Springen naar inhoud

Eiwitten in een eukaryotische cel

• Log in om te kunnen reageren

thomas wynsberghe

thomas wynsberghe

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2007 - 21:10

In men cursus staat er: ==>Transcriptie is scherp gereguleerd.Op elk moment ondergaan slechts 0,01% van de genen in een typische eukaryotische cel transcriptie.
==> Hoeveel eiwitten zijn dat???
dit wordt waarschijnlijk een mogelijk examenvraagje...
hopelijk kan iemand mij helpen... met een uitleg waarom aub
dank bij voorbaat
mvg thomas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 mei 2007 - 22:07

Wat is je vraag? Bedoel je 'hoeveel eiwitten' kwalitatief of kwantitatief?
"Meep meep meep." Beaker

thomas wynsberghe

thomas wynsberghe

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2007 - 10:56

wel als er 0.01% van de baseparen omgezet wordt in mRNA (en ook een deel rRNA en tRNA) en je 3 baseparen nodig hebt voor een aminozuur, dat eiwitten vormt, hoeveel eiwitten zuller er dan gemaakt worden, ongeveer.
hetgeen ik eigenlijk nodig heb is het aantal baseparen in een eukaryotische cel, dan kan ik zo verder bereken hoeveel eiwitten dat vormt...

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2007 - 11:31

Het antwoord is 0,01% van het totaal van je genen en de schattingen daarvan lopen nogal uiteen: google-ze :D
Als je uitgaat van het aantal baseparen, zul je er heel ver naast zitten omdat maar (letterlijk) een paar procent van je DNA werkelijk genen zijn. De rest is zogenaamt intergeen DNA of junk DNA.

Veranderd door Mrtn, 30 mei 2007 - 11:31

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2007 - 16:37

En dan is nog steeds het aantal basenparen in een eukaryotische cel verschillend, maar denk gerust aan een paar miljard.
"Meep meep meep." Beaker

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 08:35

daarnaast geldt ook nog eens dat transcriptie niet automatisch eiwitproductie betekent omdat de translatie ook gereguleerd wordt pi.gif

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2007 - 15:32

Naar schatting hebben we 30.000 genen.
0,01% zijn dus 3 genen.

1 gen kan meerdere eiwitten maken maar dat is voor ieder gen anders.

Ik gok op 3 genen al kan ik me moeilijk voorstellen dat maar 3 genen aan staan op ieder moment in zo'n ingewikkelde machine als een eukariotische cel.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2007 - 16:24

Qua baseparen moet je voor een menselijke cel denken aan ongeveer 3 miljard, waarvan slechts een paar procent codeert voor pakweg 25000 eiwitten die werkelijk tot expressie komen.

Maar hoeveel er nou werkelijk tegelijkertijd transcriptie en vervolgens translatie doormaken lijkt me moeilijk te zeggen. Als men stelt gemiddeld 0.1% zou dat, over het hele organisme gemiddeld, zeggen 2 a 3 genen per cel tegelijkertijd. Dat lijkt ergens heel weinig, maar ik kan me voorstellen dat het gemiddeld nog wel aardig kan kloppen: Er zijn natuurlijk cellen die nauwelijks actief zijn en eigenlijk vrijwel geen eiwitsynthese uitvoeren. Daardoor zou het gemiddelde verrassend laag kunnen uitkomen, maar dat sluit uiteraard niet uit dat bepaalde cellen per stuk tegelijkertijd honderden of duizenden genen kunnen transcriben.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures