Springen naar inhoud

Meetkunde

• Log in om te kunnen reageren

Lars234

Lars234

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 16:50

Ik moet voor wiskunde een PO maken, en een onderdeel daarvan is het verklaren van de oppervlakteformule van de dodecaŽder. Hiervoor ben ik gaan kijken hoe je de oppervlakte van een pentagon (vijfhoek) kan berekenen.
Deze formule gaat als volgt: Geplaatste afbeelding
Zelf kom ik uit op: 2Ĺ◊(a◊b)◊sin(72), met a en b als de zijden van een driehoek. Volgens mij moet dit kloppen maar hoe komt het dat ik niet op de juiste formule uitkom? Ik vermoed zelf dat het iets te maken heeft met de exacte waarde van sinus 72. Deze is namelijk gelijk aan 1/4◊pi.gif(10+2◊[wortel]5).
Dat laatste kan ik niet verklaren... Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

bvd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juni 2007 - 12:45

Ik moet voor wiskunde een PO maken, en een onderdeel daarvan is het verklaren van de oppervlakteformule van de dodecaŽder. Hiervoor ben ik gaan kijken hoe je de oppervlakte van een pentagon (vijfhoek) kan berekenen.
Deze formule gaat als volgt: Geplaatste afbeelding
Zelf kom ik uit op: 2Ĺ◊(a◊b)◊sin(72), met a en b als de zijden van een driehoek. Volgens mij moet dit kloppen maar hoe komt het dat ik niet op de juiste formule uitkom? Ik vermoed zelf dat het iets te maken heeft met de exacte waarde van sinus 72. Deze is namelijk gelijk aan 1/4◊pi.gif(10+2◊[wortel]5).
Dat laatste kan ik niet verklaren... Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

bvd

Je moet ťťn van de 5 gelijkbenige drh van het pentagon bekijken. Trek vanuit een basishoek (72 graden) een bissectrice (deellijn) naar de overstaande zijde, dan verdeelt deze (deel)lijn de drh in weer 2 gelijkbenige drh. Probeer nu een verhouding op te schrijven van sin(72).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures