Springen naar inhoud

Topic limieten

• Log in om te kunnen reageren

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2005 - 16:53

Zo nee, dan is een apart topic met wat uitleg over limieten misschien geen gek idee?

Misschien zelfs wel een idee om dit als appendix in de minicursus differentieren op te nemen.

Edit: gesplitst uit 'delen door nul'
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2005 - 17:03

Wanneer komt die cursus eindelijk online?

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 februari 2005 - 17:04

Zo nee, dan is een apart topic met wat uitleg over limieten misschien geen gek idee?

Misschien zelfs wel een idee om dit als appendix in de minicursus differentieren op te nemen.

Geen gek idee nee. Limieten zijn raadsels voor velen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

• Gast

Geplaatst op 13 februari 2005 - 01:22

Ik wil wel iets met limieten doen, maar wel streng!

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 februari 2005 - 13:18

Ik wil wel iets met limieten doen, maar wel streng!

Wat bedoel je met streng? Moeilijk of met ingewikkelde voorbeelden of...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

• Gast

Geplaatst op 13 februari 2005 - 14:03

Met de exacte definitie!

• Gast

Geplaatst op 13 februari 2005 - 16:15

Met de exacte definitie!

met kwantoren, epsilon, ect?.
het moet inderdaad exact gedefineerd worden...dat is pas wiskunde

• Gast

Geplaatst op 13 februari 2005 - 18:59

Wiswis, je hebt het geraden hoewel het gebruik van kwantoren niet mogelijk is dat blijft gewoon tekst.
Maar het wordt wel de epsilon-delta definitie!

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2005 - 19:56

Wiswis, je hebt het geraden hoewel het gebruik van kwantoren niet mogelijk is dat blijft gewoon tekst.
Maar het wordt wel de epsilon-delta definitie!

Kwantoren ziijn wel mogelijk:
lim f(x) = L als: epsilon.gif>0 delta.gif>0 x (0<|x-a|<delta.gif ⇒ |f(x)-L|<epsilon.gif)
x→a

De functie f(x) is continu in x=a als: epsilon.gif>0 delta.gif>0 x (|x-a|<delta.gif ⇒ |f(x)-f(a)|<epsilon.gif)

• Gast

Geplaatst op 13 februari 2005 - 23:41

Zo te zien is het met de kwantoren mislukt. Epsilon en delta staan er wel goed op.

• Gast

Geplaatst op 14 februari 2005 - 00:00

limieten moeten er zeker in. De limiet is misschien wel het belangrijkste onderwerp binnen de wiskunde. Komt overal voor: differentiaalrekening, integraalrekening, statistiek, topologie, functionaal analyse.
Echt overal.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2005 - 00:43

De kwantoren doen het bij mij wel, maar die non-cp1252 unicode karakters werken doorgaans niet bij iedereen (zo blijkt wel).

Misschien een idee om ze als 'smilies' toe te voegen? Dan wel graag kleinere versies dan deze, zodat ze qua grootte overeen komen met normale tekst. Het huidige wortelteken is ook te groot trouwens: greek032.gifx ziet er een stuk beroerder uit in een zin dan √x (alleen die laatste doet het waarschijnlijk niet overal, net zoals de kwantoren).

Overzicht van handige tekens: teken = html = unicode (&#codepoint;)

wortel = &radic; = √ (8730)
differentiaal operator = &part; = ∂ (8706)
voor alle = &forall; = ∀ (8740)
er bestaat een = &exist; = ∃ (8707)
is element van = &isin; = ∈ (8712)
is geen element van = &notin; = ∉ (8713)
is kleiner dan of gelijk aan = &le; = ≤ (8804)
is groter dan of gelijk aan = &ge; = ≥ (8805)
oneindig = &infin; = ∞ (8734)

(NB: de html schijnt het niet te doen in mijn preview, ondanks dat het wel aan staat)

Wortel en oneindig zijn hier al als emoticon aanwezig: [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/style_emoticons/default/:shock:[/img] en :?: (alleen die wortel is onhandig groot, plus dat iets duidelijkere namen handiger zou zijn, bijvoorbeeld "sqrt.gif" o.i.d. Alternatieve namen kunnen nog worden toegevoegd volgens mij, met behoud van de huidige namen zodat bestaande posts niet kapot gaan)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2005 - 06:42

Zo te zien is het met de kwantoren mislukt. Epsilon en delta staan er wel goed op.

Zijn bij jou de kwantoren die ik gemaakt heb niet zichtbaar of had je zelf geprobeerd kwantoren te maken? Bij mij zijn de kwantoren wel zichtbaar.
Misschien een gevolg van de gebruikte browser? In firefox zie ik alle unicode symbolen maar in de versie van IE die ik heb komt "is geen element van": ∉ uit de lijst van rogier niet over (de overige wel)

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2005 - 13:01

Heb een verzoekje bij de feedback geplaatst voor het toevoegen van deze symbolen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures