Springen naar inhoud

Schuine worp met wrijving.

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 16:31

we bestuderen een schuine worp waarbij we onderstellen dat de wrijving recht evenredig is met de snelheid.

Dan bekomen we LaTeX en LaTeX

Indien we nu de eerste vergelijking oplossen dan vinden we LaTeX
door te redeneren kan ik er toe komen waarom men een LaTeX term heeft, net omwille van het feit dat het object nooit geen kracht meer zal ondervinden in de richting van de x as kan je maximaal zover komen door de gegeven beginsnelheid in die x richting.
(dus soort van beginvoorwaarde te stellen voor t= oneindig)

Voor de z component vind men echter LaTeX waar ik me nu bij afvraag hoe men aan LaTeX kan geraken, indien ik mag aannemen dat die v_0sin(a) op dezelfde manier volgt als voorgaande en die gt/k net een particuliere oplossing is van mijn vergelijking.

maw iemand een idee hoe ik die LaTeX bekom? Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2007 - 16:38

Er staan geen constanten meer, dus er is wellicht gebruik gemaakt van beginvoorwaarden.
Wat zijn die? Dan kan ik misschien beter volgen, nu valt die v_0cos(a) zomaar uit de lucht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 16:52

Hmm, ik begrijp niet goed waarom je in beide vergelijkingen dezelfde constante k gebruikt. Volgens mij zijn ze verschillend en zelfs niet constant (afhankelijk van de hoek tussen verticale en horizontale snelheid). Dat maakt het allemaal een stuk lastiger.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 18:35

die zijn x=0,y=0 als t=0
met eens serieus door te googlen kwam ik op volgende uit:
http://tena4.vub.ac.be/tpp/BA1MECH.pdf blz 179 beschrijft een gelijkaardig voorbeeld.
ik denk dat ik dus op een verkeerde manier mijn beginvoorwaarde gehanteerd heb. ga het eens met dat proberen en dan zal het wel lukken.
Toch bedankt groeten.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2007 - 18:45

die zijn x=0,y=0 als t=0

Bedoel je met y, eigenlijk z? Je hebt trouwens twee voorwaarden per differentiaalvergelijking nodig, vermits ze van de tweede orde zijn. Maar goed, als je er al aan uitkomt, des te beter natuurlijk :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 19:12

Hmm, ik begrijp niet goed waarom je in beide vergelijkingen dezelfde constante k gebruikt. Volgens mij zijn ze verschillend en zelfs niet constant (afhankelijk van de hoek tussen verticale en horizontale snelheid). Dat maakt het allemaal een stuk lastiger.

Sorry, ik ging uit van een wrijvingskracht die kwadratisch afhankelijk is van de snelheid. In dát geval wordt het stukken lastiger, omdat de vergelijkingen dan niet onafhankelijk zijn van elkaar.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2007 - 19:52

men onderstelt de beginsnelheid ifv een worphoek en dus een zekere v_0 dus men werkt dus met de projecties op x en z.
y speelt idd volledig niet mee. voor de beginvoorwaarden van de "afstanden" gebruikt men het feit dat de oorsprong het punt is waar de beweging start dus x=0 z=0.

groeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures