Gaussische integraal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Gaussische integraal

\(I = \int\limits^{+ \infty}_{- \infty} dx \ e^{-x^{2}}\)
Kan je daar uit afleiden wat de uitkomst is van
\(I_n = \int\limits^{+ \infty}_{- \infty} dx \ x^n \ e^{-x^{2}}\)
Als hint krijg ik: maak gevalsonderscheiding tussen n even en oneven.

Dit zijn twee letterlijke opgaven, maar waarom staat die dx eerst? Maakt dat iets uit?

Als het niets uitmaakt lukt die eerste dan met kwadrateren en naar poolcoordinaten gaan? Volgens mij wel, want ik kom toch op de juist oplossing,
\(I = \sqrt{ \pi }\)
.

Voor I_n stelt men iets heel raar voor, kan iemand me wat helpen?

Men zegt voor n oneven is de integraal nul (hoezo?), voor n even kan je vertrekken vanuit:
\(\frac{\partial}{\partial a} \left( \int\limits^{+ \infty}_{- \infty} dx \ e^{-ax^{2}} \right) = -\int\limits^{+ \infty}_{- \infty} dx \ x^2e^{-ax^{2}}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gaussische integraal

Rov schreef:Dit zijn twee letterlijke opgaven, maar waarom staat die dx eerst? Maakt dat iets uit?

Als het niets uitmaakt lukt die eerste dan met kwadrateren en naar poolcoordinaten gaan? Volgens mij wel, want ik kom toch op de juist oplossing,
\(I = \sqrt{ \pi }\)
Zie hier (formule (9) en lager).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gaussische integraal

n is oneven => integraal bestaat niet of is 0 (weer dat probleem met oneven functie en divergeren)

n is even

stel u=x², om dan de integraal te herschrijven en naar de gamma functie over te stappen

Of mag dit niet zo?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gaussische integraal

n is oneven => integraal bestaat niet of is 0 (weer dat probleem met oneven functie en divergeren)
Hier stelt het probleem zich niet omdat beide oneigenlijke integralen (van een constante naar een van de oneindige grenzen) convergeren. Dus met n oneven vind je wel degelijk 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Gaussische integraal

ah ok, nu heb ik het helemaal door pi.gif
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gaussische integraal

Prima, je ziet nu wellicht het verschil met bvb f(x) = x integreren (divergeren afzonderlijk). Oké, terug on topic pi.gif
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer