[Folding] Foldathon

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

[Folding] Foldathon

Via het Folding-forum (niet vanuit Stanford overigens) wordt er een oproep gedaan om de eerste juli een Foldathon te houden. Doel is om een petaflops aan werk in te leveren dat etmaal. Een Flops is als ik het goed heb een "floating point operations per seconde", en dat 24 uur lang als ik het goed begrijp, dus

86 400 000 000 000 000 000 floating point operations in totaal.

Persoonlijk heb ik hier nog wel wat vraagtekens bij (zouden de servers van Stanford geen magic blue smoke gaan vertonen die dag?), maar laten we maar proberen hiervan op de hoogte te blijven.

http://forum.folding-community.org/viewtop...p=188768#188768
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Folding] Foldathon

Wat moeten we dan juist doen ?

Gewoon doorvouwen zoals anders of is het de bedoeling dat we een WU opsparen door F@H enkele uren te pauzeren en dan de eerste juli die WU afleveren.

Nog een vraagje aan hoeveel teraflops zit we nu dagelijks ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Folding] Foldathon

Goeie vraag: dat schiet eigenlijk al heel aardig op:

http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=osstats
folding_teraflops.GIF
folding_teraflops.GIF (22.06 KiB) 998 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Folding] Foldathon

Wat moeten we dan juist doen ?

Gewoon doorvouwen zoals anders of is het de bedoeling dat we een WU opsparen door F@H enkele uren te pauzeren en dan de eerste juli die WU afleveren.
Moeten we nu iets speciaal doen ?

Als ik het goed zie in de tabel is het aantal teraflops meer dan 3 keer zoveel geworden door de PS3's. Het is dus fantastisch dat we zo goed stand houden in de rangschikking. Ze gaan op 1 juli dan wel nog 67 teraflops meer mogen vouwen pi.gif :D .

Berichten: 2.504

Re: [Folding] Foldathon

met andere woorden, PC laten aanstaan voor het etmaal om zoveel mogelijk te vouwen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Folding] Foldathon

met andere woorden, PC laten aanstaan voor het etmaal om zoveel mogelijk te vouwen?
Die flops worden afgemeten aan de dat etmaal ingeleverde WU's. Het komt er dan eigenlijk op neer dat je vanaf een paar dagen vóór 1 juli je timer in de gaten houdt, die schat de tijd tot "WU end", en daar kun je dus aflezen wanneer je waarschijnlijk inlevert indien je 24/7 blijft draaien vanaf dat moment.
folding_WU_end.GIF
folding_WU_end.GIF (1.56 KiB) 992 keer bekeken
staat die op 30 juni, dan nog even uitzetten. Vanaf dat deze schatting op 1 juli valt 24/7 gaan draaien zodat hij ook daadwerkelijk op 1 juli wordt ingeleverd.

Omdat met een PC die gemiddeld toch wel 48 uur non-stop staat te kauwen op een eiwitje dus "rekenend" moet worden omgegaan om inderdaad op 1 juli in te leveren vraag ik me af wat de werkelijke waarde van die teraflops is. Nog afgezien van teams die er kennelijk toe in staat zijn om WU's op te sparen en op een afgesproken tijdstip massaal in te leveren, om zo op een bepaalde dag bovenaan in de dagstatistieken te komen (een politiek waar Stanford NIET blij mee is).

Stanford wil er ook geen publiciteitsstunt van maken, het hele idee komt zelfs niet van Stanford zélf vandaan. Dus, waar doen we dit voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Folding] Foldathon

Omdat met een PC die gemiddeld toch wel 48 uur non-stop staat te kauwen op een eiwitje dus "rekenend" moet worden omgegaan om inderdaad op 1 juli in te leveren vraag ik me af wat de werkelijke waarde van die teraflops is. Nog afgezien van teams die er kennelijk toe in staat zijn om WU's op te sparen en op een afgesproken tijdstip massaal in te leveren, om zo op een bepaalde dag bovenaan in de dagstatistieken te komen (een politiek waar Stanford NIET blij mee is).

Stanford wil er ook geen publiciteitsstunt van maken, het hele idee komt zelfs niet van Stanford zélf vandaan. Dus, waar doen we dit voor?
Eigenlijk wel een goeie vraag !!

Het is mogelijk dat Stanford dit totaal niet wil doen, zijn hun server wel klaar voor zo'n massa gegevens ?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Foldathon

Ik doe wel mee heur :D

Aangezien ik per 13 uur een WU inlever hoef ik niet echt zelf te rekenen of ik die dag wat inlever pi.gif

Wel grappig om te zien dat ik tot 1 van de 869 actieve GPU folders behoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Foldathon

Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt de meerwaarde er van in...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: [Folding] Foldathon

Ger,

Meer vouwen is ieders team doel.

daar naast is de wetenschap er natuurlijk ook bijgebaat.

Een Petaflop kan natuurlijk ook aandacht cq PR voor het folden geven.

Hans,

Team 46113

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Foldathon

Dat laatste (de aandacht) kan ik nog inkomen. Echter de eerste 2 worden m.i. alleen maar negatief beïnvloed. Immers, je zet je computer uit om te zorgen dat de WU later klaar is. Totaal bezien wordt er dus juist minder gevouwen. Goed, nu kan dat natuurlijk weer positief beïnvloed worden door de effecten van de PR, dus wat dat betreft zie ik ook wel weer de voordelen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Folding] Foldathon

Dat laatste (de aandacht) kan ik nog inkomen.
Op het Folding forum zegt een van de Main Moderators (7im) nadrukkelijk dat Stanford niet aan publiciteitsstunts doet........

Voor de GPU en PS3 vouwers lijkt het me een leuk idee, die kunnen in 24 uur wel een WU bij elkaar draaien in de meeste gevallen. Maar de twee normale (GUI in die terminologie) computers hier in huis halen dat niet, een WU in 24 uren. Voor die Gromacs 304x supervillins staat mijn eigen (1,5 MHz) machine nog minstens 55-60 uur te draaien, die van mijn dochter doet dat op zijn best tweemaal zo rap. Dus die moeten dan toch m.i. onbedoelde kunstgrepen gaan uithalen om in dat etmaal te vallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [Folding] Foldathon

Er zijn "schedulers" die je foldingactiviteiten kunnen sturen. Zo kan een dergelijk programmaatje 4 pakketjes ophalen, wachten tot die allemaal zijn gevouwen, en ze dan in 1x inleveren. (zie bijv UD Monitor, ook handig voor pc's die niet veel online zijn).

Zo kan je in 1 klap op een dag heel veel punten halen, zeker als je zo als team alles een maand opspaart. Geen idee wat je eraan hebt, maar er zijn teams die het leuk vinden om op die manier af en toe heel hoog in de rankings te komen. (zie bijv dit artikel over megaflush van Dutch Power Cows en hun Megaflush bij Folding)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 25

Re: [Folding] Foldathon

Miels schreef:Er zijn "schedulers" die je foldingactiviteiten kunnen sturen. Zo kan een dergelijk programmaatje 4 pakketjes ophalen, wachten tot die allemaal zijn gevouwen, en ze dan in 1x inleveren. (zie bijv UD Monitor, ook handig voor pc's die niet veel online zijn).

Zo kan je in 1 klap op een dag heel veel punten halen, zeker als je zo als team alles een maand opspaart. Geen idee wat je eraan hebt, maar er zijn teams die het leuk vinden om op die manier af en toe heel hoog in de rankings te komen. (zie bijv dit artikel over megaflush van Dutch Power Cows en hun Megaflush bij Folding)
Buiten het ten onrechte belasten van de servers is het natuurlijk niet reeel.

Voor de wetenshap levert het niet meer op, hooguit voor de publiciteit.

Op het FAH forum wordt ook dat betwijfeld en wordt er verondersteld, dat een week lang folden meer PR genereerd.

De Dutch Power Cows, doen dit inderdaad vaker en hun 19de plaats is natuurlijk wel mooi, maar PR voor DPC kan hun team ook wel een boost geven.

Al met al lijkt het me vooral voor de stimulatie van de PS3 vouwers een goede zaak.

Hans pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Folding] Foldathon

Omdat het bijna zover is die 1e juli wilde ik nog even vragen of ik mijn computer speciaal een WU'tje moet laten bijhouden (F@H dus even pauzeren).

Uit de bovenstaande reacties besluit ik momenteel dat het WSF team totaal niet geintresseerd is in deze marathon. Wanneer dit iniatief niet van Stanford komt is dat eigenlijk wel logisch.

Reageer