Magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Magnetisme

Hallo,

Ik heb een vraag gekregen waar ik niet meteen een duidelijk antwoord op weet, namelijk:

"Beschouw een magnetische inductie waarbij de veldlijnen getekent zijn (= de vectoren). We plaatsen een stroomvoerende draad loodrecht op dat vlak van het vragenblad waarbij de stroomzin van je weg gaat (een kruis). rond de geleider zijn 4 punten aangeduid die zich op gelijke afstand van de draad bevinden. In welk van de aangegeven punten is de magnetische inductie het grootst?

-----------------------------------)

1

4 X 2

3

-----------------------------------)

Persoonlijk denk ik dat de magnetische inductie in punt 4 en 2 het sterkst zijn omdat zij het dichtst bij de polen van de magneet liggen. Maar erg zeker ben ik daar niet van en ik ben ook niet zeker of er verschil is tussen de polen onderling qua magnetische sterkte.

Ps. Vergeet niet dat alle punten zich precies op dezelfde afstand van mekaar bevinden en gelijk liggen rond de x!

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Magnetisme

Jona444 schreef:Hallo,

Ik heb een vraag gekregen waar ik niet meteen een duidelijk antwoord op weet, namelijk:

"Beschouw een magnetische inductie waarbij de veldlijnen getekent zijn (= de vectoren). We plaatsen een stroomvoerende draad loodrecht op dat vlak van het vragenblad waarbij de stroomzin van je weg gaat (een kruis). rond de geleider zijn 4 punten aangeduid die zich op gelijke afstand van de draad bevinden. In welk van de aangegeven punten is de magnetische inductie het grootst?

Code: Selecteer alles

-----------------------------------)

   1

 4 X 2

   3

-----------------------------------)
Persoonlijk denk ik dat de magnetische inductie in punt 4 en 2 het sterkst zijn omdat zij het dichtst bij de polen van de magneet liggen. Maar erg zeker ben ik daar niet van en ik ben ook niet zeker of er verschil is tussen de polen onderling qua magnetische sterkte.

Ps. Vergeet niet dat alle punten zich precies op dezelfde afstand van mekaar bevinden en gelijk liggen rond de x!

Groetjes
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Magnetisme

Boven de geleider (1 dus), omdat daar de veldlijnen én het magnetisch veld door de geleider dezelfde zin hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Magnetisme

Waarom dan ook niet voor punt 3 onder de geleider??

ik ben niet zo goed in die dingen...

groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Magnetisme

In 3 is het magnetisch veld van de geleider naar links, terwijl de veldlijnen naar rechts staan. In 1 is het veld door de geleider ook naar rechts. In 2 en 4 staan de veldlijnen loodrecht op het veld door de geleider.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Magnetisme

Dank je
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer