Wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Wrijving

Hallo iedereen,

Ik heb een probleempje bij het oplossen van een vraagstuk i.v.m. wrijving, in de onderstaande schets heb ik de situatie even getekent zodat het misschien een beetje duidelijker is waarover het gaat.
ladder.GIF
ladder.GIF (3.75 KiB) 311 keer bekeken
Zoals jullie kunnen zien heb ik een ladder die tegen een muur staat. Nu moet ik een vergelijking opstellen waarin je de lengte van je ladder ingeeft, de wrijvingscoefficient f van de muur en de ondergrond en tenslotte nog de hoek tussen de ladder en de grond (staat niet op de tekening).

Het volgende heb ik reeds gevonden:
\(\Sigma Fix=0 \)
\(F_{Nb}-F_{Wa} \)
\(F_{Nb}-f_a \cdot F_{Na}\)
\(\Longrightarrow F_{Na}=\frac{F_{Nb}}{f_a}}\)
\(\Sigma Fiy=0 \)
\(F_{Wb}+F_{Na}-F_g=0 \)
\(F_{Nb} \cdot f_b+F_{Na}-F_g=0\)
\(F_{Nb} \cdot f_b+F_{Na}=F_g \)
\(\Sigma M_{Fix}=0 \)
\(0=-F_{Wb} \cdot \sin( \alpha) \cdot l+F_{Na} \cdot \cos(\alpha) \cdot l -F_g \cdot \sin( \alpha) \cdot (l-x) \)
Kan er iemand controleren ofdat dit correct is.

Hoe kan ik nu best verder doen ??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Wrijving

Dag Ruben,

De eerste twee vergelijkingen zijn prima. De derde (het moment) niet. Er is geen aparte momomentvergelijking voor de x, en y-riciting. Je kiest één draaipunt (het maakt niet uit welk) en vermenigvuldigd alle krachten met de bijbehordende arm (de loodrechte afstand van de (werklijn van de) kracht tot het draaipunt). De krachten die linksom werken krijgen een plus en de krachten die rechtsom werken een min.

Dan de oplossing. Met de eerste vergelijking kun je FNb uitdrukken in FNa. Neem je de tweede vergelijking erbij dan kun je FNa en FNb allebei uidrukken in Fg. Vul je dat tenslotte in in de derde vergelijking dan kun je Fg berekenen (en dus ook FNa en FNb).

Groet. Oscar

Dag Ruben,

De eerste twee vergelijkingen zijn prima. De derde (het moment) niet. Er is geen aparte momomentvergelijking voor de x, en y-riciting. Je kiest één draaipunt (het maakt niet uit welk) en vermenigvuldigd alle krachten met de bijbehordende arm (de loodrechte afstand van de (werklijn van de) kracht tot het draaipunt). De krachten die linksom werken krijgen een plus en de krachten die rechtsom werken een min.

Dan de oplossing. Met de eerste vergelijking kun je FNb uitdrukken in FNa. Neem je de tweede vergelijking erbij dan kun je FNa en FNb allebei uidrukken in Fg. Vul je dat tenslotte in in de derde vergelijking dan kun je Fg berekenen (en dus ook FNa en FNb).

Groet. Oscar

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Dag Ruben,

De eerste twee vergelijkingen zijn prima. De derde (het moment) niet. Er is geen aparte momomentvergelijking voor de x, en y-riciting. Je kiest één draaipunt (het maakt niet uit welk) en vermenigvuldigd alle krachten met de bijbehordende arm (de loodrechte afstand van de (werklijn van de) kracht tot het draaipunt). De krachten die linksom werken krijgen een plus en de krachten die rechtsom werken een min.

Dan de oplossing. Met de eerste vergelijking kun je FNb uitdrukken in FNa. Neem je de tweede vergelijking erbij dan kun je FNa en FNb allebei uidrukken in Fg. Vul je dat tenslotte in in de derde vergelijking dan kun je Fg berekenen (en dus ook FNa en FNb).

Groet. Oscar
Ik ga dit eens proberen en wanneer ik de oplossing heb ga ik ze posten (waarschijnlijk morgen).

Van dat moment wist ik dat dat rond een draaipunt moest, maar ik heb precies toch een foutje gemaakt. Ten eerste is mijn nototie niet correct
\(\Sigma M_{oFi}=0 \)
vervolgens is de vergelijking ook verkeerd:
\(0=-F_{Nb} \cdot \sin( \alpha) \cdot l+F_{Na} \cdot \cos(\alpha) \cdot l -F_g \cdot \sin( \alpha) \cdot (l-x) \)
.

Ik bedoelde het goed maar had gewoon een paar typfoutjes. Sorry daarvoor.

Alvast bedankt voor de tips !!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Goeie morgend iedereen,

Ik heb juist alles nog een opnieuw bekeken en ben op het volgende probleem gestoten.

De volgende stappen heb ik al.
\(0=-F_{Nb} \cdot \sin( \alpha) \cdot l+F_{Na} \cdot \cos(\alpha) \cdot l -F_g \cdot \cos( \alpha) \cdot (l-x) \)
\(0=-F_{Nb} \cdot \sin( \alpha) \cdot l+ \frac{F_{Nb}}{f_a} \cdot l \cdot \cos(\alpha) -F_{Nb} \cdot f_b + \frac{F_{Nb}}{f_a} \cdot (l-x) \cos(\alpha) \)
\(0=-l \cdot \sin(\alpha) - f_b + \frac{(l-x) \cdot \cos(\alpha)}{f_a} + \frac{l \cdot \cos(\alpha)}{f_a} \)
\((l \cdot \sin(\alpha) +f_b -\frac{l \cdot\cos(\alpha)}{f_a}) \cdot f_a=(l-x) \cdot \cos(\alpha) \)
\(l-x=\frac{l \cdot f_a \cdot \sin(\alpha)}{\cos(\alpha)}+\frac{f_a \cdot f_b-l}{\cos(\alpha)}\)
\(x=-l \cdot f_a \cdot \tan(\alpha) - \frac{f_a \cdot f_b}{\cos(\alpha)}+2 \cdot l \)
Dit is missschien nog niet uitgewerkt tot de eenvoudigste vorm maar ik heb eens enkele getallen ingevult en het komt niet uit met wat er in mijn cursus staat. Kan er mij iemand helpen?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Hallo, ik heb nog 2 oefeningen waar ik niet uit geraak i.v.m. wrijving. Ik heb geprobeert om van de tekeningen die ik heb krachten bij te zetten maar ik weet niet of deze goed staan.
ladder_2.GIF
ladder_2.GIF (5 KiB) 312 keer bekeken

balk.GIF
balk.GIF (4.01 KiB) 311 keer bekeken
Kan er iemand mij zeggen of deze krachten en lengtes juist staan.

Bij de eerste opdracht staat er een ladder tegen een muur, er is gevraagd een vergelijking op te stellen die kan berekenen hoe hoog je op de ladder mag gaan bij een bepaalde wrijvingscoefficient.

Bij de 2e opgave zit er een balk tussen de muur geklemt de vraag is: onder welke hoek moet deze geklemt worden bij een bepaalde wrijvingscoefficient, de hoek α is de hoek tussen Fna en de rode balk



Wanneer ik weet dat mijn tekeningen goed zijn dan kan ik misschien enkele evenwichtsvergelijkingen posten.

Alvast Bedankt voor de hulp.

"Is er ook nog iemand die mij a.u.b. verder kan helpen bij de eerste opgave" ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijving

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=56445

voor de ladder die tussen de twee muren geklemd hangt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Jan van de Velde schreef:http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=56445

voor de ladder die tussen de twee muren geklemd hangt.
Inderdaad Jan, deze topic had ik al gevonden en het lijkt er goed op maar spijtiggenoeg staat er geen tekening (deze is precies verwijderd)
In totaal moet je volgens mij zes vergelijkingen hebben en mag je dus maar zes onbekenden hebben. Namelijk de twee krachtenevenwichten, de twee momentenevenwichten en twee wrijvingsongelijkheden. Ik veronderstel dus dat de massa van de staaf gegeven is. Misschien is het wel handig om de volledige opgave van het vraagstuk te posten?
Dit snap ik al niet zo goed.

De vorige keer heb jij precies het correcte antwoord gevonden Jan, zou het mogelijk zijn mij op weg te helpen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijving

Afbeelding

Alles begint met Fz.

ontbinden in kracht naar links langs de ladder, en momentleverende kracht loodrecht op de ladder.

kracht naar links verplaatsen naar de linkse muur, en ontbinden in een benedenwaartse kracht Fbl en een kracht loodrecht op de muur, Fml.

momentleverende kracht halveren vanwege de afstand en naar rechtse muur verplaatsen, daar ook ontbinden in een benedenwaartse kracht Fbr en een loodrecht op de muur Fmr.

De wrijvingskracht links die Fbl tegenwerkt is (nog niet getekend) μ·Fml

De wrijvingskracht rechts die Fbr tegenwerkt is (nog niet getekend) μ·Fmr
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Ik kan er niet volledig aan uit :D .

Is Fz gelijk aan Fg ?

Moeten de normaalkrachten niet loodrecht op de muur staan en naar de binnekant wijzen.

Bij het opstellen van de bewegingsvergelijkingen moet ik toch werken met de normaalkrachtenn, wrijvingskrachten en zwaartekracht ?

Die krachten die het draaimoment veroorzaken heb ik wel door denk ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijving

Is Fz gelijk aan Fg ?
Akls het beestje maar een naam heeft. Ik noem het Fz(waartekracht), jij Fg(ravitatie)
Moeten de normaalkrachten niet loodrecht op de muur staan en naar de binnekant wijzen.
Die had ik nog niet getekend, ik heb alleen de krachten die de ladder op de muur uitoefent getekend, de normaalkrachten staan uiteraard precies in tegengestelde richting. Maar als die allemaal in één plaatje moeten wordt het een onoverzichtelijke bende. Ik wou je even laten zien hoe die éne zwaartekracht Fz uiteindelijk op die muren terechtkomt.
Bij het opstellen van de bewegingsvergelijkingen moet ik toch werken met de normaalkrachten, wrijvingskrachten en zwaartekracht ?


wrijvingskracht = wrijvingscoefficient x normaalkracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Oke, ik begrijp het al beter :D .

Ik ga een proberen mijn bewegingsvergelijkingen op te stellen
\(\Sigma F_{ix}=0 \)
\(0=F_{Na}-F_{Nb}+F_{ml}-F_{mr}\)
Ik ga ervan uit dat
\( F_{ml} \)
en
\(F_{mr}\)
even groot maar tegengesteld zijn.
\( 0=F_{Na}-F_{Nb}\)

\( F_{Na}=F_{Nb} \)
\(\Sigma F_{iy}=0\)
\(0=F_{Wa}+F_{Wb}-F_g-F_{br}-F_{bl}\)
\(\Sigma M_{oFi}=0\)
\(0=F_{Wb} \cdot l +F_{Nb} \cdot l \cdot \sin(\alpha) - F_g \cdot \sin(-90°+\alpha) \cdot x - \frac{F_g \cdot \sin(-90°+\alpha)}{2} . l \)
Zijn deze correct, dan kan ik invullen en vereenvoudigen.

Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg Jan !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijving

Ik ga ervan uit dat
\( F_{ml} \)
en
\(F_{mr}\)
even groot maar tegengesteld zijn.
Dat zijn ze niet!

En volgens mij ben je overigens véél te ingewikkeld bezig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

\(\Sigma F_{ix}=0 \)
\(0=F_{Na}-F_{Nb}+F_{ml}-F_{mr}\)
\(\Sigma F_{iy}=0\)
\(0=F_{Wa}+F_{Wb}-F_g-F_{br}-F_{bl}\)
\(\Sigma M_{oFi}=0\)
\(0=F_{Wb} \cdot l +F_{Nb} \cdot l \cdot \sin(\alpha) - F_g \cdot \sin(-90°+\alpha) \cdot x - \frac{F_g \cdot \sin(-90°+\alpha)}{2} . l \)
Zijn deze 3 vergelijkingen correct ?
En volgens mij ben je overigens véél te ingewikkeld bezig.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan het eventueel "simpeler" ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijving

Afbeelding

Ik neem aan dat je de omrekeningen kunt volgen van de rode Fz naar de lila schuine kracht op de muur naar de naar beneden werkende rode kracht langs de muur, en naar de groen kracht op de uur (die gelijk zal zijn aan de normaalkracht) en die vermenigvuldigd met µ de wrijvingskracht levert.

Fz·sinα·cosα·µ = Fz·sinα·sinα

Fz·sinα·cosα·µ = Fz·sinα·sinα

µ = sinα/cosα = tanα

α= arctan(µ)

Dit was in het andere topic het goede antwoord. Maar zoals ik daar ook al zei, ik ben daar nog niet helemaal mee mee.

Wat ik in dat andere topic nog niet helemaal begreep en nu nog steeds niet, is waarom die momentleverende kracht aan de rechterkant niet meedoet. Of mogelijk moet daar de normaalkracht van de rechtse muur toch ook via die ladder terug naar links worden gebracht?.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Wrijving

Jan van de Velde schreef:Afbeelding

Alles begint met Fz.

ontbinden in kracht naar links langs de ladder, en momentleverende kracht loodrecht op de ladder.

kracht naar links verplaatsen naar de linkse muur, en ontbinden in een benedenwaartse kracht Fbl en een kracht loodrecht op de muur, Fml.

momentleverende kracht halveren vanwege de afstand en naar rechtse muur verplaatsen, daar ook ontbinden in een benedenwaartse kracht Fbr en een loodrecht op de muur Fmr.

De wrijvingskracht links die Fbl tegenwerkt is (nog niet getekend) μ·Fml

De wrijvingskracht rechts die Fbr tegenwerkt is (nog niet getekend) μ·Fmr
Ik heb heel deze post nog eens goed nagekeken en twijfel toch nog sterk aan verschillende zaken,

De krachten aan de rechtse zijde van de muur snap ik niet volledig, moet het draaimoment niet naar boven gericht zijn (mijn gevoel zegt mij dat de balk tegen klok wil rondraaien). Als dit het geval is moet Fbr ook omgerkeerd liggen.

Wie kan mij helpen, ik heb binnenkort examen en zou graag vandaag deze oefeningen vinden :D

Reageer