Nog een rekensommetje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 34

Nog een rekensommetje

Tja, helaas is deze kant van mijn hersens niet heel goed ontwikkeld. Daarom wil ik jullie graag de volgende vraag neerleggen. Kunnen jullie weer helpen? Alvast bedankt!

Onderweg kwam hij weer een paar lama's tegen. "Hallo" zei één van de lama's tegen hem. Hij schrok zich wild ! Een pratende lama ?? Nu zag hij het: het was die vreemde lama die toen stond te springen. "Ik kan nog veel meer" zei de lama. "Ik kan hééél erg hard lopen". Hij geloofde er niets van, en dat zag de lama aan zijn ogen. "Wacht maar" zei de lama, "ik ren even naar Bolivia, wat 526 km verderop ligt". "Maar ik moet wel warmlopen, ik heb er een speciaal belletje voor aan mijn staart hangen". "Iedere minuut rinkelt het belletje, en als ik dat hoor dan kan ik mijn snelheid verdubbelen". "Ik moet met 100 meter per minuut beginnen" zei de lama als laatste, en vertrok.

Een tijdje later kwam de lama weer terug en vroeg:

"Weet je nu ook met wat voor snelheid ik in Bolivia aankwam ?"

Vul de snelheid in in kilometers per uur


Mijn berekening had ik als volgt: Zet de 526 km om naar meters en daar trek ik telkens de afstand af die hij in een minuut loopt. Dus de eerste is 100, daarna 200, daarna 400 etcetc. Vervolgens kom ik uit op 409600. Dit trek ik af van die 526000 en dan houdt ik nog 116400 over. Maar deze afstand loopt hij makkelijk binnen een minuut, waardoor zijn snelheid dus niet verdubbeld wordt en dus 409600 meter per minuut loopt als hij in Bolvivia aankomt = 409.6 km/uur. Maar das niet goed :sad:

Waarschijnlijk is dit ook een hele verkeerde beredenering, maar zoals ik al zei, is dit niet mijn sterkste punt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Je redenering is niet fout, maar bij de aankomst (dat is tijdens de 12e minuut, voor de 13e) is de snelheid nog 204800, de helft van wat jij hebt. Komt het dan wel uit?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Nee, is ook niet goed. Snap ook niet hoe het anders zou moeten eigenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Wat is de opgegeven oplossing?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Hoe bedoel je? Wat ik heb ingevoerd? 204,8 (km/u) en zelfs 204800

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Vergeet je niet meter/minuut om te zetten in kilometer/uur?

Dat is niet gewoon een factor 1000 (60 minuten in een uur...)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Dat is toch 204800/1000? :D Hoef alleen maar de snelheid in te vullen, er staat namelijk: Vul de snelheid in in kilometers per uur (alleen het getal).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Wat wel klopt: 1000m/u = 1km/u. Maar nu zit je ook nog met de omzetting minuut<->uur.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Oke en hoe doe ik dat? Delen door 60? Het gaat toch om het aantal kilometers?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Als je 1000 meter aflegt in 1 minuut, hoeveel kilometer leg je dan af in 1 minuut? En hoeveel in 1 uur?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Oke, dus hij legt in 12 minuten 204800 meter af. Dat is dus 204,8 km. Wat mij dus logisch lijkt is 204,8 te delen door 12, zodat je uitkomt op kilometer per minuut en dat weer x 60 doet. Dus 204,8 / 12 = 17.06 x 60 = 1023.9 km/u maar neuh ook niet goed, dus schiet mij maar lek ik zou het niet meer weten. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Oke, dus hij legt in 12 minuten 204800 meter af. Dat is dus 204,8 km.
Opletten dat je het niet door elkaar haalt. Hij legt gedurende de twaalfde minuut, 204800 meter af. Niet na 12 minuten, daarvoor moet je ook de afstanden in de vorige minuten erbij tellen. Maar dat hoeft niet, want we willen de snelheid weten. Dus: tijdens de twaalfde minuut legt hij 204800 meter af, dat is aan een snelheid van 204800 meter per minuut. Hoeveel kilometer is dat dan, per minuut? En kan je dan nog omrekenen hoeveel dat per uur is?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Oke, dus 204800/1000= 204,8 x 60 (minuten) = 12288

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nog een rekensommetje

Dus je komt uit op 12288 km/u? En wat geeft dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Nog een rekensommetje

Een dikke vette fout :D ?????

Reageer