Springen naar inhoud

Statistische mechanica

• Log in om te kunnen reageren

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2007 - 18:36

Twee vraagjes waar ik niet uitkom:
1) Wat is de evenwichtsverdeling voor N deeltjes over k energieniveaus LaTeX ? We weten dat de gemiddelde energie gelijk is aan U.
2) Zoek een interpretatie voor de Langrange-multiplicator LaTeX , die de constraint LaTeX vastlegt. Doe dit met behulp van LaTeX .

1) Evenwichtsverdeling wil zeggen dat er de entropie maximaal is. Je moet dan de Shannon entropie (LaTeX ) maximaliseren met de voorwaarden LaTeX en LaTeX . Hoe doe je dat?

2) geen idee

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2007 - 16:21

http://en.wikipedia....onical_ensemble

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 09:01

Bedankt! De Nederlands wikipedia is waardeloos op gebied van statistische mechanica. Ik ga het zeker nog bekijken.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juni 2007 - 11:19

De Nederlands wikipedia is waardeloos op gebied van statistische mechanica.

Dat is op het moment nog erg mager ja, maar voel je vrij daar zelf iets aan te doen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 11:47

Zie http://www.intute.ac...s...ics&limit=0

voor veel inleidende lecture notes over statistical mechanics. Zie ihb de notes van Binney. De gestelde vraag was eigenlijk niet precies genoeg; je moet aangeven wat de randcondities zijn, b.v. of er energie en/of deeltjes (moleculen) met de omgeving kunnen worden uitgewisseld.

Waarom staat dit onderwerp onder Wiskunde? Zou toch onder Natuurkunde thuishoren.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juni 2007 - 16:54

Waarom staat dit onderwerp onder Wiskunde? Zou toch onder Natuurkunde thuishoren.

Topic staat in huiswerk, de tag was natuurkunde, maar "wiskund" stond ook in de titel.
Om verwarring te voorkomen heb ik "wiskunde" weggehaald uit het onderwerp.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 19:40

merci, ik had niet goed gekeken.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 20:26

Dat is op het moment nog erg mager ja, maar voel je vrij daar zelf iets aan te doen :D

Misschien ooit, maar zo erg diep gingen die 6 weken statistische mechanica niet, zeker omdat de statistiek die we de week ervoor zagen al onmiddellijk moesten gebruiken. Maar misschien als ik me verveel tijdens de vakantie dat ik er iets op zet :D.
Ik had wiskunde ook in de titel gezet omdat dit toch erg neigt naar wiskundige fysica en ik wilde zeker de wiskundigen niet weerhouden van te posten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures