Natuurwetten volgen eindelijk ook uit snaartheorie

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Natuurwetten volgen eindelijk ook uit snaartheorie

Voor het eerst hebben theoretisch natuurkundigen met nieuwe rekenmethodes de bevestiging gekregen dat uit open-snaartheorie de natuurwetten kunnen volgen zoals in ons heelal gelden.

Tot nu toe kwamen wetenschappers niet tot een goede theoretische beschrijving. FOM-promovendus Tim Dijkstra, werkzaam bij het NIKHEF, vond samen met collega's de eerste 211.634 voorbeelden van universa als het onze. Hierdoor begrijpen we weer iets meer over hoe ons heelal beschreven moet worden in snaartheorie.


Lees meer... FOM
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Natuurwetten volgen eindelijk ook uit snaartheorie

sorry, kan dit even niet laten, maar...


de eerste 211.634 voorbeelden van universa als het onze.
:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Natuurwetten volgen eindelijk ook uit snaartheorie

Ja, die passage toverde ook wel even een glimlachje op mijn gezicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Natuurwetten volgen eindelijk ook uit snaartheorie

Nou ben ik niet de slimste, maar ook niet de domste. Ik snapte er echter echter geen z*& van wat er in dat bericht stond. Even een quotje:
Met slimme algoritmes hebben Dijkstra en zijn collega's door een zeer grote set (in de orde van 10^19) achtergronden gezocht naar voorbeelden met de juiste krachten en deeltjes. Met deze methode hebben zij de eerste 211.634 voorbeelden van zogenaamde 'open snaar' achtergronden gevonden die leiden tot universa die lijken op het onze. Dit betekent niet dat er nu een snaartheoriebeschrijving van het Standaard Model is, maar dat er een beter begrip ontstaan is over hoe ons heelal beschreven moet worden in snaartheorie.
Dus ze hebben een vergelijking opgesteld waarbij ze 10^19 variaties hebben getest, en 211.634 positieve kwamen der uit. En waarom is dit positief voor snaartheorie?


Er kwamen dus 9 999 999 999 999 788 366 antwoorden uit die verkeerd waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Natuurwetten volgen eindelijk ook uit snaartheorie

Het probleem met snaartheorie is dat er zeer veel manieren bestaan om van de theorie te gaan naar de waarnemingen. De theorie legt bijvoorbeeld niet vast hoe de compactificatie (dat opkrullen van dimensies) moet gebeuren. Allicht heeft het er wat mee te maken dat ze hier veel realisaties van een stringtheorie hebben getest, en dat er wat tussenzaten die correcte waarden geven. Ik heb trouwens wel vaker dergelijke beweringen over snaartheorie gehoord, het lijkt me kras dat dit de eerste keer is dat men tot een aanvaardbaar model komt.

Reageer