Drugs als medicijn? toestaan of niet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 51

Drugs als medicijn? toestaan of niet?

hallo,

voor school moet ik een onderzoek doen over drugs vandaar de stelling:

Drugs als medicijn toestaan of niet?

hierbij gaat het vooral om drugs zoals marihuana, cocaine, heroine, xtc, wiet, speed, opium, crack en paddo's.

alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

'Medicijn' impliceert dat je er een ziekte mee behandeld, dus niet als recreatief gebruik. Ik zou daarom denken dat de meeste van bovenstaande sowieso niet echt in aanmerking komen, al is er wel eens wat geprobeerd met cannabis. Speed (amfetamine) is eerder een voorbeeld van een medicijn dat ook recreatief gebruikt wordt, en vast niet het enige.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

Er bestaan verschillende soorten street drugs. In het algemeen kan je ze opdelen in 3 soorten: bewustzijnsveranderende stoffen (zoals LSD en hasj), stimulerende stoffen (zoals cocaine en amfetamines) en verdovende stoffen (zoals opium, heroine en morfine). Veel street drugs hebben therapeutische karakteristieken, waardoor ze ook farmaceutische toepassingen hebben. Het nadeel is dat je er kan verslaafd aan raken.

Zoek bijvoorbeeld maar eens op

lsd (vroeger gebruikt voor psychiatrische patienten),

PCP (vroeger als verdovingsmiddel gebruikt),

lachgas (anestheticum),

morfine (pijnstiller),

cannabis (MS, Gilles de la Tourette, Parkinson, Alzheimer, pijnverlichting migraine, betere verdraging chemo, ...), cocaine (lokale verdoving),

cocaine-achtigen zoals lidocaine, procainamide en prilocaine (hartritmestoornissen, pijnstillers, plaatselijke verdoving bij tandpijn, oorpijn, operaties),

amfetamines, bijvoorbeeld captagon(voor asthmapatienten, populair bij studenten in de examens, narcolepsie (slaapziekte), werd trouwens gebruikt in WO2 bij de soldaten voor een grotere uithouding, minder snel vermoeid te zijn en snellere reacties),

amfetamine-achtigen, zoals efedrine (positieve effecten op de luchtwegen (hoestmiddelen en neusdruppels), afslankmiddel, concentratieverhogend bij hyperactieve kinderen)

Zoals je ziet, worden/werden drugs vaak als geneesmiddel gebruikt. Ik vind dat dit moet kunnen, al moet het streng gecontroleerd worden (voorgeschreven door de dokter). Tegenwoordig worden ook aspirines, pijnstillers, antidepressiva vaker en vaker als drug gebruikt, moet je die dan ook verbieden?

Berichten: 3.165

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

mdmkoopman schreef:hallo,

voor school moet ik een onderzoek doen over drugs vandaar de stelling:

Drugs als medicijn toestaan of niet?

hierbij gaat het vooral om drugs zoals marihuana, cocaine, heroine, xtc, wiet, speed, opium, crack en paddo's.

alvast bedankt
Ik heb hier wat moeite mee. Als je anderen om input vraagt dan mag je toch op zijn minst zelf jouw kennis en opvattingen delen. Anders zitten wij jouw huiswerk op te knappen wat niet de bedoeling is!
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

het gaat mij vooral om een "grote" hoeveelheid antwoorden van mensen die voor of tegen zijn.

deze antwoorden verwerk ik in een grafiek.

ik ben vooral tegen, omdat drugs verslavend zijn.

ook strenge controles zijn bijna onmogelijk (dit kost volgens mij heel veel staatscentjes)

Berichten: 12.262

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

mdmkoopman schreef:het gaat mij vooral om een "grote" hoeveelheid antwoorden van mensen die voor of tegen zijn.

deze antwoorden verwerk ik in een grafiek.
Wat is het nut van een grafiek met daarin de mening van een kluit tamelijk willekeurige forumbezoekers?
ik ben vooral tegen, omdat drugs verslavend zijn.
Pfoei.. dan heb je een groter probleem dan slechts een handjevol recreatieve drugs. Er zijn zoveel geneesmiddelen die in variende mate verslavend zijn, als je die allemaal van de markt haalt blijft er weinig meer over.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

mdmkoopman schreef:het gaat mij vooral om een "grote" hoeveelheid antwoorden van mensen die voor of tegen zijn.

deze antwoorden verwerk ik in een grafiek.

ik ben vooral tegen, omdat drugs verslavend zijn.

ook strenge controles zijn bijna onmogelijk (dit kost volgens mij heel veel staatscentjes)
Heb jij enig idee hoeveel mensen er in de VS verslaafd zijn aan over-the-counter én prescription pijnstillers, spierverslappers, anti-depressieva etc. etc. ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

Ik zie helaas niet echt in wat het nut van dit onderwerp is, voor huiswerk bestaat een ander forum en je vraagstelling is ook meer maatschappij technisch dan medisch.

-slotje-
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Drugs als medicijn? toestaan of niet?

""Drugs . Verslag in de breedte"" Schrijver: Dr F. van Ree

Reageer