Coulombkracht voor puntladingen bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Coulombkracht voor puntladingen bepalen

Hallo

Als opdracht moet ik voor 2 positieve puntladingen q1 en q2, die op een zekere afstand A van mekaar gescheiden zijn, bepalen op welke afstand ik de 2 puntladingen van mekaar moet verwijderen, zodat de coulombkracht gehalveerd wordt.

Coulombkracht:

F= K * q1q2/r²

Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze zekere afstand nu bepalen, als ik niet weet welke lading ze hebben. Ik weet enkel dat ze afstotend zijn.

Een gokje van mij: De coulombkracht is omgekeerd evenredig met de afstand r in het kwadraat, is het dan voldoende dat we afstand A gewoon kwadrateren?

A² = 1/2 coulombkracht?

Ik denk dat het laatste wel het juiste antwoord is maar de opdracht staat op puntjes dus zou ik graag toch even de mening van de professionals horen :D
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Coulombkracht voor puntladingen bepalen

Je zit al een beetje in de goede richting te denken, maar je komt tot de verkeerde conclusie. Als je naar je formule voor de elektrostatische kracht kijkt, en je wilt graag dat beide kanten 2x zo klein worden (zonder dat K, q1 of q2 veranderen), dan zie je dat r^2 dus twee keer zo groot moet worden. Als r*r twee keer zo groot wordt, hoeveel keer zo groot wordt r dan? (denk aan: (ar)^2 = a^2 * r^2)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Coulombkracht voor puntladingen bepalen

Weldan denk ik dat ik lading 1 eenmaal moet vergroten tegenover de helft van de afstand met lading 2, en idemdito moet doen met lading 2

(---- Q1+-----------=-----------Q2+ ----)

wordt dan:

(---- Q1+----------------------=----------------------Q2+ ----)

en omdat de coulombkracht recht evenredig is met de afstand, zal de coulombkracht daarom halveren?

groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Coulombkracht voor puntladingen bepalen

Brinx gaf het goede antwoord.
\(F_{C}=k.\frac{Q1.Q2}{r_{0}^2}\)
Als we nu de afstand r(0) tussen de puntladingen vergroten naar r(0) x Wortel(2) dan krijg je:
\(F_{C}=k.\frac{Q1.Q2}{{(r_{0}.\sqrt{2})}^2}\)
\(F_{C}=k.\frac{Q1.Q2}{2.r_{0}^2}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Coulombkracht voor puntladingen bepalen

Als r*r twee keer zo groot wordt, hoeveel keer zo groot wordt r dan? (denk aan: (ar)^2 = a^2 * r^2)
Weldan denk ik dat ik lading 1 eenmaal moet vergroten tegenover de helft van de afstand met lading 2, en idemdito moet doen met lading 2
Beste Jona444, Brinx stelt niet voor niets een vraag. Hij duwt je daarmee in de goede richting, dus kun je beter daarover nadenken dan een hele andere redenering toepassen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.589

Re: Coulombkracht voor puntladingen bepalen

en omdat de coulombkracht recht evenredig is met de afstand, zal de coulombkracht daarom halveren?
maar brinx verteld je nou net dat die coulomb kracht niet rechtevenredig is met de afstand.

Maw een verdubeling van de afstand heeft niet tot gevolg dat de kracht halveert. stel r=2 dan volgt dat ik moet delen door vier

stel nu r=4 dan moet ik delen door 16 maw de kracht nam 4 keer af dus... wat heeft een verdubbeling van afstand tot gevolg?

Reageer