Dx

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Dx

Hoe moet je dx zien bij integralen en hoe weet je wat dt is als je met t substitueert. Bijvoorbeeld:
\(\int 5x\sqrt{3x^2-1}dx \)


Aangezien ik nog maar op de middelbare school zit het graag vereenvoudigen en uitleggen in stapjes. Bedankt voor je tijd alvast.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dx

Kijk hier eens.
en hoe weet je wat dt is als je met t substitueert.
Stel je maakt de substitutie
\(t=3x^2-1\)
dan is
\(\frac{dt}{dx}=t(x)'=6x\)
(de afgeleide van t) dus
\(dt=6xdx\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Dx

Weet je nog hoe je de bepaalde integraal hebt ingevoerd? Als de oppervlakte onder een grafiek.

Je gaat je oppervlakte onderdelen in kleine stukjes oppervlakte waar je de oppervlakte wel van kan berekenen ineens. Kleine rechthoekjes, met als breedte Δx en als hoogte f(x). Maar dat is niet nauwkeurig, dus die Δx ga je kleiner en kleiner maken en je telt al die kleine oppervlakte bij elkaar op:
\( \sum_{i=1}^{n} f(x_i) \Delta x_i\)
Dit blijft onnauwkeurig en je gaat die Δx -jes blijven kleiner en kleiner maken tot ze infinitimaal smal zijn (zeg maar bijna nul dus)
\( \lim_{\Delta x_i \to 0} \sum_{i=1}^{n} f(x_i) \Delta x_i = \int f(x) dx\)


Voor je tweede vraag zou ik de substitutieregel nog eens nakijken, volgens mij heb je hem niet helemaal door. Je kan daarna gerust nog vragen stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Dx

Algemeen als y=f(x) dan dy=f'(x)dx is de differentiaal van y of f(x).

Hier y=x dan dy=dx is differentiaal x.

In de integraal stel ik t=3x²-1 dan dt=6xdx en xdx=dt/6. Invullen en integraal is gemakkelijk te berekenen. Terug naan x en klaar.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Dx

I47I schreef:Hoe moet je dx zien bij integralen en hoe weet je wat dt is als je met t substitueert. Bijvoorbeeld:
\(\int 5x\sqrt{3x^2-1}dx \)


Aangezien ik nog maar op de middelbare school zit het graag vereenvoudigen en uitleggen in stapjes. Bedankt voor je tijd alvast.
Het is in deze context het veiligst om de d in "dx" te beschouwen als een symbool.

De variabele die achter de d staat, is dan de veranderlijke waar je naar integreert.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer