Studiemethodes

Moderator: Rhiannon

Berichten: 142

Studiemethodes

Aangezien het er het seizoen voor is kunnen we elkaar misschien helpen met studiemethodes te vergelijken met elkaar. Zelf kan ik eigelijk enkel samenvatten. Jammergenoeg werkt dit trucje niet voor vakken zoals Wiskunde en Fysica pi.gif
Don't try the above at home!

Berichten: 388

Re: Studiemethodes

Niet te vroeg beginnen (maximaal vertrouwen op het korte termijn geheugen) en gewoon doorlezen af en toe wat opschrijven en af en toe eens een oef maken. Heeft tot nu toe altijd goed gewerkt pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Studiemethodes

Bij wiskunde of fysica zit het hem vooral in 'sommen maken'. Oefenen oefenen oefenen pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Studiemethodes

Bij wiskunde of fysica zit het hem vooral in 'sommen maken'. Oefenen oefenen oefenen pi.gif


zeer zeker, en verder samenvattingen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 294

Re: Studiemethodes

mijn methode is ook samenvatten maar voor elk vak heeft dit eigen interpretatie..

voor wiskunde en fysica is dit gewoon de bewijzen es opschrijven, 2x opschrijven (zitten ze zeker in uw hoofd) en oefeningen maken. Tussendoor logische redeneringen wat opschrijven, finja, waarom gaan we dit of dat doen...

ik zou niet weten hoe je anders wiskunde of fysica kan leren (ivm bewijzen), volgens mij kunnen slechts weinigen echt bewijs lezen en het vanbuiten kennen...

ivm oefeningen, tjah, gewoon veel oefeningen maken, als't nie lukt eens naar voorbeeldoefeningen kijken, op die manier leer je de trucjes en waar je ze moet gebruiken, want geef toe: veel wiskundeoefeningen zijn gewoon opeenstapeling van trucjes en "het juiste zien" op het juiste moment, en oefenen kan daarbij helpen...

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Studiemethodes

Opletten tijdens colleges of lessen: wat al in je hoofd zit hoeft er niet nog eens in.

Samenvatten: is zeker bij grote tentamens of toetsen handig omdat je dan een mooi overzicht van de stof krijgt, ook bij de exacte vakken (bijvoorbeeld formules samenvatten voor in welke situaties je een bepaalde formule nodig hebt of formules kan combineren).

En wat al gezegd is: oefenen (vooral oude tentamens of toetsen helpen goed).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 3.165

Re: Studiemethodes

Samenvatten in eigen woorden. Tijdens het schrijven/typen raak je al gewend aan de moeilijke woorden (geneeskunde) en je onthoudt makkelijke concepten in jouw eigen woorden dan in de woorden van een ander.

Dit is een tip voor de blokvakken. Voor exacte vakken is, zoals phys al zegt, vooral het oefenen heel erg belangrijk. Daarom vind ik deze vakken ook leuker.

High-voltage zijn methode werkt natuurlijk alleen maar als je een zeer goed feitjesgeheugen en een subliem concentratievermogen hebt. Voor veel mensen werkt het niet (ik ben er één van). Een vriend van mij haalde altijd 15+ (schaal van 20) voor zijn studie biologie door op deze manier te studeren. Zelf ben ik het type dat het noodgedwongen moet bijhouden omdat ik een slecht geheugen heb voor feitjes wanneer er geen logische samenhang is.

Het nadeel van de stampmethode is dat de meeste mensen het meerendeel een paar maanden later alweer vergeten zijn wat niet het geval is bij mensen die het hele jaar hun studie bijhouden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Studiemethodes

Misschien kan ik uit ervaring ook vertellen hoe het niet moet: blijven uitstellen pi.gif
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Studiemethodes

Opletten tijdens colleges of lessen: wat al in je hoofd zit hoeft er niet nog eens in.
dat verondersteld dan dat je naar de les gaat
Misschien kan ik uit ervaring ook vertellen hoe het niet moet: blijven uitstellen pi.gif
idd, op tijd beginnen is de boodschap
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 954

Re: Studiemethodes

Probeer wat je hebt geleerd ook eens uit te leggen aan iemand anders, eventueel iemand die een complete leek is op het gebied. Als het je lukt dan iets over te brengen, heb je het waarschijnlijk ook goed in je vingers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Studiemethodes

zelf maak ik altijd ongeziene oefeningen of ga ik op zoek naar moeilijkere oefeningen (dan kan ik mijn kennis beter testen)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Studiemethodes

Vooral alles (proberen te) snappen. Dan kun je het gemakkelijker onthouden. Verder ook de grote lijnen niet uit het hoofd verliezen, bij oefeningen de algemene oplossingsmethodes wat eruit proberen te halen, een goeie planning maken (met genoeg extra ruimte achteraf om te herhalen of als reserve), ... Bewijzen leer ik op mn memobord en ik probeer alles wat uit te leggen terwijl ik schrijf. Ik leer vaak luidop (niet voorlezen, wel navertellen), omdat je aandacht er langer bij blijft. Probeer ook verbanden te leggen en de structuur van de cursus goed te kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Studiemethodes

Inderdaad ferry, als je het probeert uit te leggen aan een leek, blijkt dat je nog heel veel (details) niet weet. Begrijpen = kunnen uitleggen.
Misschien kan ik uit ervaring ook vertellen hoe het niet moet: blijven uitstellen
Klopt pi.gif
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Studiemethodes

Zoals al enkele keren verteld, gewoon je cursus samenvatten. Schrijven laat mij zaken veel beter onthouden dan ze gewoon een paar keer te lezen. Als je leest lees je nogal vaak over zaken heen, en terwijl je schrijft steek je onbewust de regel die je schrijft nog eens in je geheugen, dus voordeel troef in mijn ogen.

Wat bij mij ook het beste lijkt te werken is de cursus mooi opdelen in deelstukken. Als ik elke dag m'n stuk volbracht heb kap ik er die dag mee, als het echter niet lukt doe ik gewoon verder tot het af is (al is studeren na 17 uur echt niks voor mij, 's morgens werken is heilig voor me pi.gif ).

Tot nu toe heeft dit systeem me nog geen windeieren gelegd :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Studiemethodes

Misschien kan ik uit ervaring ook vertellen hoe het niet moet: blijven uitstellen :D
Haha, ik ken het gevoel. Als je echter genoeg discipline en toewijding hebt kan je op korte tijd toch veel doen.

Mijn record qua uitstelling was vorig semester de nacht voor een examen (inleiding tot de hogere wiskunde), ik heb toen tot 18u 's avonds geleerd en pauze tot 21u, toen verder geleerd tot... 4u 's morgens. Toch maar gaan slapen en om half 7 weer terug opstaan om dan nog anderhalf uur te leren om om half 9 examen te maken. (En nog een 12/20 halen ook pi.gif )

Reageer