Springen naar inhoud

Pure zuurstof maken

• Log in om te kunnen reageren

johngossen

johngossen

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 07:38

Hallo allemaal!

ik heb even dringend jullie hulp nodig, en hoop dat jullie mij kunnen helpen!
ik heb mij aangemeld voor het beste idee van nederland en ben hiervoor ook uitgenodigd voor de selectie ronde.
maar voor mijn idee heb ik zo puur mogelijke zuurstof nodig.
hoe kan ik 100% of 99% (maakt niet uit als het zo dicht mogelijk tegen het pure aan zit) maken? en dit zou ik graag willen opvangen bijv. met een op de kop gehouden reageetbuisje.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

alvast bedankt voor jullie adviezen!

groeten john gossen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Paul Siemons

Paul Siemons

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 07:58

Electrolyse?: http://nl.wikipedia....iki/Elektrolyse

Mvg,

P.Siemons

Techneut

Techneut

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 08:53

voor mijn idee heb ik zo puur mogelijke zuurstof nodig.
hoe kan ik 100% of 99% (maakt niet uit als het zo dicht mogelijk tegen het pure aan zit) maken?

Ik wil je aanraden om met een leverancier van technische gassen contact op te nemen. bv. Linde Gas

Je kan je zuurstof dan zo zuiver krijgen als je wilt. (gasvormig)

Met vriendelijke groet
Techneut

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 10:10

Kijk wel uit met zuurstof vanwege brandgevaar!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juni 2007 - 17:00

Inderdaad is een commerciele leverancier zowiezo het veiligst. Als het echter gaat om een minimale hoeveelheid dan biedt een toestel van hoffman uitkomst.
"Meep meep meep." Beaker

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 18:15

Ik weet dat je bij een zuurstoffles de schroefdraad van de zuurstofkraan niet mag insmeren met vet of oliŽn, omdat dan de kan groot is op spontane ontbranding of een spontane ontploffing.
Er zijn op die manier al veel ongelukken met zuurstofflessen gebeurd.

Ik vraag me af hoe kan dat?
Waarom ontplof zo'n fles van een klein beetje vet of olie?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 19:35

Organische stoffen verbranden snel in een zuurstof-atmosfeer. Hierom zal denk ik de fles niet meer luchtdicht zijn. Maar een ontploffing zal wel meevallen, er kan niet meer verbranden dan er is, immers. En een druppeltje olie zal denk ik hooguit een felle vlam geven.

• Gast

Geplaatst op 04 juni 2007 - 23:54

Juist, uiteraard pas op met zuurstof.
Zuurstof is zelf niet brandbaar (dit in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken) maar het is ABSOLUUT BRANDBEVORDEREND.
Met andere woorden: Zaken die in een normale omgeving (lucht) niet of nauwelijks branden kunnen in een zuurstof rijke omgeving makkelijk en heftig branden.
Inderdaad, zeker ook organische stoffen kunnen extra snel en makkelijk ontbranden.

Zuurstof en organische stoffen zijn geen goeie combinatie, dus NOOIT olie/vet gebruiken op cilinders en appendages die met zuurstof in aanraking kunnen komen.

Om dus een lang verhaal kort te maken: Ga gewoon naar een commerciele leverancier toe. Die kunnen je perfect adviseren

Groeten
Techneut

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8809 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2007 - 12:48

Nouja, als het om hoeveelheden als een reageerbuisje vol (gasvormig) zuurstof gaat, kun je dat net zo goed ter plekke maken middels electrolyse. Voor wat grotere hoeveelheden is een lecture bottle wellicht het meest geschikt, of gewoon een tankje zoals gebruikt om te lassen of bij eerste hulp.

Pas alleen wel goed op met leidingen en dergelijke, zaken niet normaliter niet brandbaar lijken (bijv metalen onderdelen) zijn dan soms in pure zuurstof wel.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures