[fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

[fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Bij een taak zaten enkele kleine vraagjes. Ik heb mijn antwoorden klaar, maar ik zou graag eens jullie gedacht erover willen, want op zo een makkelijke vragen mag ik geen fouten maken. (Het moet natuurlijk een wetenschappelijke verklaring zijn) Bedankt.

1) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Verklaar waarom braadpannen van houten of ebonieten stelen voorzien worden.

2) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Bij een elektrisch fornuis moeten de pannen een volledig vlakke bodem hebben en zeer goed op de vlakke verwarmingsplaat passen. Bij een gasbrander hoeft dit niet, waarom ?

3) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Waarom isoleert een strodak beter dan een pannendak of een leiendak?

4) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Een deurkruk uit koper en een deur uit hout zijn beide op kamertemperatuur. Bij aanraking voelt de deurkruk duidelijk kouder aan dan de deur zelf. Verklaar dit.

5) (i.v.m. convectie) Als je een zakdoek boven een radiator ophangt om te drogen, beweegt hij langzaam heen en weer. Waardoor?

6) (i.v.m. convectie) Hoe komt het, dat je koude voeten kan krijgen als je ze ONDER een brandende kachel plaatst ?

7) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom worden, vooral in warme streken, de muren van de huizen wit geschilderd?

8) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom voelt een donker gekleurde muur steeds warmer aan dan een licht gekleurde, als de zon erop schijnt ?

9) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom wordt een gloeilamp na een tijdje branden toch heet ?

10) (i.v.m. stralingsenergie) Die gedeelten van een kachel, die men met de blote handen moet kunnen aanraken, zijn blinkend en lichtgekleurd; de kookplaten en de gedeelten die veel warmte moeten uitstralen, zijn zwart of donker. Waarom?

11) (i.v.m. stralingsenergie) Een spoorlijn is besneeuwd. De sneeuw begint te smelten. Waar blijft hij het langst liggen: op de rail, op de dwarsliggers of op de ballast (het grindbed)?

12) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom legt men onrijpe tomaten in een serre om ze te doen rijpen?

13) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom worden bij ons druiven in serres gekweekt, terwijl dit in de zuiderse landen niet hoeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Misschien kan je vertellen wat je al hebt? Dan hoeven we de juiste antwoorden niet te herhalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 97

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Bij een taak zaten enkele kleine vraagjes. Ik heb mijn antwoorden klaar, maar ik zou graag eens jullie gedacht erover willen, want op zo een makkelijke vragen mag ik geen fouten maken. (Het moet natuurlijk een wetenschappelijke verklaring zijn) Bedankt.

1) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Verklaar waarom braadpannen van houten of ebonieten stelen voorzien worden.

Hout is een vaste stof en staat bekend als een slechte geleider, de warmteoverdracht gebeurd door middel van trillingen tussen de onderlinge deeltjes (door de sterke cohesiekrachten) zodat de warmte traag wordt overgedragen aan de andere deeltjes.

2) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Bij een elektrisch fornuis moeten de pannen een volledig vlakke bodem hebben en zeer goed op de vlakke verwarmingsplaat passen. Bij een gasbrander hoeft dit niet, waarom ?

(Deze weet ik eig niet) Maar ik denk dat het iets te maken heeft met dat er bij een elektrisch fornuis geen lucht mag tussenzitten omdat dit een slechte geleider is , maar wat is het bij t gasfornuis dan ?

3) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Waarom isoleert een strodak beter dan een pannendak of een leiendak?

Leisteen heeft de eigenschap om warmte heel goed te kunnen geleiden, daarom vind je soms van deze leisteen platen voor een haard in een huis. Dus de warmte kan hierdoor makkelijk naar buiten slippen.

Terwijl de De warmtegeleidingscoëfficient van riet 0,20 W/mK is, wat dus wilt zeggen dat het helemaal niet goed geleid

4) (i.v.m. warmtegeleiding goede geleider / slechte geleider)

Een deurkruk uit koper en een deur uit hout zijn beide op kamertemperatuur. Bij aanraking voelt de deurkruk duidelijk kouder aan dan de deur zelf. Verklaar dit.

Een deurkruk is een goede geleider. Doordat de warmte van de deurkruk (20°C) je zo snel bereikt (37°C) zal dit veel meer opvallen dan de deur zelf waarvan het temperatuursverschil maar langzaam merkbaar wordt.

5) (i.v.m. convectie) Als je een zakdoek boven een radiator ophangt om te drogen, beweegt hij langzaam heen en weer. Waardoor?

Dit komt doordat de lucht die net boven de radiator en onder de sok is, opwarmt en stijgt. En zo ook de sok in beweging brengt. Doordat de afgekoelde lucht , boven in de kamer terug gaat zakken wordt de sok weer in beweging gebracht.

6) (i.v.m. convectie) Hoe komt het, dat je koude voeten kan krijgen als je ze ONDER een brandende kachel plaatst ?

Alle warme lucht die bij de kachel vrijkomt gaat meteen naar boven, en de warme lucht daalt naar de vloer waardat jouw voeten zich bevinden.

7) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom worden, vooral in warme streken, de muren van de huizen wit geschilderd?

Licht gekleurde lichamen absorberen het licht niet goed.

8) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom voelt een donker gekleurde muur steeds warmer aan dan een licht gekleurde, als de zon erop schijnt ?

Donkere, doffe lichamen absorberen best; blinkende, licht gekleurde minder.

9) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom wordt een gloeilamp na een tijdje branden toch heet ?

Glas is een diathermane stof, het laat de zichtbare straling goed door, maar de onzichtbare straling weinig.

10) (i.v.m. stralingsenergie) Die gedeelten van een kachel, die men met de blote handen moet kunnen aanraken, zijn blinkend en lichtgekleurd; de kookplaten en de gedeelten die veel warmte moeten uitstralen, zijn zwart of donker. Waarom?

De opgenomen energie is afhankelijk van de aard van de materie van het bestaande oppervlak. Donkere doffe lichamen absorberen best; blinkende, licht gekleurde minder. De warmte wordt dus goed opgenomen door de donkere vlakken en door de blinkende minder.

11) (i.v.m. stralingsenergie) Een spoorlijn is besneeuwd. De sneeuw begint te smelten. Waar blijft hij het langst liggen: op de rail, op de dwarsliggers of op de ballast (het grindbed)?

Geen idee

12) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom legt men onrijpe tomaten in een serre om ze te doen rijpen?

Doordat glas diathermaan is ? eig geen idee

Is glas wel diathermaan ,anders is 9) ook fout

13) (i.v.m. stralingsenergie) Waarom worden bij ons druiven in serres gekweekt, terwijl dit in de zuiderse landen niet hoeft?

ook geen idee -> zie vorige vraag

Berichten: 97

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Misschien kan je vertellen wat je al hebt? Dan hoeven we de juiste antwoorden niet te herhalen.
Ik heb de antwoorden toegevoegd hierboven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

2) Bij een fornuis wordt de plaat zelf warm, en die plaat geeft warmte aan je pan. Hoe meer contact, hoe meer warmte overdracht. Bij een gasvuur wordt de lucht erboven opgewarmd en die geeft warmte door aan je pan.

9) Een gloeilamp heeft een zeer laag rendement, slechts een kleine fractie van de energie die je erin steekt wordt in licht omgezet, de rest in warmte.

11) Ik vermoed op de rail (als er niet over gereden wordt dan toch) omdat die van metaal is.

12) en 13) serre effect

zoek eens op google

Berichten: 97

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Rov schreef:2) Bij een fornuis wordt de plaat zelf warm, en die plaat geeft warmte aan je pan. Hoe meer contact, hoe meer warmte overdracht. Bij een gasvuur wordt de lucht erboven opgewarmd en die geeft warmte door aan je pan.

9) Een gloeilamp heeft een zeer laag rendement, slechts een kleine fractie van de energie die je erin steekt wordt in licht omgezet, de rest in warmte.

11) Ik vermoed op de rail (als er niet over gereden wordt dan toch) omdat die van metaal is.

12) en 13) serre effect

zoek eens op google
ok akkoord , maar wat ik dan weer raar vind , als sneeuw op een rail ligt zou het volgens jou het langst blijven liggen , maar als de zon nu schijnt op hout of op ijzer wordt het ijzer toch veel sneller warm ?
natran schreef:ok akkoord , maar wat ik dan weer raar vind , als sneeuw op een rail ligt zou het volgens jou het langst blijven liggen , maar als de zon nu schijnt op hout of op ijzer wordt het ijzer toch veel sneller warm ?

en i.v.m. vraag 9) ik wist al dat maar 5% van de stralingsenergie wordt omgezet in licht en de rest in warmte, maar dat moet ik hier niet verklaren denk ik , ik moet hier verklaren waarom het glas de warmte toch vast houdt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Als er sneeuw ligt op het ijzer, hoe kan de zon daar dan op schijnen?

Het glas houdt de warmte vast omdat het die warmte nergens aan kan afgeven.

Berichten: 97

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Rov schreef:Als er sneeuw ligt op het ijzer, hoe kan de zon daar dan op schijnen?

Het glas houdt de warmte vast omdat het die warmte nergens aan kan afgeven.
Ok akkoord , maar ik vind geen bruikbare informatie over serres op internet hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Ok akkoord , maar ik vind geen bruikbare informatie over serres op internet hoor.
Uitleg vind je hier (Engels).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 97

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Glas wordt gebruikt om de stralingsenergie binnen te laten en om de energie van die straling vast te houden. Zo kan men de temperatuur laten stijgen en hoger houden dan de temperatuur van buiten. Men gaat de serres ook thermodynamisch isoleren zodat de convectie en conductie stoppen met de temperatuur gelijk te maken aan de omgevingstemperatuur.

KLOPT DIT ?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

DAT ZIET ER GOED UIT!

(je hoeft niet zo te roepen, we lezen het ook als je gewoon schrijft :D )

Berichten: 97

Re: [fysica] enkele kleine vraagjes i.v.m. energietransport

Rov schreef:DAT ZIET ER GOED UIT!

(je hoeft niet zo te roepen, we lezen het ook als je gewoon schrijft :D )
Merci maat , nu hopen dat t ook goed punten oplevert , yuu

Reageer