verf-opbouw

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 481

verf-opbouw

Een buurman van mij restaureert een oude auto, en nu heeft die deze met synthetische verf (Sigma S2u) opgeschildert. Nu blijkt dat veel spuiters het niet willen spuiten (synthetische verfen) dit omdat ze alles kwa milieunormen op watergedragen basis spuiten, en zo doende de filters zouden moeten aanpassen.

Om toch zijn auto te kunnen laten spuiten, heeft hij er een 2 componenten sealer over gezet, maar blijft zich afvragen of alles bij mekaar wel een goede basis is om er, een op water gedragen verflaag over heen te zetten, dit omdat het bv. kwa uitzetten van de verf en de hardheid van de toplaag, misschien problemen zou geven.

't is misschien wel geen wetenschappelijke vraag, en ook weer wel, maar goed ik weet momenteel niets anders, daar erop een auto of restauratie forum de geëigende antwoorden zouden komen. (met alle respect)

kortom, filosofisch gezien : " hoe zou de verf zich moeten houden ?!"

De synthetische verf is natuurlijk wel iets zachter kwa structuur als de profesionele spuit verf die de spuiter erover zou zetten.

(Ben benieuwd :shock: )

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: verf-opbouw

Een verf heeft van nature al de eigenschaps om mooi mee uit te zetten. Het moet namelijk op staal vast blijven, dat vast ook een andere uitzettingscoefficient heeft. Daarom denk ik dat het uitzetten niet zo'n grote invloed heeft op het blijven zitten.

Reageer