Springen naar inhoud

Minor major groove

• Log in om te kunnen reageren

florence 00

florence 00

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 17:39

Hallo,

Ik snap niet juist wat een minor of major grooves zijn, kweet dat dit een grote of kleine ruimte is in DNA. Maar kan mij iemand uitleggen vanwaar het komt en wat het tot nut heefT?
Dank je
florence

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 18:05

Omdat een DNA-streng een dubbele helixstructuur heeft, is de buitenkant niet mooi egaal maar zitten er groeven tussen de saccharide- en fosfaatmantels: de minor en de major grooves. Je kan ze goed zien op deze tekening.

Wanneer eiwitten op DNA inwerken maken ze contact met de randen van de basenparen die in de major groove uitsteken.

Voor meer informatie, zie Google onder de trefwoorden "major groove", "minor groove", "major groove recognition" en "minor groove recognition".

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 22:16

Wanneer eiwitten op DNA inwerken maken ze contact met de randen van de basenparen die in de major groove uitsteken.

Wanneer een enzym inwerkt op DNA hoeft dit niet noodzakelijk major groove binding te zijn, het staat me bij dat er ook enzymen zijn welke minor groove binding vertonen. DNA polymerase interacteerd bijvoorbeeld via minor groove binding. Dit zorgt voor een hogere stringentie en dus een lagere error rate.
"Meep meep meep." Beaker

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2007 - 15:18

Wanneer een enzym inwerkt op DNA hoeft dit niet noodzakelijk major groove binding te zijn, het staat me bij dat er ook enzymen zijn welke minor groove binding vertonen. DNA polymerase interacteerd bijvoorbeeld via minor groove binding. Dit zorgt voor een hogere stringentie en dus een lagere error rate.

Je hebt volkomen gelijk, maar ik had het eigenlijk over eiwitten en niet over enzymen.

En wat die eiwitten betreft, de zin moet eigenlijk zijn: Wanneer eiwitten op DNA inwerken maken ze meestal contact met de randen van de basenparen die in de major groove uitsteken.

Veranderd door Klintersaas, 30 mei 2007 - 15:19

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 08:33

Je hebt volkomen gelijk, maar ik had het eigenlijk over eiwitten en niet over enzymen.

En wat die eiwitten betreft, de zin moet eigenlijk zijn: Wanneer eiwitten op DNA inwerken maken ze meestal contact met de randen van de basenparen die in de major groove uitsteken.

is een enzym dan geen eiwit ? pi.gif

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2007 - 10:06

Niet noodzakelijk, er zijn geloof ik ook stukjes RNA gevonden met enzymatische eigenschappen.
Appareo decet nihil munditia?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2007 - 19:06

Niet noodzakelijk, er zijn geloof ik ook stukjes RNA gevonden met enzymatische eigenschappen.

Inderdaad, dit is in 1982 al door Thomas R. Cech ontdekt. Deze enzymen noemt men dan ook 'ribozymen'.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures