Aids

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Aids

of Acquired Immuno-Deficiency Syndrome (verworven immunodeficiëntiesyndroom)

Wat bedoelt men met verworven?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 3.165

Re: Aids

Dat het niet is aangeboren.

Ik vermoed dat ze die acquired er voor hebben gezet omdat AIDS beter in het gehoor ligt dan IDS.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aids

albert davinci schreef:Dat het niet is aangeboren.

Ik vermoed dat ze die acquired er voor hebben gezet omdat AIDS beter in het gehoor ligt dan IDS.


Ik denk dat het niet komt door een kwestie van 'lekker bekken', maar dat dit echter komt doordat er ook andere imuun deficiencies zijn, deze zijn allemaal van een genetische oorsprong. Denk hierbij aan overgevoeligheidsreactie 1 t/m 4. 'Acquired' is dus geplaatst om het verschil tussen bijvoorbeeld reumatoïde arthritis en het HIV-1 virus aan te geven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 55

Re: Aids

Klopt, Wouter. Bij longontsteking (pnuemonie) bestaat ook de 'community acquired pnuemonia' (zeg maar de gewone longontsteking opgedaan in het publiek), naast de ziekenhuispneumonie (door gramnegatieve bacterieën en opgedaan tijdens een ziekenhuisopname hoofdzakzelijk op intensieve zorgen), de aspiratiepneumonie (door aspirateie van maaginhoud bv.) en pneumonie bij de immuungecomprimeerde patiënt (dus bij patiënten met een gestoord afweersysteem).
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 96

Re: Aids

Ik denk dat het niet komt door een kwestie van 'lekker bekken', maar dat dit echter komt doordat er ook andere imuun deficiencies zijn, deze zijn allemaal van een genetische oorsprong. Denk hierbij aan overgevoeligheidsreactie 1 t/m 4. 'Acquired' is dus geplaatst om het verschil tussen bijvoorbeeld reumatoïde arthritis en het HIV-1 virus aan te geven.


of denk aan personen die vanwege een genetisch defect een bepaald type witte bloedcellen niet kunnen maken. ik geloof dat AIDS alleen de T-lymfocyten aanvalt, als een persoon geen T-lymfocyten maakt om wat voor reden dan ook dan zou dit dezelfde verschijnselen geven, maar dus aangeboren zijn.

Berichten: 199

Re: Aids

Alleen de geheugen-T-cellen om precies te zijn.

Als iemand helemaal geen T-cellen aanmaakt is het ziektebeeld nog iets ernstiger, omdat hij dan dus ook geen 'vechter'cellen heeft. Ik vermoed dat zo iemand dan helemaal snel overlijdt, waarschijnlijk als kind al.

Als kind hoor je T-cellen aan te gaan maken, dat gebeurt doorgaans bij de eerste verkoudheden en kinderziekten. Gebeurt dit niet, dan heb je een ernstig probleem.

Genetisch dit defect hebben lijkt me dan ook stug, ik denk dat mensen die het hebben al sterven voordat ze zicht voort kunnen planten (maar misschien kun je drager zijn van het defect zonder dat je zelf 'ziek' wordt?; twee dragers kunnen dan een wel ziek kind maken natuurlijk).

Berichten: 55

Re: Aids

Bij AIDS gaat het inderdaad vooral om de CD4+-T-cellen. En er bestaat inderdaad ook een erfelijke aaandoening met name MHC-klasse II deficiëntie, een overefbare autosomaal-recessieve ziekte (MHC staat voor Major Histocompatibility Complex). Aangedane kinderen vertonen terugkerende infecties vooral in het maag-darmkanaal. Deze kinderen hebben een deficiëntie voor CD4+-T-cellen omdat de ontwikkeling van CD4+-T Helpercellen afhangt van de positieve selectie door MHC-klasse-II-moleculen in de thymus (zwezerik).
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Reageer