Real time pcr vs micro array techonologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Real time pcr vs micro array techonologie

Hallo,

Zowel real time PCR als de micro array technologie kennen heel wat toepassingen (follow up van patiënten, genexpressie, follow up van patiënten, snelle diagnose van nosocomialen,...)

In deze vakgebieden valt nog heel wat te exploreren. Maar nu kan ik op het net weinig info vinden over de toekomstperspectieven, met name welke domeinen nog verder kunnen uitgewerkt worden met deze methodologie.

Daarnaast had ik ook graag geweten welke jullie de voornaamste voor en nadelen vinden van beide methoden.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Real time pcr vs micro array techonologie

het grote voordeel van microarray over real time PCR is uiteraard dat je extreem veel meer loci kan bekijken, daarentegen kan een real time PCR als goede controle dienen om een paar resultaten van de microarray te testen, of als preliminary test voor je een dure array gaat doen. Deze zal in veel gevallen specifieker zijn dan de readout van een array maar dat hangt ook af van welke methode je gebruikt (zo is taqmanPCR, dat werkt met een quencer probe veel specifieker dan een SYBRgreen methode.) Ook zegt een quantitatieve PCR (het woord zegt het al) veel meer over de hoeveelheid dan een microarray dat kan, waarbij de hoeveelheden (als je daar al naar kijkt) altijd relatief zijn.

De toepassingen voor beiden zijn legio, een die je bent vergeten is niet alleen kijken naar DNA expressie maar ook zeker naar eiwitbinding aan DNA (denk oa aan CHIP-on-Chip en DamID). Qua toekomstperspectief kan ik je vertellen dat beide methoden veelvuldig gebruikt worden, zowel om nieuwe technieken mee te valideren, patientenprognoses te stellen, en als readout deel van veel nieuwe technieken die wat dan ook met DNA/RNA binding en mutatie te maken hebben.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer