buig en schuifkrachten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

buig en schuifkrachten

Kan er iemand me informatie verlenen waarom een I - vormige doorsnede toch nog sterk genoeg blijft.

Ook toepassingen zijn altijd welkom.

Er wordt minder materiaal gebruikt en toch blijft het sterk.

Als er iemand me kan verder helpen, laat het me gerust weten. Ik ben ten einde raad.

mvg

Berichten: 1.404

Re: buig en schuifkrachten

De weerstand van een profiel wordt buiten de materiaalkarakteristieken (vb treksterkte) ook bepaald door zijn vorm, de doorsnede van het profiel.

De weerstand tegen het buigen ten gevolge deze doorsnede wordt bepaald door het traagheidsmoment. Het traagheidsmoment wordt groter naarmate de massa zich verder van het middelpunt van de doorsnede bevind. Hierdoor komt het dat het materiaal dat zich het verst van het middelpunt het maeest bijdraagt tot de weerstand tegen buiging. In het geval van de Iligger zijn het dus de twee flensen die de sterkte uitmaken van het profiel en niet zo zeer de tussenliggende massa.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 8

Re: buig en schuifkrachten

Ken je ook eenvoudige proefjes of voorbeelden om dit aan te tonen?

Berichten: 1.404

Re: buig en schuifkrachten

Ja,

Een eenvoudige proef is het volgende: Je neemt een blad papier en rolt dit op tot een cilinder. Je legt deze cilinder op 2 steunpunten. Nu hang je in het midden van de cilinder een gwichtje. Je zal merken dat naarmate je het papier fijner oprolt (dus kleinere cilinder) je er minder gewicht kan aanhangen.

Let op als je de cilinder te groot maakt treden er weer andere effecten op. Bv knik van de cilinderwand.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer