Kansen en kansregels

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Kansen en kansregels

Kan iemand dit stukje tekst toelichten, ik begrijp er namelijk niet veel van. Men komt plots met termen op de proppen waar ik nog nooit van gehoord heb:
Meer exact, is het uiteindelijk Kolmogorov die in 1933 de kansrekening axiomatisch onderbouwt. Het uitgangspunt is een tupel
\(( \Omega ; \mathcal{A} ; P) ^\)
, waarbij
\(\Omega \subset \rr\)
,
\(\mathcal{A}\)
een
\(\sigma\)
-algebra is in
\(\Omega\)
en P een kansmaat. Hierbij is de
\(\sigma\)
-algebra een niet lege collectie van deelverzamelingen van
\(\Omega\)
, die de lege verzameling bevat, die voor elke verzameling ook de complementaire verzameling insluit en die voor elke reeks verzamelingen ook de unie van die verzamelingen bevat. De kansmaat is dan een afbeelding
\(P: \matchcal{A} \rightarrow \left[0,1 \right]\)
doe aan de volgende drie eisen voldoet:
  1. \(P(A) \geq 0\)
    , voor alle
    \(A \in \mathcal{A}\)
  2. \(P( \Omega ) = 1\)
  3. \(P\left( \cup_{i=1}^{\infty} A_i \right) = \sum_{i=1}^\infty P(A_i) \)
    voor elke collectie disjuncte
    \(A_1, A_2, \cdots\)
    met
    \(A_i \in \mathcal{A}, i \in \nn \)
Tupel? sigma-algebra? Collectie disjucte A1, A2, ...

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansen en kansregels

Een tupel is een n-tal, hier een drietal. Een koppel is bijvoorbeeld ook een tupel. Een sigma-algebra is een wiskundige structuur die bestaat uit deelverzamelingen van een gegeven verzameling. Voor meer details, bekijk de pagina op wikipedia. Die collectie kan je hier zien als een verzameling (die A's stellen gebeurtenissen voor), disjunct wil zeggen dat ze een lege doorsnede hebben.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kansen en kansregels

Ok, bedankt voor de uitleg en link, wikipedia heeft me eruit geholpen.

Nu heb ik nog een vraag, welke stap maakt men hier bij het laatste gelijkheidsteken?
\(P \left( G_1^C | G_2 \right) = \frac{P \left( G_1^C \cap G_2 \right)}{P\left( G_2 \right)} = \frac{P(G_2) - P \left( G_1 \cap G_2 \right)}{P(G_2)} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansen en kansregels

Zoiets?
\(P\left( {G_1^C \cap G_2 } \right) = P\left( {\left( {1 - G_1 } \right) \cap G_2 } \right) = P\left( {1 \cap G_2 } \right) + P\left( { - G_1 \cap G_2 } \right) = P\left( {G_2 } \right) - P\left( {G_1 \cap G_2 } \right)\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kansen en kansregels

Ok, bedankt. Ik wist niet dat je dat mag als je met kansen rekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Kansen en kansregels

TD schreef:Zoiets?
\(P\left( {G_1^C \cap G_2 } \right) = P\left( {\left( {1 - G_1 } \right) \cap G_2 } \right) = P\left( {1 \cap G_2 } \right) + P\left( { - G_1 \cap G_2 } \right) = P\left( {G_2 } \right) - P\left( {G_1 \cap G_2 } \right)\)
Ik heb moeilijkheden met de afleiding van TD. Het gaat hier over waarschijnlijkheid van gebeurtenissen. Wat verstaat men onder de gebeurtenis 1 en onder het negatief van de gebeurtenis
\(G_1\)
. Ik weet wel dat de probaliteit van een zekere gebeurtenis 1 is.Ik beweer daarmee niet dat ik zelf de afleiding kan.

Ik zou het doen met een Venndiagram. Met gebeurtenissen werken is zoals met verzamelingen.

Teken het universum met de verzamelingen
\(G_1\mbox{ en }G_2\)
hun doorsnede is niet leeg. Controleer de gevraagde betrekking.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansen en kansregels

Eerlijk: het zou best kunnen dat het niet mag wat ik daar schreef.

Was eigenlijk snel ter plekke zo uitgeschreven en bleek uit te komen.

Uiteraard zijn daarom de stappen nog niet correct, vandaar "Zoiets?" :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kansen en kansregels

Ik zal het morgen(vroeg) eens bekijken, daar heb ik nu geen zin meer in. Het is toch niet echt van belang omdat we geen enkele theoretische afleiding moeten kennen. Ik was gewoon een beetje benieuwd. Vandaar misschien dat men vaak veel stappen overslaat in het boek.

Berichten: 7.068

Re: Kansen en kansregels

Eerlijk: het zou best kunnen dat het niet mag wat ik daar schreef.
Het mag niet.

Het zal iets van de volgende aard moeten zijn:
\(P(G_2) = P(\Omega \cap G_2) = P((G_1 \cup G_1^C) \cap G_2) = P((G_1 \cap G_2) \cup (G_1^C \cap G_2)) = P(G_1 \cap G_2) + P(G_1^C \cap G_2)\)
dus:
\(P(G_1^C \cap G_2) = P(G_2) - P(G_1 \cap G_2)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kansen en kansregels

Bedoel je met Omega de populatie? (misschien heb jij een andere term daarvoor, in een ander voek noemde men het het universum)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kansen en kansregels

Bedoel je met Omega de populatie? (misschien heb jij een andere term daarvoor, in een ander voek noemde men het het universum)
Ik ken het als "kansruimte".
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansen en kansregels

\(P(G_2) = P(\Omega \cap G_2) = P((G_1 \cup G_1^C) \cap G_2) = P((G_1 \cap G_2) \cup (G_1^C \cap G_2)) = P(G_1 \cap G_2) + P(G_1^C \cap G_2)\)
Bedoel je met Omega de populatie? (misschien heb jij een andere term daarvoor, in een ander voek noemde men het het universum)
Het is de verzameling van alle mogelijk gebeurtenissen. Vandaar je axioma P(Ω) = 1, je hebt altijd wel íets.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kansen en kansregels

Ok, bedankt, we bedoelen hetzelfde.

Reageer