Afstand vs afgelegde weg

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Afstand vs afgelegde weg

https://physics.info/displacement/

Ik vind hier een verwarrend verhaal voor wéér een eigen definitie van afstand vs afgelegde weg, althans qua gebruikte symbolen. In het SI zijn hierover géén afspraken (voor symbolen van grootheden) hoewel er duidelijke usances bestaan. Wat ik hier vooral niet kan plaatsen is het gebruik van een Δs Afbeelding

Iemand verhelderend commentaar?

Wél leuk vind ik de etymologie van het gebruik van kleine s - spatium:
Old habits die hard. Use of spatium goes back to the first book on kinematics as we know it -- Galileo's Discourses on Two New Sciences in 1640.

In uno stesso moto equabile, lo spazio percorso in un tempo più lungo è maggiore dello spazio percorso in un tempo più breve.

In the case of one and the same uniform motion, the distance traversed during a longer interval of time is greater than the distance traversed during a shorter interval of time.

OK, that was actually Italian. Galileo wrote to the people of the Mediterranean boot in his regional dialect, but the rest of Europe would have most likely read a Latin translation.

Spatium transactum tempore longiori in eodem Motu aequabili maius esse spatio transacto tempore breuiori.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Afstand vs afgelegde weg

Bij wiskunde "Integralen in de wetenschap" zien we ook een verschil tussen s en Δs.

Δ s komt overeen met de positieverandering (integraal tussen x1 en x2). Dit wil zeggen dat er een mogelijkheid is dat bijvoorbeeld na bijvoorbeeld 10min Δs gelijk is aan nul (dit gebeurt als de opp. onder de curve gelijk is aan die boven de curve).

s gaan we gebruiken voor de afgelegde weg. We gaan bij het integreren dus met de georienteerde waarde werken.

Heb je hier iets aan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Afstand vs afgelegde weg

s is de baanveranderlijke d.w.z. men neemt een oorsprong op de baan en daarvandaan wordt s gemeten op de baan(men kan zelfs een + en - nemen naargelang de richting waarin men gaat.
\(\Delta\mbox{s}\)
is de afstand tussen 2 punten op de baan gemeten.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afstand vs afgelegde weg

Ik kan naar de winkel wandelen 500m van mijn huis en als ik mijn inkopen heb wandel ik terug.

Δs = 0

s = 1,000m

Dit is volgens mij hetzelfde wat Ruben01 probeert te zeggen maar dan in lekentaal pi.gif .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand vs afgelegde weg

Nochtans hebben wij het in het middelbaar (fysica) zo niet gebruikt.

In Rov's voorbeeld zouden wij gewoon ook een Δs van 1000m hebben.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Afstand vs afgelegde weg

Daarom wil die schrijver ook dat displacement een vectorgrootheid wordt. Dan kun je gewoon de twee vectoren optellen (heen- en terugweg) en kom je dus op de nulvector uit.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Afstand vs afgelegde weg

Rov schreef:Ik kan naar de winkel wandelen 500m van mijn huis en als ik mijn inkopen heb wandel ik terug.

Δs = 0

s = 1,000m

Dit is volgens mij hetzelfde wat Ruben01 probeert te zeggen maar dan in lekentaal pi.gif .
Inderdaad, dat bedoel ik, ik probeerde het zo simpel mogelijk te houden want je hebt niks aan een moeilijke uitleg die niemand begrijpt :D .
Nochtans hebben wij het in het middelbaar (fysica) zo niet gebruikt.

In Rov's voorbeeld zouden wij gewoon ook een Δs van 1000m hebben.
Bij fysica hebben wij dit ook zo gezien, in wiskunde maakten we wel en verschil tussen Δs en s, soms kan dit dus wel verwarrend zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afstand vs afgelegde weg

TD schreef:Nochtans hebben wij het in het middelbaar (fysica) zo niet gebruikt.

In Rov's voorbeeld zouden wij gewoon ook een Δs van 1000m hebben.
Ik ook niet hoor, het is pas vanaf dit jaar dat ik hier van gehoord heb.

Reageer