[frans] verbeteren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 215

[frans] verbeteren

Beste ik moet morgen een dialoogje doen in mijn klas. ik heb mijn stukken hier over getypt. Wie kan er fouten uithalen?
Dit-moi… ou as-tu trouvée cette belle voiture ?

....

Pas mal…. Pas mal !

...

Non, désolé… . Je ne connais pas beaucoup des voitures.

Donc… je ne sais pas qu’est-ce que c’est !

...

Tu vas allé tout droit, au feux tu tournes a droite !

...

C’est pour exprimé le puissance, non ?

...

C’est beaucoup non?

...

Mais… Qu’est ce que ça fait, puissance… ?

...

Cooooooooowl !!!!!

...

Nous habitons au fin de la rue…...

Merci beaucoup !! ....
zoek de fouten:)?

alvast bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [frans] verbeteren

Volgens mij moeten je zinnen zijn:

Dis-moi , où as-tu trouvé cette belle voiture?

(Want het voltooid deelwoord met hulpwerkwoord avoir congrueert enkel met het lijdend voorwerp (COD) als dit ervoor staat. Bijvoorbeeld: Je l'ai trouvée... (waarbij "cette belle voiture" vervangen wordt door l'))

Pas mal, pas mal.

Non, désolé... Je ne sais pas beaucoup de voitures (hier ben ik niet heel zeker van).

Donc... je ne sais pas qu'est-ce que c'est.

Ik zou in deze context savoir gebruiken i.p.v. connaître.

C'est pour exprimer la puissance, non?

C'est beaucoup, non?

Mais... Qu'est-ce que ça fait, la puissance?

Cooooooooooool!!!

Nous habitons à la fin de la rue.

Merci beaucoup!


Enkele kleine foutjes dus, maar aangezien het een dialoogje is en de bij de meeste fouten de uitspraak niet verandert zou je er goed mee weggekomen zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [frans] verbeteren

Klintersaas schreef:Volgens mij moeten je zinnen zijn:

Dis-moi , où as-tu trouvé cette belle voiture?

(Want het voltooid deelwoord met hulpwerkwoord avoir congrueert enkel met het lijdend voorwerp (COD) als dit ervoor staat. Bijvoorbeeld: Je l'ai trouvée... (waarbij "cette belle voiture" vervangen wordt door l'))
Je verbetering is goed, de reden niet volgens mij. Het is alweerjaaaaaren geleden dat ik een Frans grammaticaboekje open heb gehad, maar voltooid deelwoorden krijgen enkel geslachts- of meervoudsuitgangen indien het hulpwerkwoord être is.
Tu vas allé tout droit, au feux tu tournes a droite !
Tu vas tout droit, aux feux tu tournes à droite !

of

Tu vas aller......

of:

Allez tout droit, et aux feux tournez à droite.
à la fin de la rue.
au bout de la rue

Ik weet niet zeker of de eerste fout is of niet, maar hij klinkt onprettig en google geeft op de mijne ook 200 x zoveel hits.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [frans] verbeteren

Je verbetering is goed, de reden niet volgens mij. Het is alweerjaaaaaren geleden dat ik een Frans grammaticaboekje open heb gehad, maar voltooid deelwoorden krijgen enkel geslachts- of meervoudsuitgangen indien het hulpwerkwoord être is.
De regel is:

Als het hulpwerkwoord être is, dan congrueert het voltooid deelwoord met het onderwerp.

Als het hulpwerkwoord avoir is, dan congrueert het voltooid deelwoord met het lijdend voorwerp (COD) indien dit voor het werkwoord staat.
Xtropez schreef:
Tu vas allé tout droit, au feux tu tournes a droite !
Tu vas tout droit, aux feux tu tournes à droite !

of

Tu vas aller......

of:

Allez tout droit, et aux feux tournez à droite.
Oeps, vergeten te verbeteren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [frans] verbeteren

Als het hulpwerkwoord avoir is, dan congrueert het voltooid deelwoord met het lijdend voorwerp (COD) indien dit voor het werkwoord staat.
Da's nieuw voor mij. Dat zou ik dan altijd over het hoofd hebben gezien. Niet onmogelijk, maar er staat me niks van bij.... pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [frans] verbeteren

Dat klopt, ik heb m'n grammaticaboekje niet bij de hand maar vond het ook hier, onderaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [frans] verbeteren

Als het hulpwerkwoord avoir is en het lijdend voorwerp voor de persoonsvom staat, past het voltooid deelwoord zich aan het lijdend voorwerp aan. Zie hieronder een voorbeeld.

Ik heb haar gezien - J'ai vu elle

Ik heb haar gezien - Je l'ai vue
Hop, weer wat geleerd..... pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [frans] verbeteren

Het is voor mij van het middelbaar geleden dat ik die regel nog toegepast heb, maar van het bestaan wist ik nog af pi.gif
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [frans] verbeteren

Ik denk dat ik te vroeg gestopt ben met Frans op school, of dat ik het verdrongen heb..... pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [frans] verbeteren

Il faut aller (je moet/behoort te gaan)ipv tu vas aller (je gaat gaan!=vlaams)?

Reageer