Natuurkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Natuurkunde

een muur heeft een dikte van 15.0cm. De warme zijde is op een temperatuur van 25 grade celsius. De koude zijde heeft een temperatuur van -15 grade celsius. Het verloop vd temperatuur als functie vd afstand is een deeel ve rechte. Stel het verloop vd temperatuur als functie vd afstand grafisch voor. Op welke afstand vd koude zijde bedraagt de temperatuur 0,0 grade celsius?

Wie kan mij helpen?

Het antwoord moet zijn

d=5,62*10^-2 m

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Natuurkunde

Plaats een (x-)as door je muur en zet één zijde (bvb warme) op x = 0, dan ligt de andere zijde op x = 15.

Aan elke x-waarde koppel je een temperatuur, met x = 0 komt t = 25°C overeen en met x = 15, t = -15°C.

Nu heb je twee punten, (0,25) en (15,-15). Kan je de rechte bepalen die door deze punten gaat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: Natuurkunde

TD schreef:Plaats een (x-)as door je muur en zet één zijde (bvb warme) op x = 0, dan ligt de andere zijde op x = 15.

Aan elke x-waarde koppel je een temperatuur, met x = 0 komt t = 25°C overeen en met x = 15, t = -15°C.

Nu heb je twee punten, (0,25) en (15,-15). Kan je de rechte bepalen die door deze punten gaat?
bedankt voor je uitleg maar nu weet ik wel nog altijd niet hoe ik mijn dikte moet bereken weet je dat misschien

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Natuurkunde

Je moet de vergelijking van de rechte opstellen. Je hebt de twee punten, kan je dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: Natuurkunde

Je moet de vergelijking van de rechte opstellen. Je hebt de twee punten, kan je dat?
jawel ik denk dat ik weet hoe het moet kijk eens of het klopt in volgende berekening

(0,25) (15,-15)

a= y2-y1/x2-x1

a= -15-25/15-0

a= -8/3

y=ax+b

25=-8/3*0+b

25=b

y=-8/3x+25

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natuurkunde

opdracht 1
Stel het verloop vd temperatuur als functie vd afstand grafisch voor.
Afbeelding

en nou maar eens proberen wat TD voorstelt? Laat je nou overigens niet foppen door die schrijfwijze van dat antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Natuurkunde

\( T(d)=\frac{8}{3}d-15 \)
\(T=0 \rightarrow d=\frac{45}{8}=5.625\ cm\)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 6

Re: Natuurkunde

Ik heb de oplossing bedankt iedereen die me heeft geholpen!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Natuurkunde

Even een domme vraag: 'studente' leidt de vergelijking toch goed af door te zeggen y=-8/3x+25 ?

De verticale verschuiving is toch inderaad 25?

Echter de oplossing komt pas uit als de verschuiving 15 is, zoals 'dirkwb' hanteert.

Wat doe ik fout?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natuurkunde

- 15 naar 0 schuiven omdat ze vragen wat de afstand is vanaf de koude kant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Natuurkunde

Ik had hier in klad ook de rechte y = -8x/3+25 opgesteld, maar dan heb je dus de oplossing in de andere richting.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Natuurkunde

Oké :D

(ik moet bekennen dat ik niet de moeite heb genomen om de vraag te lezen, ik keek alleen naar de vergelijking vd. rechte en loste die op naar x voor y=0. Het is dan dus 15-'dat antwoord' )
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Natuurkunde

en die moet dus 9,3nogwat cm geven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Natuurkunde

Inderdaad;
\(\frac{3}{8}\cdot 25=\frac{75}{8}=9.375\)
om precies te zijn
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer