat niet van belang, een teveel aan fenylalanine wordt gewoon door het lichaam verbrand of opgeslagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Van teveel aspartaam krijg je wel diarree. Dus geheel onschadelijk is het toch niet. Ik merk dit al als ik een stuk of drie suikervrije kauwgumpjes/pepermuntjes eet. Of drie glazen ...-light. Daarom vermijd ik het spul maar zoveel mogelijk [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... n_wink.gif[/img]
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Van teveel aspartaam krijg je wel diarree


Bij Aspartaam zou dat niet mogen gebeuren, bij Xylitol wel (in grotere hoeveelheden).

Berichten: 31

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Nou ja, lekker is dat:P Het ene artikel zegt dat aspartaam een tumor kan veroorzaken en het andere zegt van niet:P Lekker is dat...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Nou ja, lekker is dat Afbeelding Het ene artikel zegt dat aspartaam een tumor kan veroorzaken en het andere zegt van niet :shock: Lekker is dat...
Het is soms ook wel moeilijk om uit te vinden wie je moet geloven. Aangezien dit een wetenschapsforum is vis ik zoveel mogelijk bij wetenschappelijke onderzoeken en wetenschappelijke instituten. Daar heb ik de grootste kans op een wetenschappelijk verantwoord oordeel.

Verder heb je onafhankelijke instituten die soms wat zinnigs kunnen bijdragen, zoals het Koningin Wilhelmina fonds als het om stoffen gaat die kankerverwekkend zouden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hoeveel weten wij van schadelijke smaakstoffen af?

Hm. Ik bedoel waarschijnlijk xilytol dan. Naja, smaakt ook hetzelfde. En in kauwgom e.d. gooien ze tegenwoordig alle soorten kunstmatige zoetstoffen die bestaan...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer