Springen naar inhoud

Pil abortieve werking?

• Log in om te kunnen reageren

Kyron

Kyron

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2007 - 09:27

Er zijn mensen die beweren dat de pil een abortatieve werking heeft. Ik betwijfel dat deze bewering wetenschappelijk is, vandaar gooi ik de vraag in deze leeuwenkuil.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2007 - 15:08

Wanneer de pil het innestelen van een embryo voorkomt, kan dit door mensen die vinden dat het leven begint bij de bevruchting, worden gezien als een chemische vorm van abortus. Dit is voor sommigen een van de redenen om de anticonceptiepil af te wijzen. Een deel van de geneeskundigen ziet pilgebruik als een abortus, terwijl de meeste groepen van abortusactivisten dit probleem vermijden door het begin van het leven te definiëren met de innesteling van het embryo in de baarmoederwand. De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt overigens in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoën, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.

Het hangt er volgens mij vanaf wanneer je iets als abortus ziet. Voor mij is abortus "het voortijdig afbreken van de zwangerschap" en "zwangerschap" zelf wordt gedefinieerd als "de toestand waarin een vrouw een bevruchte eicel die zich ontwikkelt tot embryo en vervolgens tot foetus, in zich draagt".
Aangezien in de quote ook duidelijk gesteld wordt dat de pil de bevruchting voorkomt, is er geen sprake van abortus.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2007 - 19:52

Mogelijk zijn ze in de war met de abortuspil
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Kyron

Kyron

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 06:47

Nee, die personen bedoelen toch werkelijk de pil. Ze halen hierbij het volgende argument aan van de bijslijter van de pil over de drievoudige werking:

1. voorkomen bevruchting
2. voorkomen innesteling als 1 faalt
3. aborterende werking als 2 faalt

Ik ben wel wetenschapper, niet op medisch terrein, daarom plaats ik de vraag.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2007 - 14:15

Ik heb mn twijfels bij de werking van 3... het komt nog wel eens voor dat iemand toch nog een maand (of meer) de pil slikt als ze al zwanger is, en voor zover ik weet breekt dat de zwangerschap dan niet meer af.
Victory through technology

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 19:52

Nee, 'de pil' heeft geen abortieve werking. Overigens zijn er twee soorten pillen (progestageen en oestrogeen+progestageen), maar beiden hebben duidelijk geen abortieve werking.
Het punt 3 zou vervangen moeten worden door een ándere derde manier waarop het zwangerschap voorkomt (anticonceptief dus), namelijk dat het de slijmprop voor de baarmoedermond dikker maakt cq ondoordringbaarder voor sperma. Ik geloof persoonlijk niet zo in die manier, maar ik kan me voorstellen dat als je 1. relatief ondoordringbaar slijm hebt en er dus minder sperma binnenkomt, en 2. je ook nog eens geen eisprong hebt (wat uiteindelijk de hoofdwerking is van de pil), en dan ook nog 3. áls er dan een eisprong + bevruchting is, het bmslijmvlies ook nog niet geschikt is voor innesteling, de kans dan wel erg klein wordt dat er een succesvolle zwangerschap ontstaat terwijl de pil correct geslikt wordt. Maar inderdaad, het gebeurd nog steeds, dus een kleine mogelijkheid op heel veel mensen geeft netto dan toch weer gevallen die die mogelijkheid 'benutten' (niet helemaal het goede woord maar je snapt wel wat ik bedoel).

Overigens kun je ook theoretisch verklaren waarom de pil geen abortieve werking kán hebben: progestagenen zijn juist de hormonen die een zwangerschap in stand houden (worden ook uitgescheiden door het corpus luteum en in een later stadium door de placenta zelf). De abortuspil bestaat dan ook uit een progestagenen-blokker.

Wat ik me ineens wel afvraag is hoe dat dan zit met de morning-afterpil; ik heb eens gehoord dat dat gewoon een heel sterke anticonceptiepil is. Maar hoe dat dan werkt...?
En wat ik me óók afvraag is hoe progesteron er eigenlijk voor zorgt dat het baarmoederslijmvlies niet geschikt is voor innesteling... ik weet wel dat je geen echt bmslijmvlies aanmaakt als je de pil slikt... maar ik kan er niet helemaal bijbedenken hoe dat dan theoretisch in elkaar steekt... iemand anders?

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 20:19

De pil bevat twee synthetische hormonen: ethinylestradiol, verwant aan het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen en een progestageen, verwant aan het vrouwelijke geslachtshormoon progesteron.
Dit zijn beiden steroidhormonen. De progestagene component is belangrijk voor het anticonceptief effect. Oestrogenen zijn nodig voor de stabilisatie van het baarmoederslijmvlies en voor een normaal bloedingspatroon te verkrijgen dat lijkt op een gewone cyclus. Verder remmen progestagenen en oestrogenen de afgifte van FSH (Follikel Stimulerend Hormoon) en LH (Luteďnizerend Hormoon) uit de hypofyse, en remmen zo de de follikelgroei en de ovulatie.

Oestrogeen zou dus zorgen voor het taaie baarmoederslijmvlies, maar dan vraag ik me af: is een pil met oestrogeen én progesteron dan veiliger dan enkel een pil met progesteron?

1. De morning-afterpil vermindert de kans op zwangerschap tot maximaal 72 uur na onbeschermde geslachtsgemeenschap. Ze bevat een hoge dosis geslachtshormonen, oa levonorgestrel, en kan bijwerkingen als hoofdpijn en misselijkheid hebben.

2. De abortuspil bestaat uit 2 pillen:
Mifepriston, het zogenaamde antiprogestageen, belemmert de aanvoer van progesteron (progesteron is het hormoon dat nodig is om de zwangerschap in stand te houden) zodat de zwangerschap zich niet verder kan ontwikkelen. Deze stof zorgt ervoor dat de bekleding van de baarmoederwand loskomt zodat het vruchtje zich niet langer kan nestelen in de baarmoederwand en afsterft.
Misoprostol, een medicijn dat samentrekkingen van de baarmoeder opwekt, zodat de bevruchte eicel uit het lichaam wordt gedreven. Dit wordt 48 uur na mifepriston ingenomen. Er treedt daarbij een hevige bloeding op, met sterkere pijn dan tijdens een gewone menstruatie. (...) In België kan de abortuspil enkel gegeven worden in aangewezen ziekenhuizen.

Er zijn dus 2 soorten aborterende pillen, maar wat er précies in die morning-afterpil zit, weet ik niet.

(quotes uit een werk van medestudenten)

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 16:02

In elk geval is de morning-after pil nog steeds anticonceptie en geen abortusmiddel.
Ik kon ook niet preceis vinden hóe, maar Levonorgestrel (één van de drie verkrijgbare morning-afterpillen) voorkomt ovulatie en- als het daar te laat voor is- innesteling van de vrucht.
Nou ja, vooruit, bij die laatste hangt het er dus maar vanaf wat je definitie van 'abortus' is. Naar mijn mening is het pas abortus als het een onderbreking van de zwangerschap is, en is de zwangerschap pas een feit als het bevruchte eitje goed en wel ingenesteld is (aangezien het daarvóór ook op 'natuurlijke' wijze heel vaak misgaat; en je dat dus niet eens doorhebt omdat je gewoon op tijd ongesteld wordt). Maar er zullen ongetwijfeld anderen zijn die daar anders over denken en het is absoluut niet mijn bedoeling om daar een discussie over te ontketenen...

Hoe dan ook doet de 'echte' abortuspil (Mifeprestone/misoprostol) dat dus wel, het daadwerkelijk laten afsterven van het vruchtje dat reeds ingenesteld is. Het doet dat zoals ik al zei door het hormoon Progesteron te blokkeren (het is me niet duidelijk hoe). Progesteron wordt in de eerste weken van de zwangerschap in relatief kleine hoeveelheden geproduceerd door het corpus luteum. Na enkele weken (gemiddeld 6 weken amennorroe/vier weken na de bevruchting) neemt de placenta de progesteronproductie over. De hoeveelheden stijgen dan drastisch en zijn veel moeilijker te blokkeren; reden waarom de abortuspil maar tot de zesde week am. gebruikt kan worden.

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 19:45

Levonorgestrel = een progestageen. Dus eigenlijk geef je gewoon een grote hoeveelheid progestageen. (1,5 mg of 2 keer 0,75 mg i.p.v wat in de tweede generatie anticonceptiepillen zit: 0,10 of 0,15 mg...+ dan het oestogeen)
Waardoor ik me weer afvroeg of het direct zetten van de prikpil (ook 150 gram progestageen) hetzelfde effect zou hebben. Of heeft de prikpil een vertraagde afgifte (neem ik eigenlijk bijna wel aan..)

Overigens kun je ook theoretisch verklaren waarom de pil geen abortieve werking kán hebben: progestagenen zijn juist de hormonen die een zwangerschap in stand houden (worden ook uitgescheiden door het corpus luteum en in een later stadium door de placenta zelf). De abortuspil bestaat dan ook uit een progestagenen-blokker.

bovenstaande quote vind ik overigens dan weer niet echt logisch, omdat progestageen dus in de morning afterpil zit..en in de gewone anticonceptiepil. Oke, het klopt in die zin, dat het inderdaad daarom geen abortieve werking heeft. Maar het moet toch ook de werking hebben om een zwangerschap tegen te gaan..en niet in stand houden. Hoe werkt dan dan, twee totaal verschillende kanten op???

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 juni 2007 - 22:29

Ik dacht dat er wel meer gevallen zijn waarbij de concentratie van een bepaalde stof significant was voor de werking?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 22:37

Ja dat is dus denk ik ook geval bij de 'gewone' pil en de morning after pil. Doordat de concentratie progestageen zo hoog is, zal het wel werken, en de 'gewone' pil niet.

Maar in wat voor concentraties (of combinaties) moet je dan progestageen/ progesteron 'hebben' om een zwangerschap in stand te houden, en wanneer doet dat juist het omgekeerde......Of ben ik nou te veel of topic?

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2007 - 08:16

Ik kan me vergissen, maar volgens mij heb ik net geleerd dat in de morning/afterpil geen progestageen maar een heel hoge hoeveelheid Oestrogeen zit. Het effect is dan als volgt: oestrogeen heeft een sterk opbouwend (anabool) effect op het baarmoederslijmvlies. Geef je een heel grote hoeveelheid oestrogeen in één keer, dan bouw je het bms dus heel sterk op. Daarna wordt die hoeveelheid drastisch verlaagd; zo drastisch, dat de omslag ervoor zorgt dat het bms afgestoten wordt (immers, bij een normale menstruatie is het oa ook de daling van het oestrogeen die de daadwerkelijke afstoting in gang zet). Het evt bevruchte eitje spoelt dan met het bms mee naar buiten.

Maar het moet toch ook de werking hebben om een zwangerschap tegen te gaan..en niet in stand houden. Hoe werkt dan dan, twee totaal verschillende kanten op???

Wat betreft het progestageen in de pil (overigens altijd in combinatie met oestrogeen): de werking van de pil berust er ook op dat je het lichaam laat denken dat het al zwanger is. Er komt dan geen eisprong (want voldoende oestrogeen-dus negatieve terugkoppeling naar de hypofyse om geen FSH meer aan te maken), en dus geen echte zwangerschap. Progestageen heeft dus heel duidelijk geen abortieve maar een in stand houdende werking. Het zou kunnen zijn dat bepaalde morningafter-pillen wel een grote hoeveelheid progestageen bevatten; de theorie daarachter zou ik niet weten maar ongetwijfeld is dat dan inderdaad een doserings-verhaal.

loek

loek

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2007 - 10:37

Lynoral bevat Ethinylestradiol = oestrogeen
Lynoral is een morning after pil die niet meer in NL verkrijgbaar is

Norlevo (wel verkrijgbaar) bevat Levonorgestrel = progestageen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures