Patenten

Moderator: Rhiannon

Berichten: 11

Patenten

Ik lees regelmatig dat een verdere ontwikkeling van een product wordt tegengewerkt/bemoeilijkt door reeds bestaande patenten. Er moet dan een "work around" bedacht worden. Zou het zonder patenten beter gaan of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Patenten

Nee, zonder patenten om inkomsten te genereren zouden grote bedrijven als Philips geen miljarden aan onderzoek uitgeven. Een flink aantal van de producten die je nu in je huis hebt, zouden dan niet uitgevonden zijn...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 11

Re: Patenten

Feit is dat sommige patenten alleen maar geregistreerd worden om het de concurrentie lastig/onmogelijk te maken om met een soortgelijk idee te komen. Dit soort patenten wordt in zo vaag mogelijke bewoording opgezet om maar zo algemeen mogelijk dekkend te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Patenten

Misschien moet de goedkeuring van patenten wat strenger worden. Ik vind dat patenten soms misbruikt worden, als bijvoorbeeld overduidelijk blijkt dat het gaat om een vinding die al lang algemeen gebruikt wordt en waar na zoveel jaar ineens een rechtszaak om wordt aangespannen. Zoals anno 2004 het patent op "hyperlinks" claimen. Dat is overduidelijk geldgraaierij en mag wat mij betreft afgeschaft worden.

Aan de andere kant zijn patenten wel degelijk nuttig, het is redelijk dat als iemand iets verzint, hij daar ook zelf (in eerste instantie) de vruchten van kan plukken. Als zo'n bescherming er niet was zouden er inderdaad een hoop bedrijven minder in onderzoek investeren. Ik heb zelf een techniek "uitgevonden" die gepatenteerd is en we verkopen software waarin deze techniek gebruikt wordt, en ik zou het niet terecht vinden als andere bedrijven mijn techniek zomaar over konden nemen en wij het nakijken hebben.

Misschien moet er een soort verjaring komen op claimbaarheid: normaal gesproken loopt een patent geloof ik na 10 of 20 jaar af, maar misschien is het geen gek idee als er een regel bij komt die stelt dat je (gedurende die 10 of 20 jaar) inbreuk op je patent slechts tot 1 jaar na die inbreuk mag claimen. En dus niet wachten tot een techniek of idee al jarenlang wereldwijd wordt toegepast, en dan ineens "toeslaan".
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 11

Re: Patenten

De vraag was eigenlijk of de mensheid niet beter af zou zijn zonder patenten. Dus niet of een persoon of bedrijf beter af is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Patenten

Van innovatieve ideeën en uitvindingen (waar in eerste instantie één persoon of bedrijf beter van wordt) zal op den duur de mensheid ook profiteren. Dus wat Suyver zegt: nee, omdat het afschaffen van patenten het investeren in uitvindingen zal remmen, is de mensheid is niet beter af zonder patenten.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 11

Re: Patenten

Het zou ook in de vorm van "open source" kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Patenten

Waarom zouden personen of bedrijven dan nog geld en tijd investeren in onderzoek, als anderen (concurrenten) er direct mee aan de haal kunnen gaan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Patenten

Waarom zou een bedrijf miljarden investeren om een medicijn of een TL-balk uit te vinden, als deze vinding daarna in de open source terecht zou komen? Natuurlijk doen ze dat niet. En omdat wij consumenten wel graag steeds nieuwe producten willen hebben (dat maakt ons leven beter / leuker / ...) moeten de vindingen van bedrijven dus beschermd worden. Daarom: patenten. Heel kort door de bocht natuurlijk, maar het is wel waar: als jij een nieuwe generatie DVD's wil hebben over een 10-tal jaar, dan moet je Philips daar nu al de patenten voor laten registreren. Anders doet Philips er geen onderzoek aan, en heb je over 10 jaar dus geen nieuwe generatie DVD...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Patenten

Open Source werkt prima in een IT omgeving. Je hoeft meestal maar een kleine investering te doen om een bijdrage te kunnen leveren: een computer en een internetverbinding zijn genoeg.

Als je een nieuw medicijn wilt ontwikkelen zal je een redelijk uitgebreid laboratorium ter beschikking moeten hebben, dat heeft niet iedereen. Als je succes wilt hebben met de ontwikkeling van dit medicijn in een redelijke tijd zal je een heleboel open source medicijn ontwikkelaars moeten hebben, die allemaal over een dergelijk lab moeten kunnen beschikken.

In onze westerse kapitalistische economie is een patent in veel gevallen een goed middel om te prikkelen tot innovatie. Als je van het patent afwilt zal je om te beginnen de economie moeten hervormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Patenten

(maak van die 10 jaar maar 4 suyver)

Maar de patenten, of octrooien wat het goede nederlandse woord ervoor is, hebben ook een ander nut, namelijk het opslaan van kennis. Elke uitvinding is gedocumenteerd, en is dus op te zoeken. Als uitvinder zou je dus eerst in alle uitvindingen moeten gaan kijken (en dat zijn er veel +/- 30 miljoen) om op ideeen te komen. Het is de grootste bibliotheek ter wereld.

Octrooien verjaren ook, wat meeste mensen niet weten is dat je ze maar een jaar of 25 bij je kan hebben, waarna ze dus gemeen goed worden. Mercedes-Benz heeft het octrooi op de auto, maar het is allang niet meer de enige autoproducent.

In Amerika heb je ook de mogelijkheid op business-ideas patenten, het is dan vaak moeilijk aan te tonen of het echt nieuw is, of al bekent bij andere mensen.

Als iets beschreven is in welk tijdschrift dan ook (wetenschapsforum?) kan in principe het patent nietig worden verklaart.

Als ik hier schrijf dat een tandenborstel beter werkt als de haartjes van staal zijn, kan een tandenborstel producent het wel produceren, maar als de concurrentie erachter komt dat het al gepubliceerd is kan het patent nietig worden verklaart.

Ik moet helaas wel zeggen dat ik niet weet of het wetenschapsforum als tijdschrift beschouwt kan worden. Je moet namelijk de exacte tijd van publicatie aan kunnen tonen, met bits en bytes kan daar altijd mee gekloot worden. Als het echter getapestreamt wordt en in bewaring wordt gebracht, geldt het wel.

Berichten: 11

Re: Patenten

Je kan onderscheid maken in het idee en de uitvoering ervan. Om een patent te krijgen moet je volgens mij nu een werkend prototype hebben en het is vaak dit prototype dat geld kost. Echter de meeste nieuwe ideeen ontstaan uit de uitvindingen van voorgangers (en zijn dus niet echt nieuw meer).

Je zou bevoorbeeld ook een vergoeding kunnen geven voor het maken van een prototype (wie dit zou moeten doen laat ik even in het midden). Je krijgt dan een scheiding tussen de bedenkers en de uitvoerders.

Volgens mij stimuleer je dan meer de uit een ideaal geboren ideeen en dat zou dan beter zijn voor de mensheid (zoals dat bij open source veelal het geval is).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Patenten

(maak van die 10 jaar maar 4 suyver)
Ik weet het (hoewel de lamp voor een LCD-beamer bijvoorbeeld bijna 15 jaar heeft geduurd). Het was alleen maar als voorbeeld.
Als iets beschreven is in welk tijdschrift dan ook (wetenschapsforum?) kan in principe het patent nietig worden verklaart.
Hier is zo'n mooi voorbeeld van, dat ik het wel moet vermelden:

Karl Kroyer was een Deense ingenieur en hij had in 1964 het revolutionaire idee om een gezonken schip van de zeebodem te lichten door er piepschuimballetjes in te spuiten. Deze drijven, en tillen zo het hele schip omhoog. Na wat testen, bleek het echt te werken. Natuurlijk vroeg hij daarom patent aan. Dat patent werd hem echter geweigerd, omdat in 1949 in de Donald Duck reeds zoiets getoond werd! Dagobert Duck gebruikte daar pingpong-ballen om zijn gezonken schip te lichten. En aangezien de Donald Duck openbare literatuur is, werd de patentaanvraag niet toegekend! Afbeelding
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 11

Re: Patenten

Parlement wil opnieuw kijken naar softwarepatent. Zouden de bezwaren tegen het softwarepatent ook niet gelden voor alle andere patenten?

Bestaat er al iets voor "open source" uitvindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Patenten

Bestaat er al iets voor "open source" uitvindingen.
Ja, je kan een patent nemen en dit vervolgens vrijgeven onder de open source voorwaarden.

Nadeel: je moet wel het patent betalen en krijgt er geen geld voor.

@ fantamas

Aangezien dit voor jou kennelijk een belangrijk punt is zou je je sterk kunnen maken voor een ideële stichting die fondsen verzamelt om dergelijke patenten volgens "open source" standaards vrij te geven; een betere wereld begint bij je eigen initiatief!

Reageer