Het weer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.546

Het weer

Ik denk niet dat dit in het Klimaat-subforum hoort dus ik post het maar even hier.

Het plaatsje waar ik woon, Waardenburg (haal me hier weg!!), was een paar jaar geleden de droogste plaats van Nederland en is nu nog steeds een erg droog gebied. Ik hoorde een tijdje terug dat dat kwam omdat de meeste regen vanuit de richting van de Bommelerwaard kwam en dat het de Waal niet over zou kunnen steken. Nu weet ik dat dat onzin is, alleen ik weet niet meer waarom. En kan iemand dan ook uitleggen waarom het zo is dat wij hier zo droog zijn.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Het weer

Nu weet ik dat dat onzin is,
Hoe weet je dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Het weer

een grote hoeveelheid water zou een andere temperatuur kunnen hebben als de grond er om heen. Stel dat het kouder is, als de wolken dus worden geblazen over de rivier, dan vallen er veel regendruppeltjes uit (in de rivier) omdat het kouder is.

Als het water warmer is, de lucht kan meer waterdamp bevatten, en het kan ophouden met regenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Het weer

Volgens mij zou dat precies andersom moeten werken. Een belangrijk ingrediënt voor neerslag, naast vocht, is een stijgende luchtstroom. Juist boeven koel water verwacht je stabiele lucht. Daar in tegen, ligt naast dit water gebied een stuk land, dat makkelijker wordt opgewarmd door de zon, ontstaat daar een opwaartse luchtstroming. De stijgende lucht koelt dan vanzelf af omdat hij steeds meer hoogte wint. Druppeltjes die nu ontstaan en door hun zwaarte tegen de luchtstroom in naar beneden vallen komen zo voldoende nieuw vocht tegen om groot genoeg te groeien om helemaal tot de aarde te vallen.

Als ik echter naar het volgende plaatje kijk herken ik daar het Nederlandse rivieren gebied totaal niet in. Ik betwijfel of ze breed genoeg zijn om van enige significante invloed te kunnen zijn.

Afbeelding

Berichten: 22

Re: Het weer

knmineerslag.jpg
knmineerslag.jpg (36.86 KiB) 471 keer bekeken
Rivieren en beken hebben vrijwel geen invloed op het weer. Hoogtes en grotere meren daarentegen wel. Uit een klimatologisch kaartje van het KNMI blijkt dat de droogste plaats Zuid Limburg is en de natste is Veluwe (dit komt idd door orografische triggering). Ook is op het kaartje goed te zien dat aan de lijzijde van het IJselmeer in Grongingen redelijk veel neerslag valt en dit komt omdat het IJselmeer relatief ondiep (en dus warmer in het zomerseizoen) water is en meer verdampt.

Reageer