Stroomloos

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 157

Stroomloos

Hallo,

Ik heb de volgende schakeling, het stelt een motor voor, zie hieronder. Nu wil ik graag dat wanneer de stroom over R6 groter dan 300mA wordt dat deze dan stroomloos wordt. Iemand een idee hoe ik dat moet doen? Ik kan bv de weerstanden, 470 Ohm, van voor de transistoren veranderen zodat de stroom lager wordt, maar dan wordt R6 inprincipe niet stroomloos, hij krijgt dan alleen een minder stroom vanwege de wet van kirchoff... Ie = Ic + Ib

Afbeelding

Re: Stroomloos

Je zou R6 wat groter kunnen maken zodat daar bij die 300 mA een werkbare spanning van pakweg een volt over staat.

Met deze spanning kun je een comperator laten triggeren die op zijn beurt een flipflop aanstuurt (die met een knopje of een tijdsinterval gereset wordt). Deze flipflop kun je dan via een extra poort twee van de bestaande poorten( U1A en U1B) laten omklappen zodat de motorspanning afvalt. Ik neem tenminste aan dat de motor tussen de emitters van Q1 en Q3 staat.

Kun je hier iets mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Stroomloos

Nu wil ik graag dat wanneer de stroom over R6 groter dan 300mA wordt dat deze dan stroomloos wordt. Iemand een idee hoe ik dat moet doen? Ik kan bv de weerstanden, 470 Ohm, van voor de transistoren veranderen zodat de stroom lager wordt, maar dan wordt R6 inprincipe niet stroomloos, hij krijgt dan alleen een minder stroom vanwege de wet van kirchoff... Ie = Ic + Ib


Ik vind het een beetje een vreemde vraag, als ik zo vrij mag zijn. Je zegt als de stroom door R6 300mA is, moet deze stroomloos worden. Dat betekent dus dat je van 300mA naar 0mA gaat! Weet je zeker dat dat de vraag is?
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Stroomloos

Ja weet ik zeker maar ondertussen heb ik het antwoord al gekregen. We moesten gebruik maken van een JK flipflop...

Evengoed bedankt voor jullie hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Stroomloos

Wouser schreef:Ja weet ik zeker maar ondertussen heb ik het antwoord al gekregen. We moesten gebruik maken van een JK flipflop...

Evengoed bedankt voor jullie hulp
Misschien wil je de oplossing met ons delen?

pi.gif
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer