Springen naar inhoud

Automotive: mechanica van het optrekken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

honey006

    honey006


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 15:44

Ik moet voor school een oefening oplossen van automotive ik heb alle formules enzo en ik denk ook alle gegevens maar zit wat vast

opgave : een vrouwlijke taxuchauffeur brengt een koppel dat moet bevallen naar het ziekenhuis. Ze rijdt 70km/h en wilt optrekken tot 90km/h In welke versnelling kan zij het beste optrekken van 70 naar 90? Hoe lang zal zij het pedaal ingedrukt houden?
gegevens : m=1450 kg equivalente traagheid van de drijflijn =90 kgm^2
wrijving voorwielen=0,05 wrijving achterwielen =0,03 Dynamische wrijving=0,0004 C=0,35 sectie=2,2 m^2 gasconstante=287 J/kgK Luchtdruk 1 bar wieldiameter = 15"

2 tabelletjes :
tabel 1 :
versnelling verhouding
1 3,45
2 1,85
3 1,35
4 1,00
5 0,80

tabel 2:
toerental (toer/min)-> koppel (Nm)
0 ->0
500->40
1000->90
1500->130
2000->162
2500->178
3000->193
3500->200
4000->200
4500->195
5000->187
5500->177
6000->160

wat ik tot hiertoe met de gegevens al gevonden heb isde rolweerstand en de luchtweerstand, dus dat geeft tezamen 382,1 N daaruit heb ik het vermogen bepaald nl 7,4 kW

nu zit ik een beetje vast hoe bepaal ik nu welke versnelling het beste is en hoe bepaal ik de versnelling(a)?
kan er iemand helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 16:10

Hoe kan je zomaar de luchtweerstand bepalen, deze gaat toch kwadratische stijgen met de versnelling ?
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#3

honey006

    honey006


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 17:46

via 1/2 c. v^2 .dichtheid lucht . oppervlakte heb ik dat gedaan

#4

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 17:57

LaTeX is een correcte formule voor het bepalen van de luchtwrijving. Het probleem is dat de kracht (F) gaat veranderen wanneer je gaat versnellen (in jouw vraagstuk van 19,4 m/s naar 25 m/s).

Veranderd door Ruben01, 31 mei 2007 - 17:58

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#5

honey006

    honey006


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 18:00

maar stel dat dit juist is wat ik gedaan heb hoe moet ik dan verder?

#6

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 18:16

Ik ga ervan uit dat je wil versnellen met een maximaal koppel van je motor.

tabel 2:
toerental (toer/min)-> koppel (Nm)
0 ->0
500->40
1000->90
1500->130
2000->162
2500->178
3000->193
3500->200
4000->200
4500->195
5000->187
5500->177
6000->160


Je ziet in je tabel dat de motor van een maximaal aandrijfkoppel geeft in het domein [3500,4000] je gaat dus moeten kijken in welke versnelling de motor dit toerental draait.

15 inch wielen wil zeggen dat ze een diameter hebben van 15 x 25,4 mm = 381mm of 0,381m
Omtrek wiel = 1,197 m

Je snelheid ligt tussen de [19,4 ; 25] (m/s), met deze gegeven kan je het aantal omwentellingen van je wielen gaan bepalen.
Met behulp van je overbrengingsverhoudingen kan je dan gaan spelen totdat je in het gewenste toerental uitkomt, let op je hebt wel nog de reductie van je diffrentieel.
Deze methode is wel niet waterdicht, het kan zijn dat je in 3e versnelling en 5000 tr/min een nog hoger koppel gaat verkijgen dan in 4e versnelling en 4000 tr/min. dit komt doordat je overbrengingsverhouding omgekeerd evenredig is met je koppel.
Misschien zijn er nog andere forumleden met een betere methode ?
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#7

honey006

    honey006


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 19:27

dit helpt mij al heel wat verder

hoe moet ik die reductie van die differentieel in rekening brengen? dan geraak ik er wel dank je

#8

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 21:13

dit helpt mij al heel wat verder

hoe moet ik die reductie van die differentieel in rekening brengen? dan geraak ik er wel dank je


De totale reductie van een systeem kan je bekomen door de afzonderlijke overbrengingsgetallen te vermenigvuldigen met elkaar. In dit geval moet je de overbrengingsverhouding van het diffrentieel dus vermenigvuldigen met de overbrengingsverhouding van de versnelling waarin je aan het rijden bent. Van een gewoon voertuig ligt het overbrengingsgetal van het diffrentieel tussen 3,5 en 4.
De wielen gaan dus 4 keer langzamer draaien dan de uitgaande as van de versnellingbak.

Hopelijk heb je hier genoeg aan, indien je nog vragen heb kan je deze hier gerust stellen !!
Succes,
Ruben01
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#9

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2007 - 22:39

Ik ga ervan uit dat je wil versnellen met een maximaal koppel van je motor.
....
Deze methode is wel niet waterdicht, het kan zijn dat je in 3e versnelling en 5000 tr/min een nog hoger koppel gaat verkijgen dan in 4e versnelling en 4000 tr/min. dit komt doordat je overbrengingsverhouding omgekeerd evenredig is met je koppel.

Wat je zelf al inziet is dat maximaal koppel van de motor niet de juiste methode is om een maximale versnelling te realiseren. Je kunt hier beter op 5500 toeren zitten, omdat daar het product van koppel en toerental (ofwel vermogen) maximaal is. Je moet dus streven naar maximaal vermogen.

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2007 - 23:10

Wat je zelf al inziet is dat maximaal koppel van de motor niet de juiste methode is om een maximale versnelling te realiseren. Je kunt hier beter op 5500 toeren zitten, omdat daar het product van koppel en toerental (ofwel vermogen) maximaal is. Je moet dus streven naar maximaal vermogen.

Vraag is wťl, haal je de 90 dan nog in die versnelling?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 06:11

Vraag is wťl, haal je de 90 dan nog in die versnelling?


Ik heb dit vlug even nagekeken en wanneer je in derde versnelling een motortoerental hebt van 5500 tr/min. dan kan je met een diffrentieel dat een overbrengingsgetal heeft van 4 maximaal 20,3... m/s of iets van een 73 km/h. Zelfs wanneer je diffrentieel een overbrengingsgetal van 3.5 heeft kan je maximaal 83,6 km/h halen.
In derde versnelling zal het dus niet gaan.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures